Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Värme i bussen!
-
Värme i bussen!
Publicerad av anonym-anvandare på 14 augusti, 2002 vid 10:55Någon som som har något bra tips till värmare i bussen? Har ingen ebersprakare eller liknande… Såg en variant på värmeljuskamin…Funkar den tillfredsställande?? Elvärmare?……
anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Har skrivit om värmare ett par ggr tidigare i detta forum men kan väl göra det igen.
Till att börja med vore det bra att veta när du ska använda din buss, bara på sommaren eller även under vår och sommar när det kyler på lite mer?
Är det enbart sommaren som gäller kanske värmeljuskaminen räcker men effekten är inte speciellt bra, har använt en själv i ett par års tid med “sådär” som betyg, billigt och enkelt men knappast effektfull. Något att tänka på är att den inte torkar ut i bussen, snarare tvärtom, den ökar på kondensen!!!
Elvärme….förmodar att du menar 220volt, uteslutet i en surfbuss!!!!
Ebersprächer, dyrt inköp, dyr drift och en riktig batterislukare och ett dj…. oljud när man ska sova! Går oftast bara en timmer eller två och stänger sedan av….
Sedan finns det de RIKTIGA värmarna, en typ går på gasol, knepigt värre eftersom bussen då måste regbesiktigas med gasolutrustning, tryck prov mm. Men….bekvämt och väldigt bra.
Själv har jag valt en typ av båtvärmare som går på fotogen (statoil blå) som jag tycker är det bästa alternativet.
Drar minimalt med ström (0,6-1,4 amp), är bränslesnål och kan justeras steglöst mellan 900-2000W. Den tar in förbrukningsluften (förbränningen)utifrån och släpper även ut gaserna vid detsamma. Luften som värms upp i bussen avfuktas också och kondensen släpps ut via skorstenen. Den är relativt tystgående (mycket tystare än en Bacho eller Eber), ett svagt fläktljud samt ett svagt klickande från bränsle pumpen. Du slipper regbesiktiga och installationen är mycket enkel.
Kostnaden är naturligtvis betydligt högre än en värmeljuskamin, men istället kan du använda din buss så ofantligt mycket mer och oftare, vilket i sig är värt en rejäl peng!!!
Att sedan isolera bussen är också ett tips, men använd rätt material……annars har du ingen buss kvar efter en kortare tid. -
Härligt getwet! Du fortsätter med dina intressanta svar.. Keep it up!
Så man måste registreringsbesikta bussen om man använder någon typ av gasol i den?? Körde inte du själv med en kyl som gick på gasol?
Du får gärna informera vilket material som du rekomenderar för att isolera utan att det blir en massa fukt o rost?
Vad tror du förresten om en buss med popup tak som finns till många VW,, typ westfalia.. Jag menar för att få ståhöjd.
Vart går gränsen för när jag måste registeringsbesikta om bussen för användning av gasol.. Även om jag bara typ använder ett trangia o en gasbrännare??
Verkar svårt att sätta nån gräns eller?
Är det många som plockar ur sina gasol flaskor när man besiktar osv?Jag är så galen så jag funderar om det skulle vara möjligt att bo i typ en husbuss året om? Har du några erfarenheter av detta?
Många frågor, men det gäller juh att passa på när du är på forumet… smör..javisst..= )
Mvh
-
Min buss regbesiktigades som lättlastbil/husbil för mer än 10 år sedan, då såg reglerna lite annorlunda ut än idag.
Kravet var då att det skulle vara fast monterad bostadsinredning, övre och undre ventilation, ej stängningsbar (vent. skulle hålla en viss yta) samt om det fanns gasol, skulle denna installation vara fast monterad samt triangel på bakdörren
med text “gas”. Idag är det betydligt svårare att reg bes eftersom kraven höjts, men var gränsen går för gasol känner jag inte till. Men jag vet att det är tryckprov mm som behövs men hur dessa går till har jag ingen aning om.Isolering i bussar bör vara av frigolit, absolut inte rockwoll/gullfiber eller liknande som jag sett vissa isolera med, dom torkar aldrig upp längst ned mot karossen när kondensen kommer krypande och rosten är ett faktum! Frigoliten är också ett väldigt billigt material att isolera med, på bökiga ställen (dörrar, rundningar mm)kan man använda ett material som påminner om liggunderlag. Minns inte vad det heter men går att få tag på i båtshopar. Frigoliten kan sedan presspassas in mellan balkar så det sitter ordentligt så slipper du limma, det blir då också med automatik en luftspalt som håller fukten borta.
