Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varning för Search-03, dålig byggkvalite.
-
Varning för Search-03, dålig byggkvalite.
Publicerad av christian på 12 maj, 2003 vid 20:38Hej
Är det någon annan prylgalning som som likt mig inte kunnat hålla sig utan investerat i ett NP Search av årets modell och upptäckt att det delaminerar?
Den påklistrade duken som ligger som yttersta lager längs skothorn och akterlik släpper där den ligger an mot trådarna i X-plyn. Efter 3 riggningar ser mitt segel ut ungefär som om det är lika många år gammalt
Har sett ett inlägg om detta på Nielprydemaui.com. Han som äger seglet råds av Kevin att kontakta sin handlare.
Jag har idag (12 maj)reklamerat mitt Segel och vad upptäcker man?!!
Det nya jag fick i utbyte ser precis lika uselt ut som det jag reklamerade, seglet är kartongnytt!
Jag har reklamerat även detta och väntar på besked.Observationer:
Bubblor mellan K-ply och täckande förstärkningstape i underliket och området runt skothornet.
Monofilmen har små veck i fältens akterkant som ser ut som om monofilmrutan varit “för stor” i förhållande till fönstret.
Sammanfattningsvis är Search-03, vad avser byggkvalite, med god marginal det sämsta NP-segel jag sett på de senaste 5 årenMitt råd till alla som funderar på att köpa ett Search är att vänta och se vad som händer. Jag har en känsla av att NP har ett jätteproblem under uppsegling.
Om det finns någon som sitter på information om detta vore det extremt bra om ni ville höra av er här på konfen eller direkt till mig
MVH
/Christian
Ändrad av Christian (12/05/2003 21:22)
boman svarade 21 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Jag tror du skall gå en kurs i juridik för att läsa på vilka rättigheter du har som köpare. Det känns ju som om du borde kunna få pengar tillbaka om du har en produkt som bara går sönder, i alla fall om man ser det moraliskt (men det gör ju inte juridiken alltid).
Jag hade ett liknande problem med snowboards ett år, jag körde sönder typ 10st på en säsong… Det var jag och en kompis som körde samma modell, den gick sönder hela tiden!!! Men modellen var verkligen superskön så jag ville inte byta egentligen. Jag hade en dubbel uppsättning brädor, körde på en och reklamerade en… Men till slut så insåg jag att jag var tvungen att byta märke (och jag blev besviken på prestandan hos det nya, tyvärr). Företaget som gjorde den usla brädan gick sedan i konkurs efter allt för många reklamationer, vi får väl se om det händer med NP…
/Staffan
-
Tjena!
Jag tycker det verkar som att NP har kvalitetsproblem på många produkter.
Själv har jag en 5/3 semidry våtdräkt som bara går sönder hela tiden. Den är mindre än ett år gammal och redan lagad på flera oförklarliga ställen. Har vänt mig till butiken som hävdar att det inte är några fel på varan.
Häromdagen seglade jag av en X5 430 sprillans mast efter ca. 5 timmar på vattnet. Får väl se hur det går med garantin denna gången. Men man lär ju inte få någonting för seglet som gick sönder!Jag börjar alltså tröttna på NP. Och butikerna också för den delen. Så där ja, det var skönt att gnälla av sig lite!
-
Intressant. Jag hade en våg som helt sonika spolades rakt igenom mitt NP Search 5,8 -03 då jag fortfarande höll i riggen!? Supersköna segel. Hoppas att lagningen nu håller……..
-
får surfa sönder grejerna och lämna in dom på reperation då reparaationen håller bättre än orginaldelarna
-
Du har ju postat samma fråga (väl?) på Neil Pryde och Neil Pryde Mauis forum. Själv blev jag lite bekymrad när jag läste ditt inlägg eftersom jag tänkt byta till Search i mina småsegel när det blir tillfälle.
Ett svar finns på http://bbs.cartserver.com/bbs/q.cgi?b389013381 som kan vara värd att läsa för intresserade.
Dock tycker nog även jag att man bör välja material där bubblor inte uppstår lika lätt samt att NP kunde informerat bättre från början kring hur dessa förstärkningar är utformade och är tänkta att fungera. Nu blev det ju inte så lite oklart för dig.
