Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Varning utfärdad:DYR brädfrakt med UA/LH !!!
-
Kul att höra när man precis bokat me LH till CT. Å andra sidan var jag medveten om detta innan. Är ju typ det enda bolaget som tar full utrustning, konkurrensen ner dit verkar ha minskat också enl resebyrån. Förra året tog de 160euro, det e ju fullt galet redan där. Några tips på hur man kan flörta på flygplatsen för o komma lindrigare undan?
-
Self-checkin är ju ett klassiskt trick som oftast funkar. Om inte – försök få det som surfbräda. Då är det ju “bara” 80 euro. Det funkade hem från SA med Lufthansa i fjol, trots att jag hade både boardbag och quiverbag.
/jeppo
-
Om någon dyker upp på Maui framåt slutet av februari så kan de få köpa mina prylar billigt…
-
Att ta med sig sin bräda till Maui är som att släpa med sig 40 kg sand till sahara. ALLT finns att hyra till helt ok pengar!!
-
frippe75;520490 wrote:Skulle checka in brädan förra veckan på väg mot Maui.
Första anhalt ARN-LAX:Som vanligt försökte jag checka in via self-service och sedan smyga bort till odd-size bagage incheckningen på Arlanda. TVÄRNIT!
“Får jag se kvittot på att bagaget är betalt?”
-Ehh??
Bara att lomma till Lufthansas/SAS disken och betala.
Över 2.2 meter = 400$ ENKEL Resa!!!
Väl framme i LAX och dags för incheckning mellan LAX och Maui..
160$ Enkel….
Enligt LH/SAS så har man kört med dessa priser senaste året och blivit tuffare då marginalerna sjunkit.
Summering att ta med vindsurfing utrustning till Maui
400+400+160+160 = 1120 * 8.4 = 9408
Vilket är dyrare än en vuxenbiljett… Då sitter vi ändå i tryckutjämnat område. Äter varm mat dricker fri sprit och får kolla på film…
HELT SJUKT!!!
Nu slapp jag ju å andra sidan betala enligt ovan… 250$ på arlanda efter att ha övertygat att detta är en surfbräda och inte vindsurfing… samt 80$ på LAX. Men ialla fall….
Håller på att att kolla på att köra med UPS Freight eller liknande alternativ på vägen hem…
Någon som testat????
Står ju tydligt på SAS-hemsida!
Large – Windsurfing board incl. sail – Fees for long haul routes with piece concept =2 x excess baggage feedär
SAS Excess baggage charges between Europe and destinations in US, Mexico via the Atlantic (Alaska, Hawaii, Mexico)= 200 Dolares -
bananen;520610 wrote:Står ju tydligt på SAS-hemsida!Large – Windsurfing board incl. sail – Fees for long haul routes with piece concept =2 x excess baggage fee
där
SAS Excess baggage charges between Europe and destinations in US, Mexico via the Atlantic (Alaska, Hawaii, Mexico)= 200 DolaresMen Frippe75 flög väl med United Airlines och Lufthansa och inte SAS – eller vad menar du?
-
Emil.
på väg ner. säj att det är en surfbräda, danskarna har noll koll där.
på väg hem, muta incheckaren. ha några hundra rand i passet och kolla om dom inte kan lösa det. jag fick med mitt för 800 rand förra året på det viset. -
@Oåxen 520512 wrote:
Min plan… he he. Seglen i resväskan, lattor och master som “fiskespön” samt eventuellt en “vågsurfingbräda”.
Du behöver inte trixa med seglen. Att ta med dem är (fortfarande) free of charge, rulla ihop dem i en skidbag så är det lugnt, och gratis. Möjligen får man skruva bort frambeslaget på bommen för att minska bredden på paketet. Tre segel, mast o bom går lätt med. Det är brädan som är broblemet. Men att släpa med en bräda till Maui låter ju ändå inte så smart (Ola med viss tveksamhet undantagen;-) )
-
Vad brukar man ha för möjligheter att köpa segel, mast och bom på Maui? Hur lite kommer man undan med i olika “scenarion”?
