Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värme i buss

• Värme i buss

Publicerad av anonym-anvandare på 10 februari, 2000 vid 05:46

Min eber är för klen. Jag vill ha riktig stugvärme och det GENAST när jag sliter av mig torrisen i 5gradig luft. Finns det någon kamin eller annat man kan ha i bussen som är oberoende av bussens soppasystem. Tell me please!

/Fredde

anonym-anvandare svarade 24 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • wisco

Medlem
    10 februari, 2000 vid 08:58

hörde om nån kille som hade stoppat in en vedkamin i sin buss, han kunde tydligen laga mat på den oxo.

• krille

Medlem
    11 februari, 2000 vid 09:58

Såg en fotogenkamin modell “pidestal” som var på 1500 watt och förbrukning på 0,11 liter i timmen för 1690:-. Den verkar helt ok, funderar själv på att införskaffa mig en sådan till bussen. Den hade även en stor fyrkantig platta i botten för att stå stadigt.Jag såg den på Yamaha-centret i Haninge utanför Sthlm men dom har ju Watski-sortiment så den kan nog hittas lite varstans, typ Buggplast&Båtprylar osv.
    /Krille

• anonym-anvandare

Medlem
    11 februari, 2000 vid 15:03

Passa dig jävligt noga för fotogenkaminer.
    Ebern förbränner utanför bussen. Kaminen inuti.
    Resultat INGE SYRE KVAR I BUSSEN.

Se till att inte använda någon mojäng som förbränner luften som finns i bussen.

/Pelle Ösund

• anonym-anvandare

Medlem
    12 februari, 2000 vid 18:33

Blir man inte hög som ett höghus av ångorna från en sån? Fast det är klart, är de ok at ha i en båt (=litet utrymme) så borde det ju funka för en buss.

/Fredde

• anonym-anvandare

Medlem
    12 februari, 2000 vid 18:35

Tillåt mig skratta! Visst är mysfaktorn viktig i en buss men det finns ju gränser…

• anonym-anvandare

Medlem
    12 februari, 2000 vid 18:39

Kanske dock kunde funka som träningsläger för Everestbestigare?!

/Fredde

• anonym-anvandare

Medlem
    12 februari, 2000 vid 20:22

Det är väl inte syreförbrukningen i sig som är så farlig. Däremot kan det avges kolmonoxid som dämpar andningsreflexen.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 februari, 2000 vid 17:58

Okay.

Men vad är dom till för då ?? alltså pedistal värmarna.
    När jag snackade med en säljare, sa han att det var ok så länge man hade ventilation i bussen/båten.
    Man skulle tydligen ha 2 st luft-ventiler så det blir cirkulation på luften.
    Dessutom står det att dom skall vara luktfria.

Har du testat eller?

Johansmile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 februari, 2000 vid 16:37

Min farbror har en p-värmare i sin stuga. Den klarar nästan av att värma upp ett 20m2 rum så det är kraftiga doningar gjorda för att klara av betydligt större volym än en surfbuss. Vet ej om det är så att kolmonoxiden pga den stora volymen i ett rum blir i så liten koncentration att det blir ofarligt. Det här tänker jag kolla upp med någon återförsäljare faktiskt.

Min ingenjörshjärna kan inte sluta tänka på detta måste jag erkänna. Den har gått varm det senaste dygnet så: man skulle ju kunna bygga en någorlunda tät låda med en slang nedtill för inluften. Slangen kopplar man på något sätt in på insuget till fläktsystemet så att luften sugs in utifrån bussen. Utluften kommer förstås att innehålla en del skräp men syret kommer i alla fall inte att tas inifrån bussen. Sedan får man väl sörja för schysst ventilation i övrigt mha ventiler eller genom att ha fläkten på så länge man värmer. Visst, låter lite komplicerat men vafan, sånt här är ju ganska kul också. Någon som har synpunkter på detta?

/Fredde

• anonym-anvandare

Medlem
    15 februari, 2000 vid 16:45

Ebern måste värma inluften med en värmeväxlare eller hur? Inga förbränningsrester alls borde väl komma in i bussen från ebern, eller?

/Fredde

• anonym-anvandare

Medlem
    15 februari, 2000 vid 16:53

Och varmluften från lådan tar man ut från från ett hål i toppen där man sätter en backventil så att apparaten trots allt inte förbränner inneluften. Nu gäller det ju bara att kunna reglera det hela utanför lådan. Hmm…

/Fredde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värme i buss

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.