Det är alltid, minst sagt, irriterande när man lägger ut för nya grejor som inte är perfekta. Ännu mer (väldigt mycket mer) är när nya surfgrejor pajjar nästan direkt. Det är surt. Jag avskyr det. Personligen tycker jag dock att NP nu håller bättre kvalitet än på länge (jämför med exempelvis sent nittital), även om våtdräkterna nog kunde vara mer hållbara. Att vissa märken emellanåt får kritik för kvalitet och strul verkar ibland hänga ihop med att de har bra många fler kunder än andra (tio missnöjda kunder hörs ju bra mycket mer än en, vilket är som det skall vara men värt att hålla i minnet). Surfgrejor går sönder titt som tätt, det är när detta skall hanteras som man märker vad ens lokala butik eller det märke man valt går för.
Nu hoppas jag att jag inte framstår som någon NP-dåre här, tillverkar man risiga grejor skall man ha kritik för det. Dock försöker jag numera vara lite mer vaksam på folk som direkt “sågar” sina surfgrejor innan de fått svar på vad som har kan ha hänt (har sett det hända på en massa forum på nätet, bland annat Starboard och Gaastra). Annars tycker jag att det är grymt bra att man kan kritisera en firma som man köpt grejor av på nätet, det gäller ju att de tar kritiken på allvar och agerar så snabbt som möjligt. NP verkar ju exempelvis ha haft problem men den första laddningen av 580 master till sina formula-segel, något som “alla” kunnat läsa på deras forum och som de därmed behövt bemöta med information och visa på hur de agerar. Om det sedan duger är ju upp till kunderna att avgöra.
Surfa På!
Svaret från neilprydemaui från er som inte orkar klicka på länken:
Aloha,
The bubbles you are seeing are not “delaminations” of any kind. They are bubbles. Delamination implies a failure of the material, and this is not the case. The bubbles are actually a result of a superior construction…No other sail brand uses sticky-back the way NP does for clew and foot reinforcements. Other sail brands use dacron fabric and just sew the edges. That makes them ONE BIG BUBBLE that holds water. NP uses dacron sticky-back to eliminate that big bubble as it not only holds less water, but it resists tearing better and it spreads load far better. The NP construction is lighter to start with as a result, stays lighter in the water, is more durable and the sail shape is more stable because the load is dispersed more evenly. I don’t see a down-side here…
When reinforcements are made of sticky-back dacron, unless the underlying surface is perfectly flat, there may well be bubbles. Since this sticky-back is only used over X-Ply or clew/tack frame construction, these surfaces are not perfectly flat. It could be flat, of course, if they just added more materials and made the sails heavier. Or they could cover them with black sticky-back where you couldn’t see the bubbles.
In my opinion you returned your sails without good reason (no offense…I don’t think you possessed all the facts…). No, your previous 10 sails didn’t show bubbles (except your clew patches…have a close look and you’ll see bubbles in your clew patches, as they used to be made with layers of sticky-back dacron) because they were made the way other brands did, where the dacron is only sewn around the edges (resulting in one big bubble).
This construction is far superior to what was made before. Yes, there are a few bubbles created when you roll the sail. They do not enlarge. And they hold a lot less water than the old construction. Next year the dacron sticky-back may be more elastic to remove bubbles entirely, but no matter how you look at it the 2003 construction is superior even to last year’s sails.
So, now you know the reality of how the sails are made. And the benefits of sticky-back reinforcements. I think the benefits far outweigh any detriment a few bubbles create, but that’s just my opinion…
Best regards, Kevin (det är Kevin Ozee, inte Pritchard)
-
Vilken dålig ursäkt
“Next year the dacron sticky-back may be more elastic to remove bubbles entirely”
visar väl att seglet inte är fullkomligt, utan att dom noterat “felet” och givetvis ändrar det till “nästa” år..blir inte årets segel värdelösa då? -
Läser man nogrant framgår det ju tydligt att det inte är nåt fel på seglen. Så hur skulle de då kunna bli värdelösa. North använder ju inte lim mellan tyglagren och det syns ju att dessa då blir fulla med vatten (syns mer eller mindre beroende på färg) men Norths segel är väl inte värdelösa eller????
Jag tycker att folk gör en lite för stor grej av detta. Lite lim som släpper mellan några tyglager, jag menar ingen hade ju reagerat om det inte funnits lim mellan dessa och vatten hade synts där, då hade det vart normalt..
-
Jag har ALDRIG noterat att det samlas vatten mellan lagren på mina segel eller att det SKA vara en luftbubbla över hela, har du det?
-
Om problem av dessa slag skulle göra segel “värdelösa” så skulle nog i stort sett alla prylar och märken uppleva en enorm förtroendekris och slaktade varumärken.
Är dina North-segel “värdelösa” för att de idag tar in lite vatten mellan förstärkningen och segelduken (vilket de, liksom alla andra, gör)? Knappast.
