Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vårt ansvar, politikerna & klimatet
-
Vårt ansvar, politikerna & klimatet
mikaels replied 8 years, 11 months ago 20 Members · 66 Replies
-
Den här debatten har varit uppe för ett antal år sedan i detta forum, och med betydligt större motstånd då att miljön inte påverkas av den extrema konsumtion som framförallt vi i västvärlden står för.
Idag är tonen annorlunda, fler och fler förstår men det tråkiga är att det är ett fåtal som gör något åt situationen. Det ser man bevis på dagligen…….Med relativt små medel kan var och en hjälpa till oavsett ekonomi, framförallt vi i denna delen av världen som är de absolut största bovarna i extremt konsumtionsöverflöd. Troligen krävs det ett omfattande politiskt skifte för att komma åt de marknadskrafter som idag styr oss till ökad konsumtion till ingen nytta eller glädje. Kapitalism i all ära men i den skepnad som den finns idag är inget för vår framtid, dvs våra barn. Vi behöver förändring, andra värderingar och ett mer ideoligiskt samhälle än ett som är uppbyggt av en stark drift till konsumtion och vinstprognoser.
-
Det spelar väl ingen roll, världen går ju under i morgon! Annars får vi ta upp tråden igen på lördag.
-
Och så kör vi på som vanligt till 2015, kravallerna lär nog vara omfattande då..
-
Problemet är man pliktskyldigt nämner lite om “klimatet” (de hycklande politikerna) för att sedan tala om hur vi ska få igång tillväxten i Afrika, få igång en bilmarknad i Afrika, få kineserna att köpa mer bilar (var det inte trevligare när de c yklade) och sedan fortsätta om att vi måste bli fler, varje håla måste växa och helst ska en galleria öppna i varje samhälle så att vi kan öka konsumtion o tillväxt. Jag skiter i löneskillnader o sånt, men denna eviga tillväxt tror jag blir slutet. Det enda ärliga vore att sätta upp ett ramverk uppbyggt i någon mån kring vad miljön tål. Inom det får man hålla sig. Men politikerna försöker få ihop att vi samtidigt ska ha mer tillväxt, varje kines o afrikan köra bil, samtidigt som vi kan ska rädda planeten. Babbla lite om klimatsmart osv, sen kör man på igen.
-
@TomasN 704758 wrote:
Problemet är man pliktskyldigt nämner lite om “klimatet” (de hycklande politikerna) för att sedan tala om hur vi ska få igång tillväxten i Afrika, få igång en bilmarknad i Afrika, få kineserna att köpa mer bilar (var det inte trevligare när de c yklade) och sedan fortsätta om att vi måste bli fler, varje håla måste växa och helst ska en galleria öppna i varje samhälle så att vi kan öka konsumtion o tillväxt. Jag skiter i löneskillnader o sånt, men denna eviga tillväxt tror jag blir slutet. Det enda ärliga vore att sätta upp ett ramverk uppbyggt i någon mån kring vad miljön tål. Inom det får man hålla sig. Men politikerna försöker få ihop att vi samtidigt ska ha mer tillväxt, varje kines o afrikan köra bil, samtidigt som vi kan ska rädda planeten. Babbla lite om klimatsmart osv, sen kör man på igen.
Du har helt rätt, det räcker inte med recycling och “grön energi”.
Det är bara att tänka på schackbrädet där man skall fördubbla för varje ny ruta, vi skall inte bara fördubbla vår konsumtion/”levnadsstandard” utan vi blir fler också detta på begränsade resurser. Behövs ju knappast nobelpristagare för att inse det totalt orimliga i detta.
Det krävs ett nytt förhållningssätt.
Framgår i nedanst lilla Edu-video som säger det som inge politiker våga säga.https://www.youtube.com/watch?v=VOMWzjrRiBg&feature=player_embedded
P.S. En del Kineser som tröttnat på att sitta i bilkö har börjat cykla. -
@Markforce f.d. Markram 704769 wrote:
Du har helt rätt, det räcker inte med recycling och “grön energi”.
Det är bara att tänka på schackbrädet där man skall fördubbla för varje ny ruta, vi skall inte bara fördubbla vår konsumtion/”levnadsstandard” utan vi blir fler också detta på begränsade resurser. Behövs ju knappast nobelpristagare för att inse det totalt orimliga i detta.
Det krävs ett nytt förhållningssätt.
