Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värmepåsar "Do it yourself"

• Värmepåsar "Do it yourself"

Publicerad av nachoman på 4 januari, 2008 vid 15:06
    Blev intresserad av det här med kemin bakom värmepåsarna och fann detta på nätet. Vore ju guld om man kunde fixa till det här så att värmereaktionen sker inne i bommen.

“De reversibla värmepåsar som kan köpas i sporthandeln, på World Import eller motsvarande ställen, innehåller natriumacetat trihydrat. Saltet smälter, och tar alltså upp värme, vid ganska låg temperatur, ca 80° C. (Smältan är faktiskt samtidigt en lösning!) När smältan svalnar förmår den inte att ordna strukturen till fast salt utan övergår till en underkyld smälta. Detta gäller om smältan saknar groddar för kristallväxten.
    Värmepåsarna innehåller en metallbit som ska knickas till, och som skapar en grodd. Att skapa en grodd innebär att knicken ger lite energi till de omgivande klumpiga och trögrörliga acetatjonerna så att de kan röra sig och skapa en mycket liten ordnad region som blir själva grodden. Den energitillförseln kan man också få genom att stöta kolven i bordet.” Saxat från http://www.krc.su.se/web/kemiklipp/varmepasar.asp#topp

Nu vill jag också lägga ett varningens ord till alla som tror sig kunna hantera kemikalier, gör inte detta om ni inte vet vad ni gör!

Chip

kamaaina svarade 17 år sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • nachoman

Medlem
    4 januari, 2008 vid 15:19

Nu blir det experimentera av, har precis beställt 1kg natriumacetat trihydrat.
    🙂

• rasmus_w

Medlem
    4 januari, 2008 vid 16:40

Fast den lösningen kräver en grunka som knickas till. Jag har för mig att det finns en liknande variant som blir varm när man häller vatten i den och som återställs genom att man låter den torka ur eller hur man nu gjorde. Vatten brukar ju komma in av sig självt i många bommar så då borde reaktionen självstarta.

• stickan

Medlem
    5 januari, 2008 vid 17:18

Hehe ska du koka hela bommen när du ska “ladda” om den 😉

• rasmus_w

Medlem
    5 januari, 2008 vid 20:53

Annars har man väl värmejoxet i en korvliknande plastpåse som man tar ut ur bommen när man seglat klart.

• nachoman

Medlem
    7 januari, 2008 vid 07:40

Ja, det här med att få in och ut det ur bommen kräver sin lösning. Dock kan man använda det lättare tillsammans med handskarna.
    Inte vet jag, men ska trixa lite iallafall.

• drakglenn

Medlem
    7 januari, 2008 vid 20:26

Fick en sån påse, hur något kan bli så varmt av ett litet knäck var grymt imponerande, det enda var att påsen var tung!!!!!, räcker det verkligen med 1 KG för att fylla bommen?, en bom på sisådär 5-6 kg är ju inget man är sugen på om man säger så :tongue: ,
    men ovansidan handskarna är nog inte så dum ide

//Glenn

• Oregistrerad

Gäst
    7 januari, 2008 vid 21:38

fyll en vanlig trädgårdsslang som du pluggar igen, och som du sedan stoppar in i bomen istället för den skumplast som brukar ligga där som vatten stopp

• nachoman

Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:18

Blir nog lite tunt med en trädgårdsslang. Ett annat problem blir ju att starta själva reaktionen, för detta krävs att man tillför en liten mängd energi. Elstart kanske kan funka.
    Jag tror nog att det kan vara lättare att få till det här med handskarna.
    Väntar ivrigt på kemikalierna 😉

• dr-masse

Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:29

Måste man värma hela bommen, då? Räcker kanske med ett litet område där man, om inte annat, kan värma händerna?

Något som jag har funderat på är handskar som är som öppna tumvantar på ovansidan och nästan hela vägen runt, men som har tunnare fingervantar inuti. Då skulle man kunna värma ovansidan ganska enkelt.

• ola_p

Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:30

Testa att slänga in en uppsättning i ett par CWM kanske?

• nachoman

Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:54

Jag använder själv CWM men tycker att det funkar nästan lika bra utan dem. Sist var det faktiskt så att jag frös för jävligt om händerna vilket resulterade i att jag tog av handskarna. Det som hände då var att det faktiskt kändes bättre. CWM-handsken är ju inte särskilt tät, läcker som ett soll redan från början. Vet inte om det skulle bli bättre om den var mer eller mindre helt tät.

Men att använda dem i kombination med detta kan mycket väl vara en lyckad approach.
    Nä, det här med bommen är nog både krångligt och slöseri med dyrbar värme om man skull lyckas, då är det nog bättre att ha en uppvärmd elslinga där man håller.

• ola_p

Medlem
    8 januari, 2008 vid 10:02

@Nachoman 437387 wrote:

Jag använder själv CWM men tycker att det funkar nästan lika bra utan dem. Sist var det faktiskt så att jag frös för jävligt om händerna vilket resulterade i att jag tog av handskarna. Det som hände då var att det faktiskt kändes bättre. CWM-handsken är ju inte särskilt tät, läcker som ett soll redan från början. Vet inte om det skulle bli bättre om den var mer eller mindre helt tät.

Det är inte så att du valt en lite för liten storlek, så att du stryper blodtillförseln?

• nachoman

Medlem
    8 januari, 2008 vid 10:12
    Ola_P;437390 wrote:
    Det är inte så att du valt en lite för liten storlek, så att du stryper blodtillförseln?

Nej, verkligen inte! Större skulle inte fungera. Tycker att de sitter löst på händerna!
    Men visst läcker handskarna mycket. Testade under vattenkranen och de läckte längs alla sömmar trots att de var helt nya.

• maki5836

Medlem
    8 januari, 2008 vid 12:36

Jag har precis beställt värmepåsar, tror att det kommer funka att ha dom på ovansidan som på bilden. Vill gärna köra med öppen hanske, tror att värmen räcker om man inte ligger och plaskar för mkt… Har prova med engångpåsar och hela handskar men de verkade inte riktigt klara vattnet, frös i o för sig inte…

• kamaaina

Medlem
    8 januari, 2008 vid 13:36

Tycker CWM fungerade fantastiskt bra. Köpte en ganska stor storlek XL, osäker på om det kan vara bättre att ha handsken innanför dräkten för att minska att vatten tränger in, någon som testat? Men o andra sidan var det ju inte direkt kallt trotts att vatten kom in…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värmepåsar "Do it yourself"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.