Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vårt ansvar, politikerna & klimatet
-
Vårt ansvar, politikerna & klimatet
mikaels replied 8 years, 11 months ago 20 Members · 66 Replies
-
Övriga stora surfhandlare som fått samma frågor som de som svarat men ännu inte svarat är:
Wallén
Fahlén
Hoppas också på svra från Bringdal/Mistral.
Någon som tycker att någon handlare/importör bör läggas till listan? -
Nu har vi svar på hur Fahlén och Naish jobbar:
“Hej Mark,Kul att du påverkar!
Här kommer info om hur vi jobbar med miljötänket:
Emballage
Vi återvinner, det emballage vi får från leverantören utnyttjar när vi skickar vidare till våra kunder. Vi källsorterar plaster och papp och lämnar på återvinningen.Produktion
• Patagonia som vi säljer, är kända för sitt miljöarbete
• Naish
Här är en text från Robby Naish: What have you actively changed in your day to day life and/or your company, Naish, that makes a positive difference to the health of our planet?
At Naish for example we are working more and more with bamboo laminates and are searching for natural foam core and resins to evolve our manufacturing into. –We began three years ago with our eco-packaging system, where we reduced throw away packing with our boards by 60% and instead provide a killer boardbag with our wind, kitewave and sup boards. We have an in house kite canopy recycling program as well.
•Oneill – Får bolla vidare till dem
—
Vet inte i detalj hur arbetssituationen eller miljötänket ser ut i de olika fabrikerna som Naish/Oneill använder sig av, får återkomma om detta.Transporter:
95% av alla frakter sker med båt från Asien, endast akuta leveranser med flyg. Vi buntar ihop frakter och fyller containers så ofta det går.Återvinning
Vi tar vanligtvis inbyte av begagnade prylar
Vi reparerar med egen industri-symaskin och lagar skadade brädor här hos oss.
All metall återvinns på återvinningscentralen.mvh
Henrik Fahlén”Jag har själv sett Henrik springa mellan olika containrar när jag lämnar skräp
på återvinningen, så det känns bra det här. Nu inväntar vi Wallén och Mistral
m.fl.
Detta med bambufiber är spännande, med tanke på att det är något som ingår i kretsloppet.
Förhoppningsvis kan man få fram termoplast med bra egenskaper (skratta gärna, man jobbar
på detta med fokus på fordonsindustrin där man framförallt vill ha ner cykeltider och få
möjlighet att återvinna). Om bambu och termoplast kan få vettiga egenskaper så kommer det
inte bara ge en återvinningsbar, “miljövänlig” bräda utan också en potentiellt billigare.
Inte helt fel när priserna kryper uppåt 20 papp på brädorna.
Bambun verkar definitivt vara på väg in och det är oerhört positivt, den kräver inte ens växtgifter! -
Här kommer lite svar från Joakim på OnWater.
“HejTack för ditt mail.
Vi på Onwater försöker jobba så mycket vi kan med återvinning.
Bland annat returneras toners etc. till skrivare tillbaka till tillverkaren med hjälp av deras returprogram.
Självklara saker som all emballage och förbrukningsvaror i butik sorteras och återvinns (lysrör etc.)
Vi försöker också spara kartong som vi kan använda igen när vi skickar paket till våra kunder. På så vis används de mer än en gång och det blir mindre kasserat.När det gäller transporter från Asien så är det båt som gäller. Tyvärr kan det hända att flygtransport används om det är något akut, men det är mycket sällan.
Vad jag vet så jobbar de flesta leverantörerna på ett eller annat sätt för att minska miljöförstöring (val av material etc.)
Tycker det bra att du tagit upp det och det är en viktigt del som rör oss alla.
Vänliga hälsningar/Best regards
OnWater AB
Joakim Westerberg”Något som känns bra och slående är sättet som butikerna transporterar prylar på, givetvis även motiverat av ekonomin, men att frakta på båt är ju oerhört mycket vänligare mot miljön än att ta flygfrakten.
Det kanske är som så att butiker har miljövänligare vanor vid impoerten än privatpersoner på transporten? -
Lite mer om flyg och utsläpp från http://www.utsläppsrätt.se
Beräkning av utsläpp från flyg .
Flygplan drivs än så länge med fossilt bränsle vilket innebär att det bildas skadliga utsläpp av koldioxid vid förbränningen. Eftersom flyg gör det möjligt att ta sig långa sträckor på kort tid blir också de klimatskadliga utsläppen mycket stora jämfört med många andra resor och aktiviteter. Som enkla riktmärken över hur stora utsläppen blir visar vi fyra exempelresor:
CO2 dest ToR
0,5ton -Inrikes
1 ton – Europa
3 ton -USA
4 ton -Asien
Uppgifterna i är avrundade och gäller tur- och returresor i ekonomiklass för en person och inkluderar samtliga växthusgaser som flyget släppet ut. Startpunkten i beräkningarna är Stockholm, slutpunkterna är Umeå, Nice (Frankrike), New York och Bangkok (Thailand).Om du vill räkna själv kan du använda vår kalkylator. Skriv in flygsträckan i kilometer och utsläppen beräknas automatiskt. Beräkningen visar samtliga växthusgaser som flyget släppet ut, vill du bara se koldioxidmängden bockar du ur rutan för RFI (som bara syns på längre distanser).
Om du undrar hur stora utsläpp flygfrakt innebär kan du använda vår fraktkalkylator. Förutom sträckan skriver du även in vikten på det som ska skickas med flygfrakt. Observera att denna beräkning inte är till för vanligt bagage när man själv flyger, utan den sorts flygfrakt som främst företag använder
-
Båt kostar ju extremt mycket mindre än flyg och vindsurfkgrejer är skrymmande så alla surfföretag har väldig fokus på just båt. Det är väldigt ovanligt att nått skickas med flyg.
Kiteföretagen har inte alla samma fokus på båt, just på grund av att de inte är lika skrymmande så prisskilnaden blir inte lika stor. Det är ju extra enkelt vara miljövänlig när ekonomiska incitament går hand i hand med miljövänliga. Det som slår mig är att endast en av alla leverantören vi jobbar med har miljöcertifiering i fabriken och det är DR Tuba. Jag har tidigare arbetat som inköpare för Både Bosch och Siemens och där var grundkrav ISO14001 och EMAS för att få leverera minsta skruv till oss. Surfbranchen är liten och certifiering och kontroll mycket mindre. Men bra att detta tas upp, alla leverantörer vi kontaktat hittills är positiva och har lovat ligga på sina fabriker.
-
@styret 704490 wrote:
Antagligen har du, Mikaels, och jag otroligt olika syn på vad som är av godo och vad som är av ondo. Det beror på vilka glasögon man har på sig.
Jag tror att Venezuelas starkare styrning under Chavez var bra tillexempel. Visst, många saker var dåliga men att sänka fattigdomen i landet med sisådär20 procent, att inför fri sjukvård mm tror jag att många Venezuelianer uppskattade.Kul att kolla in gamla inlägg 😉
Inte ens de mest rabiata vänstermuppar hyllar Chavez idag, vad tycker du, numera?
http://www.nbcnews.com/news/latino/globalpost-timeline-venezuelas-slide-toward-near-disaster-n315546
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/venezuela-efter-hugo-chavez/
http://hallandsposten.se/asikter/ledare/1.4166455-vanstern-i-venezuela-leder-landet-mot-kollaps
http://www.sydsvenskan.se/varlden/oljelandet-venezuela-tvingas-importera-bensin/Hade mer statlig styrning varit medicinen, tror du? Mer bensinimport, till ett av världens en gång största oljeproducerande länder?
Log in to reply.