…Vi blir fler, men befolkningsökningen planar ut och det på grund att fler får utbildning och läskunskaper. Vi i väst behöver tänka om, och vi ska inte berätta för den resterande 75 % hur de ska leva ett bättre liv eftersom det är vi som står för energislöseriet. När den fattigare delen av världens befolkning ökar så ökar inte energiförbrukningen med mer än en bråkdel av vår energislösning.
http://www.ted.com/talks/hans_rosling_and_the_magic_washing_machine.html
http://www.ted.com/talks/hans_rosling_religions_and_babies.html
-
Jag såg att frågan kom upp om vilka leverantörer som är miljövänligare än andra. Jag har ingen riktig koll på det men skall lyfta frågan. De flesta fabriker borde ha EMAS och ISO 14001 certifiering mm men säkert inte alla. Och dessa tar oftast bara upp det mest grundläggande gällande vilka ämnen man använder sig av och hur man återvinner dem mm. Generellt tror jag fabrikerna är helkassa på detta.
Vi har i alla fall infört möjlighet få miljöfrakter. Litet steg men alltid nått.
http://www.surfspot.se/news/cat/kopinfo/post/vad_kostar_frakten -
Bra
Det börjar med alltid med ett första steg – det behöver inte vara stort..
Får väl kolla med Bringdal oxå hur de ser på det hos Mistral.
Tycker det vore på sin plats att alla Svenska generalagenter frågar sina leverantörer.
Följande har fått enkla frågor om hur de/deras leverantörer jobbar med denna bit:
Fahlen
Surfers
Wahlen
Onwater
Surfspot
Colwatersurfing
Southcoastsweden
Ontop
Och givetvis Anders Bringdal/Mistral
Och ett par till
Här har man sin chans att profilera sig och vi kan profilera Sverige – om vi vill.. -
Först med att svara på frågorna om miljöarbetet var Mattias på Surfspot:
“HejTack för ditt mail. Jag har följt tråden på steffo och är själv intresserad av miljöfrågor så vi vill gärna bidra till en renare bransch.
Transporter
Vi har precis inför miljötransporter med DHL. Kunden kan själv välja miljötransport mot ett kostnadstillägg på ca 10%
http://www.co2llaboration.se/Emballage
Vi återvinner allt emballage vi kan, dvs det emballage vi får på varorna från leverantören omarbetar vi och utnyttjar när vi skickar vidare till våra kunder. Det som vi inte kan omarbeta källsorterar vi i form av plaster respektive papp och lämnar av på återvinningscentral. Vi slarvar inte och lägger allt som brännbart vilket skulle vara det bekvämaste alternativet utan vi rensar ur alla material och sorterar dem.Produktion
Vi har dessvärre ingen koll på leverantörernas miljömedvetenhet i produktionsledet i dagsläget. Jag skall ta upp detta med respektive leverantör och se vilka krav de uppfyller. Vår ambition är att prioriterar miljövänliga leverantörer och få med informationen under produkten om leverantören uppfyller olika miljöcertifieringar eller inte. Det är dock inte bara miljön man måste ta hänsyn till utan även att man uppfyller arbetsrättsliga krav om minimilöner, arbetsvillkor, arbetsmiljö mm.Återvinning av produkter
Vi kasserar i stort sätt inga produkter alls, vi tar inbyten vid försäljning av nya varor och dessa lagar vi om det finns behov för detta och säljer sen vidare till nya kunder. Vi samarbetar med en segelreparatör och en brädreparatör för detta.Hör gärna av dig om du har några frågor.
Mvh
Mattias
VD SurfSpot Sweden”Vi tackar för infon från Mattias, som trevligt nog jobbar med att sälja beg. utrustning paralellet med kartongnytt.Dessutom lagar de utrustning som har lite skavanker och säljer beggad, de har graderat skicket på utrustningen också. Inte bara bra för miljö, utan även bra för plånboken hos kunder som inte känner behov av kartongnytt, samtidigt som prylar ej blir sopor p.g.a. en mindre skada eller defekt.
Vi får hoppas att några av de större importörerna kan få fram lite info från sina leverantörer om miljöarbetet och csr.
Något som kanske är lättare att få fram för de stora importörerna (H W & M B bör känna trycket..)
God Jul
&
Gott Nytt SURFÅR -
@Markforce f.d. Markram 705081 wrote:
Först med att svara på frågorna om miljöarbetet var Mattias på Surfspot:
“HejTack för ditt mail. Jag har följt tråden på steffo och är själv intresserad av miljöfrågor så vi vill gärna bidra till en renare bransch.