Är det lönt att ta med sig ett Smack 5.0 och Superfreak 4.7 från 2007 och en fyrametersmast eller får man liknande saker i fint skick för en spottstyver?
Apropå det du säger Mats_O, då jag inte kan ta isär mina bommar, är det kanske inte lönt att försöka ta med sig bom till Maui?
-
Vi själva kommer att flyga med American Airlines,
dock ett British Airways-flyg första flighten från Stockholm, Arlanda till London, Heathrow,
och sedan vidare till Dallas Fort Worth
följt av San Francisco där vi stannar i tre dagar.
Från San Francisco flyger vi sedan först till Honolulu
varefter vi slutligen flyger vidare till Maui.Hemvägen går från Maui direkt till Dallas Fort Worth,
sedan vidare till London, Heathrow
och sedan slutligen med ett British Airways-flyg till Stockholm, Arlanda.Jag undrar då hur det kan gå på vägen dit med de stop vi gör på vägen om vi tar med oss någonting som ens ser ut att vara en vindsurfingrigg…
…undrar om jag kan kolla upp med jobbet om att frakta bräda från Maui till Stockholm apropå det ni tipsat om här ovan. Mitt jobb har dock inga avtal och brukar dessutom mest skeppa till Sydamerika o andra ställen, ja inte till USA i alla fall…
-
@dude 520967 wrote:
Vad brukar man ha för möjligheter att köpa segel, mast och bom på Maui? Hur lite kommer man undan med i olika “scenarion”?
Är det lönt att ta med sig ett Smack 5.0 och Superfreak 4.7 från 2007 och en fyrametersmast eller får man liknande saker i fint skick för en spottstyver?
Apropå det du säger Mats_O, då jag inte kan ta isär mina bommar, är det kanske inte lönt att försöka ta med sig bom till Maui?
Jag var där i april i år, iof stod dollarn då i ca 6 kr. Jag köpte två stycken
Combat 06 för 90 dollar /st hittade 4,4 +5,0 lite udda storlekar på Maui där alla kör 4,7 4,2 osv. (lite storväxt ;-)) Visst inga nya segel, gått en del på uthyrning ju! Men de lär överleva även några år här hemma! Stod på Maui flygplats o dividerade. om hur jag skulle få hem allt då jag hade över vikt på våra väskor! Till min undsättning kom en svensktalande blond långväxt kille mer känd som “S-10” med många goda råd! Slutade med att Segelbagarna checkades in som “väskor” fyllda till bredden med fenor o massa andra tunga grejer!! Jisses vilken stressfaktor det var!!! -
@Carrera 521147 wrote:
Jag var där i april i år, iof stod dollarn då i ca 6 kr. Jag köpte två stycken
Combat 06 för 90 dollar /st hittade 4,4 +5,0 lite udda storlekar på Maui där alla kör 4,7 4,2 osv. (lite storväxt ;-)) Visst inga nya segel, gått en del på uthyrning ju! Men de lär överleva även några år här hemma! Stod på Maui flygplats o dividerade. om hur jag skulle få hem allt då jag hade över vikt på våra väskor! Till min undsättning kom en svensktalande blond långväxt kille mer känd som “S-10” med många goda råd! Slutade med att Segelbagarna checkades in som “väskor” fyllda till bredden med fenor o massa andra tunga grejer!! Jisses vilken stressfaktor det var!!!Eftersom detta inte är Aftonbladet vill jag inte veta att du träffade S-10 utan vilka tips du fick!! 🙂
-
Carrera,
antar att du menar att man checkar in större bagar (alltså som väger mer och som är upp till storleken på segel, kanske ej master?) än kanske egentligen tillåtet?
med vilket flygbolag flög du?
Log in to reply.