Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Värt att veta om man seglar i klashamn
-
Oregistrerad
Gäst18 september, 2006 vid 13:58Sannolikt kan man driva en rättsprocess mot de som är ansvariga för området. Vilka de är kan man däremot diskutera. Kommunen eller lokala klubbar. I USA har de inte en chans om stjärnadvokat anlitas. Skador osv har mycket höga ersättningskostnader såvida inte utmärkningen är absolut säkerställd. Segdragna processer är knappast trevligt men i alla fall…troligen kan man efter långa förhandlingar (ev flera år) få sin rätt, förutsatt man haft rätt juridiskt upplägg med rätt jurist. Det finns advokater/juristfolk (i USA, men Sverige?? vet ej) som tar sin an fall där de bara tar betalt om de vinner.
-
Om en sån här händelse skulle gå till rättsprocess så kommer nog utmärkningen av stenar att försvinna illa kvickt och det blir förmodligen “förbjudet att ramla och slå sig eller ha sönder prylar inom området” – bara för att klara sig undan skadeståndskrav som klubb.
Alternativt måste klubben ha en försäkring som täcker eventuella skadestånd (några hundra tusen i premie?) och bli tvungna att ta ut en femhundring per dag från dom som vill segla där.
Det vore väl lite trist, eller?
-
Men nu bor vi ju inte i USA och det är väl knappast någon som uttryckt ett intresse för en långdragen rättsprocess?
Snarare vill alla hitta en lösning så att surfare inte skadar sig varken på stenar eller på markeringarna på stenar. En idé vore ju att märka ut stenarna med någon slags stavar med dunkar men i något mjukare matrial än järn. Såna oranga pinnar som markerar vägkanterna vid snö är det första jag kommer att tänka på. Det lär ju inte vara skönt att segla in i en sådan typ av pinne men knappast livshotande heller. -
Dum fråga men hur stora är vissa av dessa bumlingar. Man kanske kan plocka bort dom helt. Man har ju båt och linor. Bogsera bort klimparna i nått nät eller så.
Spekulation, jag vet men ändå. Eller förstör man klagshamnskänslan då?
//Jonas
-
joth wrote:Dum fråga men hur stora är vissa av dessa bumlingar. Man kanske kan plocka bort dom helt. Man har ju båt och linor. Bogsera bort klimparna i nått nät eller så.
Spekulation, jag vet men ändå. Eller förstör man klagshamnskänslan då?
//Jonas
Den ena kallas WV bussen 😉
jävla istid, inte bra för nått!
-
Spränga kunde också vara något.
Finns några grund i Fiskebäck som säkert skördat fenor och brädor till 10 ggr sprängkostnaden eller mer. Kostnaden för “bananen” här var ju inte go. Säkert jämförbart med att hyra bergborrmaskin och köpa 10 L Demex (“snigeldynamit”/expansionscement för hobbyfixaren). Dock inte lika lätt att få alla att lägga en tusing innan det händer. Det händer ju ändå inte mig …
-
Påminner om när finngubbarna hemma i stan tjuvfiskade med nät i Farfars fiskevatten, inte så smart att köra ner järnrör i vattnet där folk badar.
Min farbror hoppade i från båten en gång och körde ett härligt sönderrostat rör i låret. -
En variant kan väl vara att höra med nån båtklubb, de brukar ha “bojekor”, nån slags platta breda roddbåtar som är utrustade med vinschanordningar att lyfta/sänka ner bojstenar med. Med en sån bojeka borde det vara någorlunda möjlgt att transportera ut stenarna på djupt vatten.
-
Plastat och slipat. Blev fanimej inte så dumt, epoxi is the shit. Bara målning i morgon (om det inte blåser för då skall hon bli blöt). Kan nog få till dekoren hyffsat. Vem vet, jag kanske kan åka upp till SP och få pengarna tillbaka på öppet köp?
-
Ytterliggare ett järnrör, sannolikt 150 m innanför det nämda, ligger sneställt i vattenbrynet. Detta är helt omöjligt att se och är vattennivån något över normalt ligger det och lurar precis under vattenytan som ett härligt överraskningsspjut.
Skall se om jag kan resa det nästa gång jag ser det. Hade lite svårt att göra det senast då jag var aningen överriggad med kite, har sedan inte set det igen då vattnet varit för högt.
Vi som kitar innanför vindsurfarna i Klagshamn har kommit överens om att markera de omarkerade stenarna med ensäsongsmarkeringar i form av snitslade bambupinnar.
mvh
Olle -
asså, hur ska man nu segla i klaghamn för att inte behöva oroa sig allt för mycket för spetten?
-
Hirr, hirr för kitarna… Bra att ni är här och tar ansvar. Då visar det sig att alla gamla fort-rakt-fram-och-jag-väjjar-inte-för-jag-har-rätten-på-min-sida-gubbar i klubben att det är fel att bannlysa en viss kategori av surfare. ag tycker det är kul att titta på de där te-påsarna och ju fler vi är på vattnet ju roligare blir det.
-
Tydligen är det så här att i och med den kraftiga ostliga vinden (blåste upp mot 15m/sek idag) så lossnar stora tångbälten som sedan tar med sig pålar, dunkar och annat när det driver iväg.
Klubben har sökt tillstånd ett antal gånger för att få lov att ta bort stenarna, men får helt enkelt inte för kommunen. Det nya spettet diskuterades idag och jag tror att de skulle ut och leta efter det till imorgon (dock inte säker).
Janne säger att till nästa år så kommer det en annan, tångsäker, lösning 🙂
Logga in för att svara.