Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmvatten i dräkten?

• Varmvatten i dräkten?

Publicerad av hasselgren på 27 september, 2004 vid 09:34

är det bättre att försöka hålla sig helt torr under dräkten eller ska man börja med att hälla varmvatten i dräkten direkt innan man går i? Vad ger bäst värme? Värmer neopren bättre när det är blött?

silversurfarn svarade 20 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • apelbapel

Medlem
    27 september, 2004 vid 09:37

wetsuiten blir/ska va blöt, vattnet värms av kroppstempen.
    (Som en dunjacka, ungefär).

• zehlertz

Medlem
    27 september, 2004 vid 10:03

om du brukar vara torr när du kommer upp så behöver du ju inget vatten… d går j ualltid åt energhi för att hålla vatten varmt/värma upp…

men om du som jag får in en satans massa vatten, så e d grymt skönt att hälla i varmvatten… spara gärna lite så du kan hälla i om du ska gå upp o käka ngt…då e d gött o hälla i varmt vatten i dojorna eller så.

//Zehlertz

• s

Medlem
    27 september, 2004 vid 10:33

”hälla varmvatten”? Är det en omskrivning av att pinka? wink.gif

/S..

• markram

Medlem
    27 september, 2004 vid 10:54

Har för mig att
    en GWCáre hällde Riktigt varmt vatten från en termos i dräkten -och att han brände familjelyckan crazy.gif

• po525h

Medlem
    27 september, 2004 vid 16:11

Inte helt lyckat att hälla varmvatten om man har börjat frysa. Då öppnar sig blodkärlen i huden så att man efter ett tag blir kallare än man var innan(har jag hört av mina dykkamrater). Bättre är då att äta och röra på sig. Värme ska komma innifrån smile.gif
    Men visst, när man just dragit på sig dräkten, kan det vara skönt att pytsa i lite ljummet vatten så att man slipper chocken när man åker i.. om dräkten är tät håller tätt dvs..

• styret

Medlem
    27 september, 2004 vid 18:02

fan varm mat är nog som du säjer underskattat.
    det ska tas i beaktning tror jag.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2004 vid 19:05

ta och prova med tabasko eller hp-sås
    då blir man varm utav bara hellvete

• tabi

Medlem
    27 september, 2004 vid 20:02

…kanske en liten jäger vore på sin plats…

• newold_surfer

Medlem
    27 september, 2004 vid 20:28

Kroppen funkar ju som så att fryser man, skall man försöka hålla bål och huvud varmt. Det är det som har störst effekt.

Sen skall man dricka kallt om man fryser, och tvärtom om man är varm. Varm mat är att beakta desvärre skulle jag tro.

Och hälla varmt vatten i dräkten innan dopp är inge å rekomendera, ta kallt vatten, det är bättre. Känns omvänt men så är det….

Dessutom kan jag rekomendera ett redigt surfskägg.. Har odlat sen i sommras å det värmer fint i vinden…

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2004 vid 21:40

Det är något som praktiserade för många år sedan när jag seglade pråm i norrland. Då var våtdräckterna mycket sämre. Den effekt man fick var att första doppet inte blir så kallt som det annars blir när allt kallvatten sipprar in.
    Nu är våtdräckterna så bra så det har nog minimal effekt.
    Köp en torrdräckt.

/Magnus

• silversurfarn

Medlem
    28 september, 2004 vid 06:59

Man ska inte dricka kallt om man fryser. Det enda det leder till är att man blir ännu mer nedkyld. Ljummen dryck, gärna söt är bättre.
    Som newold skrev är huvudet viktigt, där finns det stora blodkärl som inte dras samman på samma sätt som i händer och fötter, det vore ju trist om vi inte kunde tänka för hjärnan inte får blod…
    Så huva rekommenderas.

Det kan som vindsurfare i kallt klimat vara bra att känna till hur man behandlar någon som är kraftigt nedkyld eftersom det är lätt att göra fel vilket kan få farliga konsekvenser.
    Vad som gäller vid nedkylning, alltså kraftig sådan, är att (som tbasco skrev innan) värmen ska komma inifrån. Att stoppa en kraftigt nedkyld person i t ex ett varmt bad eller en bastu är direkt livsfarligt. Det beror på att om uppvärmningen sker för snabbt kommer alla blodkärl att öppna sig och det kalla blodet som finns i lemmarna kommer att nå hjärtat och då riskerar man att få hjärtflimmer. Filtar, varma och torra kläder och att använda sin egen kroppsvärme till att värma upp den nedkylde är bra metoder som inte leder till ett alltför snabbt uppvärmningsförlopp. Ljummen dryck kan man också ge, tumregeln är att personen själv ska kunna hålla i koppen.
    Det här gäller som sagt vid kraftig nedkylning, att sätta sig i bastun för att man huttrar lite är ingen fara.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmvatten i dräkten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.