Popuptak tror jag är en riktigt bra grej, men går endast att använda när det är varmt. Men… blir det kallt får man väl hissa ned taket! Popuptak är väldigt vanligt utomlands men klimatet är ju inte riktigt detsamma i sydeuropa som i sverige heller!!!
Du frågar om det är många som lyfter ut gasolen vid besiktning, svaret är ja. Ska väl egentligen inte säga det här men…. p6 o p11 får inte förvaras inne i boutrymmet, men vem vill ha en en p11 på bakdörren i en stor ful låda. Själv besiktigar jag min med en “fotboll” (minns inte vad storleken heter) och aldrig haft några problem. Märkligt tycker jag för smäller det spelar det egentligen ingen roll hur stor tuben är!
Såg en intressant grej på Sardinien i somras, en folka buss där man monterat på sidan av bussen gasolanslutningar som kopplades in när man stannade, annars satt gasolflaskan monterad på taket. Det var en p6 så den tog inte så stor plats. Då slipper man ha gasol inne, och sedan fasta rör dragna fram till kyl och spis. Risken att något ska hända då är minimal.Året runt i bussen? Verkar jobbigt men varför inte?
Med min buss, isolerad och med bra värmare har jag sovit och bott i bilen ned till minus 10grader, det går säkerligen att bo ännu kallare. Är ofta ute tidigt på våren och det är inga som helst problem med värmen, trots iskalla nätter. Har lagt märke till att det dock är viktigt att skilja av bodel och förardel när det blir ordentligt kyligt, mycket värme försvinner via framrutor och sidorutor. Så se till att du har någon form av avskärmning mellan bodel och förarhytten om du vet att du ibland ska bo kallt. -
Man tackar för ett utförligt svar!
Jag har läst på lite i ämnet nu och kan väl tillägga vad Reimo rekommenderar i en artikel i “Allt om husvagn och camping”
__________________
“Till bussens plåtytor finns flerar olika isoleringmaterial, men gullfiber och frigolit undviker man från Reimos sida. Gullfiber kan sjunka ner till botten om det blir fuktigt, medan frigolit kan gnissla när bilen är i rörelse. Frigoliten är också omöjlig att forma efter bussens karosssidor.Reimo använder sig av något de kallar X-tremisolering. 20 millimeter i väggarna och 10 i golvet. På golvet läggs också en 12 mm träskiva samt en plastmatta. Mattan viks upp en bit på väggarna så att eventuellt spillt vatten inte ska kunna leta sig ner under mattan. Fordonets balkar fylls sedan med byggskum.
-Sedan är det dags att montera exempelvis 3-mm träskivor för väggar och tak. Dessa kan man sedan klä med tyg om man önskar.”
___________________________Tittar man på vad husbilar och husvagnar använder så är det många som använder sandwichlimmat (styrencellplast). Man använder tjockare typ 36 mm i väggar och tak men 44 mm i golv.
Getwet.. Så det är ett helvete att få upp prylar på taket alltså? Är det för att man behöver klättra på stegen upp med prylarna? Jag kan förstå att det är lite meckigt iof =)
Mvh Pher
-
Yo.
Jag har isolerat med frigolit i min buss (en lång men inte hög VW Transporter -94). Jag fick in 4cm i väggarna och 2cm i taket. PÅ vissa ställen mer men räkna med ca detta om du har en Transporter. Enklaste var att skära frigolitskivorna så noga som möjligt och passa in dem så att man bara tryckte dem på plats. På de stora fälten kunde man göra det utan passbitar medan i de knixigare utrymmena fick pussla lite. Men det var ganska smidigt faktiskt.