Transporter
Vi har precis inför miljötransporter med DHL. Kunden kan själv välja miljötransport mot ett kostnadstillägg på ca 10%
http://www.co2llaboration.se/Emballage
Vi återvinner allt emballage vi kan, dvs det emballage vi får på varorna från leverantören omarbetar vi och utnyttjar när vi skickar vidare till våra kunder. Det som vi inte kan omarbeta källsorterar vi i form av plaster respektive papp och lämnar av på återvinningscentral. Vi slarvar inte och lägger allt som brännbart vilket skulle vara det bekvämaste alternativet utan vi rensar ur alla material och sorterar dem.Produktion
Vi har dessvärre ingen koll på leverantörernas miljömedvetenhet i produktionsledet i dagsläget. Jag skall ta upp detta med respektive leverantör och se vilka krav de uppfyller. Vår ambition är att prioriterar miljövänliga leverantörer och få med informationen under produkten om leverantören uppfyller olika miljöcertifieringar eller inte. Det är dock inte bara miljön man måste ta hänsyn till utan även att man uppfyller arbetsrättsliga krav om minimilöner, arbetsvillkor, arbetsmiljö mm.Återvinning av produkter
Vi kasserar i stort sätt inga produkter alls, vi tar inbyten vid försäljning av nya varor och dessa lagar vi om det finns behov för detta och säljer sen vidare till nya kunder. Vi samarbetar med en segelreparatör och en brädreparatör för detta.Hör gärna av dig om du har några frågor.
Mvh
Mattias
VD SurfSpot Sweden”Vi tackar för infon från Mattias, som trevligt nog jobbar med att sälja beg. utrustning paralellet med kartongnytt.Dessutom lagar de utrustning som har lite skavanker och säljer beggad, de har graderat skicket på utrustningen också. Inte bara bra för miljö, utan även bra för plånboken hos kunder som inte känner behov av kartongnytt, samtidigt som prylar ej blir sopor p.g.a. en mindre skada eller defekt.
Vi får hoppas att några av de större importörerna kan få fram lite info från sina leverantörer om miljöarbetet och csr.
Något som kanske är lättare att få fram för de stora importörerna (H W & M B bör känna trycket..)
God Jul
&
Gott Nytt SURFÅRGilla!
-
Uppdaterad info från Surfers: :
“Hej Mark.
Intressant ämne. Skall forska lite mer i detta hur våra brädleverantörer tänker och arbetar. Bambu och alternativa fibrer har ju redan börjat att användas. Men som sagt-skall forska i detta. JP, RRD och Fanatic är väl dom jag kontaktar. Samtliga tillverkar på samma fabrik i Thailand där flera andra märken också tillverkas. Fabrikens miljö och arbetarnas situation på denna fabrik får anses mycket bra. Men återvinning osv känner jag inte till.När det gäller Neopren och våtdräkter så finns där ett ganska bra tänk med återvinning och ett miljöarbete på fabrikerna med kort väg från råvara till färdig produkt. Rip Curl får anses vara ledande här med sitt återvinningsprogram och fabriker (där även patagonia tillverkas).
Även Neil Pryde jobbar hårt med miljö och återvinningen när det gäller neopren.
Ha det.
Putte
Surfers Paradise
Varberg”Uppdatering/kompletteringsinfo från Surfers:
“På Surfers Paradise återvinner vi all plast och wellpapp – har separata kärl/containers för detta. Aluminium och annan skrot kör vi till stena metall.När det gäller levaranser och annat så ser vi alltid till att skicka fulla containers från asien. Vi undviker flygfrakter så långt det är möjligt.
Vi byter tar inbyten när man köper utrustning hos oss. Vi sammarbetar med en brädreparatör och lagar mycket själva på plats. Vi har dessutom ett seglloft för reprationer av segel i lokalen.
Så vi försöker. Även om mycket så klart kan bli bättre.”
Surfers kör våra gamla bommar till Stena metall, vilket är utmärkt.
En vacker dag kanske Stena vill ha vår Kolfiber också ( de forskar på detta på Stena).
Detta innebär att våra gamla alubommar och förlängare/mastfötter blir går in i kretsloppet
för aluåtervinning vilket minskar aluminiumets energimässiga belastning med drygt 90%.
Surfers kommer , som jag förstår det, kontakta JP, RRD och Fanatic .Även kul att de responderar på frågor fiber/material (går just nu åt mycket resurser at framställa kolfiber) och neopren.
God fortsättnin på nya SURFÅRET
-
On Top kommer snart med sina svar:
“sorry för sent svar,
har semester,
svara så snart jag kanbästa hälsn
Kent
On Top Sports”Allmänt kan ju sägas att det ser ut som om vi konsumenter har
påverkan och att det verkar som om våra surfhandlare bryr sig.
Satt på “kontoret” och såg hur nya surfåret började
i apelviken igår – verkade klart fett. -
Mattias på Surfspot har gjort sin hemläxa:
“HejJag har varit kontakt med samtliga våra leverantörer om detta nu
De flesta har ett miljöarbete och källsorterar sopor mm. Några har gått lite längre och för en dialog med fabriken för att minska miljöpåverkan kontinuerligt. Exempelvis Chinook och AHD bedriver ett sådant arbete.
