Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › varning brädleash
-
Funderar på att fästa brädan med en 2dm leash i foten… Då ska den fan inte nå huvet, och än så länge så kör man ju inga board off’s eller så.
Man kanske lyckas kapa smalbenet istället -
2dm leash? Det kan göra JÄTTE-aj det!
Mitt råd: skippa leashen, lär dig bodydragga ordentligt. Håll koll på brädan.
Kör hårt! -
Svar till:
2dm leash? Det kan göra JÄTTE-aj det!
Mitt råd: skippa leashen, lär dig bodydragga ordentligt. Håll koll på brädan.
Kör hårt![/ QUOTE ]
kan man bodydragga mot vinden? jag kör själv med leash men funderar på att sluta.. -
Ja det kan du.
Säger som många andra, Låt bli att använda leash, det tar typ 1-5 försök för att lära sig bodydraga,
Här är en liten hjälp på traven:
http://www.kitesurferen.dk/view.php?type=1&id=323/Michael
-
Om ni måste använda leash använd då också hjälm.
Kör själv utan leash men har tänkt börja köra vågor en sak jag stör mig på är varför är inte alla brädor ordentligt ljusa ex Naish TT pro Mörkblå och svart kan man komma på några mer osynliga färger i vattnet en mulen höstadag?
/Anton -
Har man brädan i näven kan man även använda den som ”centerbord” och bodydragga med bra kryssförmåga även om det går långsamt är speciellt smidigt i svagare vindar när det kan vara lite klurigt att åka sig upp i vind.
Små smala startplatser kan oxå bli som nya med denna tekniken. Bodydragga dig till öppet vatten.
nic
-
Jag var i Australien. Träffade på folk i stort sett varje dag som hade förlorat brädan i vågorna och inte hittat den. Har själv tappat en men också sett tex fenor som har brutits av mot hjälm och även fått brädan i skallen själv. Det är bara välja på sumpad bräda eller stygn i huvet.
-
Jag har kört med vågsurfing leash, dvs stumm och elastisk. och den elastiska var bättre, men inte tillräckligt bra.
Problemet är när du rammlar av brädan med ett ryck och brädan får planing. Själva rycket ger brädan kraften och rycket blir marginelt starkare på en stumm leash. Sen kvittar det om man hoppar eller inte utan det är oftast farten som spelar roll (vilken inte behöver vara hög).
Tilläggas kan att jag hadde hjälm men den skyddar inte ansiktet eller nacken.
Jaja nog snackat om ditten och datten nu skall jag ner i skåneland med mina nya 3d pads och testa glidkänslan i vattnet utan leash. -
Det var någon på det här forumet som för en tid sen skrev om en hundkoppel (modell och hela kittet) som funkar bra.
Nån som kommer ihåg?
/H
-
Logga in för att svara.