Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värt att veta om man seglar i klashamn

• Värt att veta om man seglar i klashamn

Publicerad av bananen på 17 september, 2006 vid 13:01

I fredags körde jag och många andra lyckliga satar i klagshamn på en underbar ostlig vind. Rena sommaren.

Tyvärr trashade jag min bräda illa, och jag var inte ensam, har jag hört. Det var ju ganska högt vatten och jag körde helt enkelt på en av utmärkningana vars plastdunke inte längre satt på plats. Jag uppskattar att spettet stack upp ca 1 cm. Jag hade inte en chans.

När värsta besvikelsen/ilskan gått över ställde jag mig följande fråga:
    – Är det vettigt att ha järnspett som utmärkning?
    – Vad hade hänt om jag istället trillat och ¨fått ett spett i magen?
    Hur många har råkat ut för samma sak som jag?

Till klubben: För i helvete – sät dit dunkarna ordentligt och se till att inga saknas. Händer det en olycka så blir det nog ett djävla liv. Jag fattar att det är praktiskt med pinnar som inte isen tar, men hitta på en annan lösning.

Brädan? Tja, den kommer nog inte att bli sig själv, men lagad skall den vara imorgon.

tobhed svarade 18 år, 4 månader sedan 19 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • Oregistrerad

Gäst
    17 september, 2006 vid 13:12

Precis! Tänkte själv göra ett inlägg om det. Själv lyckades jag veja när jag såg ett järnspett sticka upp. Lite otäckt. Förmodar att en märkning ska sitta på spettet!

• tomasn

Medlem
    17 september, 2006 vid 13:15

ovanstående var jag!

• danneman

Medlem
    17 september, 2006 vid 13:32

Ni märkte givetvis ut den med en petflaska eller nått liknande. Eller??

• jps

Medlem
    17 september, 2006 vid 13:45

Den brädan var inte vacker längre…

Tur i oturen att det inte var din mage som rök.

• basse

Medlem
    17 september, 2006 vid 16:04

Jag var nere första helgen de la ut markeringarna i våras och då satte de inte i några spett vad jag vet. De band fast dunkarna kring stenarna. Spett verkar inte genomtänkt och det är inte likt Janne att göra något ogenomtänkt.
    Som Danne säger så hoppas jag ni markerade upp “spettet” !

• babilidoo

Medlem
    17 september, 2006 vid 17:38

Nina fick sin bräda pajjad i helgen på grund av järnspettet. Lite otäckt..
    Jag gjorde en bodydrag in i järnspettet, tur att jag istället för brädan gick sönder.

• naish

Medlem
    17 september, 2006 vid 18:36

Låg något hjärtliknande halvguppande inte långt ifrån spettet,ditt?;)

• Oregistrerad

Gäst
    17 september, 2006 vid 20:21

Försökte ta ngt slags riktmärke var det var. Typ rakt ut från de där tornen, silosiknande saker, rött..

Tomas

• bananen

Medlem
    17 september, 2006 vid 20:38
    babilidoo wrote:
    Nina fick sin bräda pajjad i helgen på grund av järnspettet. Lite otäckt..
    Jag gjorde en bodydrag in i järnspettet, tur att jag istället för brädan gick sönder.

Usch, det låter kass. Det är ju svårt att få epoxin att bita bra i köttsår.

Alvarligt talat, det där spettet måste bort. Hade jag haft en dunk hemkört runt halsen när jag seglade skulle jag offrat den.

Var den finns? Rakt söder om räddningsbåten, kanske en kilometer ut. Man får nog gå ut med båt och leta. Men är det inte så att det finns fler liknande inrättningar? Hur är de andra märkena konstruerade? De som faktiskt har en dunke/flaska på toppen, vad sitter de på ? Är det åxå spetsiga störar, utsatta frö att mörda oskildiga surfare på ett medeltidsaktigt sätt?

// Jonas

• el_duderino

Medlem
    18 september, 2006 vid 06:26

Var också nära det där spettet, sjukt obehagligt!

• tobhed

Medlem
    18 september, 2006 vid 08:26

…var också nära, där har suttit en dunk innan men hade tydligen försvunnit – hade varit bra om janne eller någon annan från klubben hade sett detta. Spettet är vitt och sitter i princip 700 meter söder ut från båten.

• joth

Medlem
    18 september, 2006 vid 10:03

Vi är många som sett det och jag tycker det är lite obehagligt med järnrör eller gamla master eller vad man använt. På ett av reven är det ju en hel skog av dom. En fetespinout och allt otrevligt kan hända.

Annars var det en underbar dag men fin vind och sol.

//Jonas

• fredrik-ygge

Medlem
    18 september, 2006 vid 10:07

En tanke:

Kan inte ni GPSare ta fram exakt position för alla ni sett så är det ju en smal sak att märka ut dem sedan? Uppskattningarna om läget verkar ju variera avsevärt.

(Kom ni inte ihåg att bookmarka dem kan ni få ut dem från filen via GPSar och påminna er om när ni passerade dem.)

• tobhed

Medlem
    18 september, 2006 vid 10:38
    fredrik.ygge wrote:
    En tanke:

Kan inte ni GPSare ta fram exakt position för alla ni sett så är det ju en smal sak att märka ut dem sedan? Uppskattningarna om läget verkar ju variera avsevärt.

(Kom ni inte ihåg att bookmarka dem kan ni få ut dem från filen via GPSar och påminna er om när ni passerade dem.)

De är redan utmärkta med GPS så styrelsen kan nog ganska enkelt ta reda på vilken pinna som saknar en boj/dunk. (vi måste bara se till så att styrelsen får reda på att det fattas en markering)

• klang

Medlem
    18 september, 2006 vid 11:10

Så fort Janne & Co. fick reda på att en dunk var borta så fixa de detta på studs.

Det är ett stort jobb de gör för att vi skall slippa köra in i stenar, och jag vet inte om lina/boj är lika effektivt, eftersom man kan inte vara helt säker på var stenen finns, : +-1 meter blir ju en stor cirkel.

Efter denna händelse så kanske de kommer på en ännu slugare lösning till nästa år, Janne är en slug rackare. Vidare så tror jag säkert att de behöver en och annan extra hand, mycket jobb att hålla en fin surfplats i skick.

/Klang

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värt att veta om man seglar i klashamn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.