Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Varning för lågt oljetryck på VW T3

• Varning för lågt oljetryck på VW T3

Publicerad av gnutten på 26 juni, 2005 vid 20:45

Jag har problem med att oljetryckslampan tänds och att summern tutar på min VW T3. Det sker, vad jag sett hittills, bara när motorn är riktigt varm. Oftast krävs ca 1 timmes körning på motorväg i normal fart. Håller man jämn gas verkar det till att bli rätt tryck, men när man släpper av gasen så får jag indikation. Varningslampan släcks om man fortsätter att köra några hundra meter.

Bytte båda oljetrycksgivarna idag, men felet kvarstår. Jag bytte även sladdar till givarna. Bussen är en vätskekyld Caravelle 2.1L (70kW) från 1989.

Kan det vara fel olja? Kör på Biltemas 10w-40 mineral olja.

Finns det något som man kan göra för att lokalisera felet?

s_136 svarade 19 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 juni, 2005 vid 20:28

Om du bytt tryckgivarna så är det nog dax att byta oljepumpen! det är faktiskt riktigt enkelt på VWs boxermotorer. Ta bort remskivan på vevaxeln till generatorn och lossa sedan dom fyra bultarna bakom remskivan. pilla ut pumphjulen (två kugghjul), gör rent plattan ordentligt så den tätar mot blocket och sätt ihop allt igen men byt pumphjul. om felet kvarstår då så är det antagligen skit i oljekanalerna ( vilket det MYCKET sällan är) och då får du riva isär hela motorn, eller enklare är att sätta i en ny rova.
    Lycka till

• hakuna

Medlem
    29 juni, 2005 vid 15:41

Jag hade det på min också, det var en sladd till temp-givaren som rostat av.
    Fö har de flesta fel jag haft på min buss varit att saker rostat av. Just det, det påminner mig om att jag behöver köpa ny jordfläta till motorrummet igen.

• s_136

Medlem
    15 juli, 2005 vid 10:50

Hmm… Känner igen problemet och har varit med om konsekvenserna….
    Vid den här tiden förra året var vi på den årliga surfresan till Klittmöller. Under hela resan hade det lyst och summrat, precis som du beskriver ovan. Till saken hör att Jocke bytt givarna och ändrat till tjock-olja tror det var 5-50, någon riktigt dyr racer olja och det hade fungerat under nästan en säsong.
    Men på hemvägen vägrade lampan slockna oavsett gaspådrag eller hur vi än fintade. Vad göra? Det hade ju fungerat länge innan, så vi körde på… till Aalborg, där raslade det till rejält i motorn och bilen hostade till…misstänker att det var vipparmarna i ventilmekanismen som inte fick tillräcklig olja och skar.
    Som tur var hade vi en till buss i sälskapet och vi hade planerat rejält med tid, utifall att något skulle hända.
    Så det var bara att bogsera från Aalborg, DK till Uddevalla… det gick iofs. ganska bra, blåste på i 70 km/h och vi körde sent på kvällen genom sverige.

Så min summering är, byt oljepumpen- visst lite meckande, men bättre än haveri.
    Bussen har nu gått i pension och vi planerar in nästa buss-köp, som blir en transporter, Diesel mod. T4.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Varning för lågt oljetryck på VW T3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.