Ang. gnissel så har jag inte märkt något än efter några hundra mil. Jag tror att Reimo har mycket högra krav än vad vi vanliga surfare har… Jag menar, bussen låter ganska mycket ändå av andra saker. Vi vindsurfare köper ju inte direkt sprillans nya bussar. Men då du stuvat in alla surfprylar, madrass, kläder etc. så blir den tystare.
Byggskum är säkert jättesmidigt att jobba med (inte direkt miljövänligt, men det är ju å andra sidan inte frigolit heller). En sak som jag funderade på då jag isolerade var att om det skulle komma in fukt eller rosten skulle bita sig fast vore det oerhört jobbigt om jag isolerat med skum! Det fäster ju som lim överallt! Nu när jag isolerat med frigolit så finns det i alla fall en chans att jag kan få ut det och laga.
Staffan
-
Tjena
Då får du rapportera hur pass bra det isolerar när det börjar bli lite kallare. Jag är spänd på hur bra den håller emot kyla. Vad har du satt utan på frigoliten?
Ett tips angående fukt och rost kan vara att spruta hela skiten där isolering ska sitta med rostskyddsmedel innan man sätter dit den.
För LÄNGE sen höll jag på med att isolera en Opel Kadett (Rostar som få andra) med asfaltmattor och vanlig skumgummimatta. Inte för att stå emot kyla utan bli tyst som en Lexus = ) Tror ni jag lyckades.. Nope.. Men innan jag la dit skumgummin.. Så sprutade jag några flaskor av Biltema rostskydd för hålrum. Jag la skumgummin äverallt på golvet under mattan.
När jag sen tittade efter några år senare hade de faktiskt inte börjat rosta fast skumgummin var blöt.Men rostskyddar man inte så kommer ytrosten snabbt om det är fuktigt.. Hade ascona som jag la gullfiber under bagarumsmattan och vips efter ett år var de bruntrostigt under skiten.
Läste en annan artikel där det var en hemma pulare som använt gullfiber som isolering men även lagt skyddande plast som skulle skydda mot fukt. Typ som det är i bildörrar under panelen (förstår ni vad jag menar?)..
Har du skippat att isolera golvet?
Mvh Pher
-
Hej Pher
Jag har ju ännu inte investerat i en värmare så den står nog inte mot kylan så bra än. Däremot kan jag rapporetar att den står emot värme helt OK. Det är klart att det soliga dagar blir tokvarmt i den, men man vaknar inte på morgonen en gassande solig dag utav att det är för varmt. Inte förrän vid 10-tiden i alla fall…
Jag har även satt in en solcellsdriven fläkt på taket, köpes på Biltema för 450kr. En rekommendation är att inte sätta den precis ovanför skallen där du sover. Den surrar lite, inte så farligt – jag vaknar inte men känsligare personer (läs flickvänner) kan störas lite av den. Jag kom på såhär i efterhand att jag skulle satt den ovanför köket – som köksfläkt 😉
Jag har satt masonite utanpå frigoliten. Eftersom hela min skivinredning var utsliten så fick jag tillverka nya skivor. Det var bara på dörrarna och i tak som det fanns skivor. De nya skivorna har jag först målat och sedan fäst med plåtskruv in i sidorna.
Staffan
-
Hej igen Pher!
(fy f.. vad trist det är nu, ingen vind men kanske till helgen, hämtade en kite idag på 16.5kvm så man får segla någonting!)
Klättrandet upp på taket är väl ingen match, men att lyfta upp och se till att plasttaket håller är en annan femma. De flesta högtak är tillverkat antingen i glasfiber eller någon annan typ av plast. Oftast finns det inte heller några tvärbalkar i taket så hållbarheten är väl kanske inte helt ok för 80-90 kilo springande på taket. Även svårt att få tag på takräcke (tänker då på de som täcker hela taket så att du kan gå där) som passar. Vissa har dock hänganordningar på sidorna, men antalet brädor som du kan ta med blir begränsat.