Chinook
De har all sin produktion säkerhetställd enligt OSHA (Occupational Safety and Health
Administration)standards. Det är ingen riktigt miljöcertifiering men visar att de tar seriösare på fabrikfrågor än många andra och en del miljöbitar ingår i denna.AHD
AHD arbetar väldigt tätt med sin fabrik eftersom de bara har en fabri och är rätt ensamma om att tillverka sina prylar där. De arbetar just nu med att få det trä som används i laminaten FCS stämplat, dvs hållbart skogsbruk. I praktiken skall det redan vara uppnått men de har ännu inte betalat de avgifter som krävs för att genomföra audit mm så man kan använda sig av FCS stämpeln. De har en giftfriare färg än cobra (low VOC content paint) och använder ett resin (epoxy) från Sicomin vid laminering som är av miljövänligare modell.Ingen av leverantörenerna har EMAS eller iso14001. Jag tycker detta är rätt uselt. När jag jobbade som inköpare inom Boshkoncernen var detta ett grundkrav på alla produktionsfaciliteter.
Utan certifiering kan egentligen fabriken säga vad som helst, finns ju inget institut som kollar att de håller vad de lovar. Jag har bett samtliga våra leverantörer trycka på sina fabriker och meddela dem att anser sådan certifiering är av betydelse.
Mvh
Mattias
VD
SurfSpot Sweden”Rent generellt kan man hålla med Mattias, att kraven är låga kan antas ha att göra med att ingen inköps eller konsumentorganisation har ställt krav. Det är ju bara att se på vad som händer när man bestämde att gränsen för miljöbil skulle vara 120gCO2/km.
Vips så klämde alla producenter fram miljöbilar.
Kanske dags för miljösurfkrav? -
På On Top har man också gjort hemläxan.
“Hallå Mark,hemma igen från alperna så här kommer lite input från min sida:
specifikt för Thommen jag har inget svar på hur de arbetar men Thommen har länge använt bambu i sina brädor. Jag ska vidarebefordra frågan till fabriken.
Mer generellt så är där mer än en sida av saken:
Problemet med att återvinna brädor ur mer tekniskt perspektiv består nog mest av att brädan är sammansatt i en bakprocess och materialen sitter ihop så man behöver separera skumkärna, sandwich, laminat, och plastdetaljer som mastfotskassett, fenbox, fotstroppspluggar. I laminatet ingår oftast både kolfiber och glasfiber så då skulle man behöva separera dessa också och det kanske inte är helt enkelt.
Jämför man med bilindustrin så är allt ihopskruvat på bilar och då kan man förstås också dela på allt. Och man har förstås en hel business med begagnade delar (skrotupplag etc). Men om det går att återvinna så borde det förstås vara bra för både för miljö och plånbok.
Det man kan invända mot återvinning är att om vi återvinner här och sen måste skeppa materialen till där tillverkning sker (i de flesta fall Kina eller Thailand) så tror jag de långa frakterna lätt äter upp de miljömässiga fördelarna med återvinning. Frågan är om det inte blir ekonomiskt olönsamt också.
Man borde förstås kunna återvinna segel, bommar och master och särskilt masterna ter sig lämpliga för återvinning: hög kolhalt och inga extra material inblandade som plast eller skum på en bräda. Så master är kanske bästa kandidaten att börja med – vi har väl alla några knäckta master med mycket kol liggande; till skillnad från brädor går ju masterna inte att laga så när de väl är knäckta blir de bara liggande eller åker ut på soptippen.
Våtdräkter borde även de gå att återvinna men där är separeringen av neoprenen från tyg alt gummi samt metall/plast (dragkejda) etc kanske också lite klurig.”
Kent har rätt i att det inte vore bra att det förmodligen inte vore bra idé att skicka tillbaks materialet till ursprungsländerna map fraktutsläpp mm (såvida det inte går en massa tomma containrar i den riktningen vilket inte är helt osannolikt).
En annan aspekt är att det kan vara sannolikt att separering/återvinning mm. sker på ett mer miljöriktigt ocharbetsmiljöriuktigt sätt om man gör det här.
Försöker just nu få fram via en forskare på KTH inom flyg6 lättbviktsbygge om något återvinningsforskningsproijekt är intresserat av en drös knäckta kolfibermaster att testa kolfiberåtervinning på. De torde vara en bra början då de är mer renodlade än brädorna som är en herrans mix av material kompositer och materialtyper.
Fordonsindustrin (volvo PV) forskar en del i hur man skall kunna återvinna kolfiberförstärkt material och när man frågar dem så framstår man som “lätt obekväm”.
Oavsett kunde kanske våra sopor vara en tillgång för fordonsindustrins och STENA´s forskning på området…?
Log in to reply.