Alltså, jag hoppas verkligen inte att jag upplevs som någon “NP-advokat” här, tycker bara att det är intressant att kommentera hur rubriker som “Varning för NP/North/Simmer/Yes Onshore Voodoo Search SE, dålig byggkvalite” har en förmåga att skapa inlägg och trådar som titt som tätt mister kontakten med verkligheten.
Finns det ett “fullkomligt” segel, förresten? Allt kan bli bättre.
Surfa På!
-
Ja jag har noterat detta på alla mina segel genom tiderna. Speciellt vid förstärkningen vid skothornet där flera lager dacron används och längs underliket. Där samlas ofta ett lager vatten vid segling. Har sett detta på Dr X 4.7 5.3 5.7 volcano 5.9 6.9 style 5.0 samt alla andra segel jag haft. Detta är ju inget problem då det är oerhört lite vatten och det torkar efter ett litet tag på land.
-
Det här inlägget från början handlar om taskig limning inte om att det är limmat eller inte, vilket NP har tagit åt sig genom att dom ändrar till nästa år då segelt ska limmas helt och inte delvis!
-
Hej Doktorn
Det förefaller definitivt som om NP har ett kvalitetsproblem som de försöker dimma bort.
Jag köper resonemanget om förträffligheten i att ha limmade dacronförsträkningar. Limmat och sytt är alltid bättre än bara sytt. Men det förefaller en smula märkligt att limmet släpper när seglet rullas. Den limmningen är ur förstärkningssynpunkt tämligen försumbar.För mig känns det som om man helt enkelt valt fel material och sedan försöker dölja detta genom lite mummel om hur mycket vatten man slipper dra runt på och vilken liten betydelse släppblåsorna har.
En annan observation på mitt Search är att det ser ut som om det blivit felmatat när man sytt sömmen mellan X-ply och monofilm i akterkant på de två största panelerna. Det blir liksom små veck runt sömmen. Har säkert ingen betydelse men det syns!
Ingen större northfantast men något liknande har jag aldrig sett på ett North.
Mitt tips till dig Dr Masse är att kolla seglet noga innan du bär ut det ur affären, provrigga gärna.
Search blir inte riktigt bra med andra master än X5 wave. Lite för löst i toppen med en NP wave-00. Search har mer buk insydd längre ner och X5 verkar böja mer i trakten runt bomfästet.Kevin rekommenderar nedhal i minläget.
Löste problemet genom att köpa en ny mast,prylbög javisst :-).MVH
/christian
-
Hallå, mycket bra att sådana här synpunkter kommer fram samt att det finns ett forum för detta. Som windsurfare vill man ju ha grejer som håller.Då flesta segelmärken tar ut ockerpriser ske deras grejer hålla. Har precis beställt en massa grejer från Gun bla 2 segel, ska bli spännande att se hur dessa håller då de kostar hälften av tex NP-segel. Senast jag gjorde stora segelköp var -94 (north + ART Slalomblade) grejerna har gått otroligt mycket men håller än. Har för ovrigt inte seglat ett snabbare segel än just slalomblade.
Hade gött allihopa /Kristoffer
Sailing is a blowjob. -
Jag håller med dig, någon form av miss har de ju gjort. Frågan är om den är rent estetisk eller har någon praktisk betydelse. Nåja, själv ogillar jag rejält även om det är “estetiskt”, man vill att grejorna skall hålla ihop helt enkelt. Framförallt när man pyntar extra för att handla av de tillverkare som tar lite mer betalt än andra.
Skall definitift hålla ett ögon på mina Expression angående detta, ännu så länge inga problem, men de kanske inte har riktigt samma förstärkningar. Vad gäller NP master så kör jag vidare på mina Reflex Wave, det funkar kalas med Expression 6.2 i alla fall.
Hur stora är “bubblorna” i dina Search, egentligen? Vore intressant att se på bild.
Tycker du gör helt rätt som tar upp detta, dock är det ju alltid vettigt att följa upp och se vad det handlar om.
Om nu limningen släpper och det blir fult så tycker nog jag att de kanske skulle ha struntat i det om man som kund blir oroad över att seglet håller på att falla isär.
Surfa På!
-
Christian! din filur vad gjorde 1st fender och en paddel i min segel bag…… det var nära att dom fick sig en åktur till göteborg. Och den där knopen i min boardbag!! Var inte lätt att få upp! tur att jag (inte) var stressad när jag skulle hämta prylarna..
Må högtrycket ligga över dig hela helgen för det var väl du, ingen annan kan göra dom där knutarna..Hoppas du får ordning på prylarna, dom där rynkarna på ditt nya 8,8 Spirit såg lite skummt ut det med.
Hade bra!
Logga in för att svara.