Hela min buss är isolerad i frigo och jag har då aldrig haft problem med gnissel, men det är också ingen Lexus eller MB 500 jag åker i, så även om det skulle göra det bryr jag mig inte.
Hakar på där med byggskum, reflekterar över om man ska göra något jobb i balkar framåt i tiden så har du ordentligt med arbete. Jag tycker det känns lite överambitiöst! Reimo har säkerligen ett annat tänkande, både ekonomiskt och proffesionellt.
Till väggar och tak har jag använt masonit, dessa blötläggs innan montering. Anledningen till det är att då formar sig masoniten så som du monterat den, inga väggar eller tak är raka i en buss!!!! Sedan är det bara att lacka direkt på.
Mattor i en buss, nä tack! Tidigare låg en heltäckningsmatta i hela boutrymmet (trodde det skulle bli varmare på golvet) men fy vilket jobb att hålla rent från sand och framförallt fukt/blöta fötter mm.
Så den åkte ut och istället monterades det in, hör och häpna, ett parkettgolv!!!!! Blir det kallt så åker trasmattan fram…… -
Hej allihopa
Jag har ett inlägg om golvmaterialet i bussen. Jag läste att getwet har parkettgolv, lyxigt!
Jag har lagt in en gummimatta från Trelleborgs i min buss, en gråspräcklig (ser ut ungefär som epoxygolv med flingor i). Jag isolerade inte under innan utan la den direkt på träskivan. Det fungerar faktiskt mycket bra. För att slippa svetsa den i skarven (eftersom jag inte är mattläggare och inte har lust att betala någon för 1,6m svetsning) så har jag bara fogat den med grå latexfog (köps på byggvaruhandeln). Jag har även fogat runt om mot väggarna så att om det kommer in vatten så är det lätt att torka ur och det finns ingen risk att det smiter ner i springorna.
Jag satte även upp matta på väggen i det utrymme där jag har brädorna (under sängen) för att kunna lägga in blöta segel utan fara för väggmaterialet.En sak som jag inte gjorde så bra var dock fästningen av mattan… Jag använde dubbelhäftande “dra-loss” tejp. Det är det normala man brukar göra om man vill kunna demontera mattan någon gång. Men mitt misstag var hur tätt denna tejp läggs, jag la den för glest. Eftersom gummi är ett material som rör sig vid temperatursvängningar så bubblar sig min matta på ett par ställen då solen ligger på, det är väl kanske inte så allvarligt men lite irriterande.
Trelleborgs gummimatta är ganska dyr dock, jag tror att den ligger på 500kr/m2 vilket gör att den dubblerar bussens värde för vissa surfbussägare 😉 Men det är det värt!
Sanden håller jag ute med hjälp av en liten borste. Sedan har jag även en helt vanlig avtorkningsmatta (typ heltäckningsmatta) innanför dörren. Den tömmer man typ fem gånger om dan då man bor på ett sandigt ställe.
Under brädorna har jag lagt IKEAs plast/gummiinlägg som dom säljer för att ha inne i kökslådorna. En rulle med 50 cm bredd och ca 1,5 meter lång, genomskinlig. Det är små ploppar på vilket gör att brädorna inte ligger och skaver direkt på ett sandigt golv utan har lite distans. Sedan är det lite “kladdigt” material vilket gör att brädorna ligger still då man räjsar ner till viken.Staffan
-
Jag har lösningen för alla kalla golv i surfbussen, Liggunderlag…Jag har en lös stor bit som är 15 mm tjock som passar över hela golvet, otroligt varm då den reflekterar “fotvärmen” direkt. Testat i -30 på skidresa.
Förövrigt så HAR jag gullfiber i väggarna. Efter 10 år syns det inte nåra stora rostangrepp !?
Att bo i bussen, RÄTT ! Bodde i Falun HT och VT -01-02 i min transporter, satte upp en vägg med dörr bakom förarutrymmet. 20 grader varmt hela tiden med en enkel elfläkt.
Logga in för att svara.