Senaste nytt Forums vart fan ska mastfoten sitta!!!

  • oscar

    Medlem
    22 september, 2003 vid 07:46

    OK, få se här nu. Detta borde ju vara ganska lätt att resonera sig fram till eller hur? Hur stora effekterna blir av mastfoten här eller där är dock svårt att sia om. Detta då effekterna beror på segelstorlek, fenstorlek stropplacering, fenplacering (på vågbräda), bomhöjd, seglarens kunskapsnivå mm.

    Here we go:
    Mastfoten långt fram dvs mer tryck långt fram på brädan => mer våt yta dvs mer av brädan i vattnet vid planing, eller hur? Detta ger MER kontroll i hårdvind då brädan uppträder lugnare i vattnet.
    Kan ge tidigare planing OM bommen dessutom höjs för att minska trycket neråt.

    Mastfoten långt bak dvs MINDRE tryck på brädan, => mindre våt yta vid planing. Detta ger en livligare mer lättsvängd bräda som är bra i onshore förhållanden. Det minskar ju även kontrollen i överriggat tillstånd då brädan snabbare får flygtendenser. Vilket dock kan avhjälpas genom att sänka bommen och därmed få MER tryck på brädan.

    Personligen tycker jag att mastfoten långt fram dödar brädan lite i lättvind, jag kör den hellre i mitten/ lite bakom för att snabbare få upp brädan ur vattnet (mindre våt yta).

    Det sämsta man kan göra är att ha bommen superlågt och samtidigt ha mastfoten långst fram. Då plöjer brädan bara framåt, testa själva.

    De som är riktigt duktiga på det här med mastfotsplacering/ bomhöjd är formulakillarna och jag kanske blir uppläxad på vissa områden av dessa. MEN de ska ju dessutom ta hänsyn till höjdtagning och kör med rätt extrema segelstorlekar…

    Hugg på bara grin.gif

  • adde

    Medlem
    22 september, 2003 vid 07:55

    Mastfotens placering påverkar ju även seglingsstilen. Givet fix stropplacering så kommer en mastfot långt fram att ge mera framfotstryck. Gissningsvis hamnar riggen även i en mera tillbakalutad ställning.

    Mera ved på elden…

    /adde

  • snurt

    Medlem
    22 september, 2003 vid 10:56

    Jag rekommenderar en extra mastfot i handskfacket på bilen dvs. långt fram.
    Beror givetvis på trycket.

  • voodoo

    Medlem
    22 september, 2003 vid 11:33

    The placement of the mast track (how far back or forward you attach your rig) is very important in optimizing the wind range of your board. In the past we have all been told to move the mast foot forward while using larger sails. Well those days have come and gone with the introduction of better, more stable sail designs. We like to start with the mastfoot towards the back of the track – this may sound backwards but it really works! By starting aft in the track it does two things: it allows us to get in our back footstrap easier in light wind; and it helps power us up quicker as the mast is standing up straighter. Anther reason for moving the mastfoot back is to get rid of that “sticky” feeling a board has going through choppy water, effectively giving the board more lift out of the chop. The only reason for moving the mast forward is to keep the nose of the board down when it starts to feel “flighty” – then only move it forward a little at a time until it feels comfortable.
    Remember, a little bit of flightiness = fast!
    Mast Forward = Good Upwind Performance
    Mast Aft = Good Downwind Performance

  • holle

    Medlem
    22 september, 2003 vid 12:37

    Ok, då har man lärt sig lite nya grejer. Tänk vad bra det är med ett forum….

  • surfmore

    Medlem
    22 september, 2003 vid 14:00

    OK, jag ger mig smile.gif, har kollat upp det lite och jag var nog ute o segladegrin.gif (även här på förumet då alltså). Så gå inte efter mina inlägg här.
    Jag kör dock med mastfoten där det känns bäst för mig.
    Placeringen varierar nog en hel del mellan personer, vilka bräda man kör på, vinden, vågor, utrustningen i övrigt smile.gif
    Men som sagt jag ska inte yttra mig mer i denna fråga smile.gif.
    Snart ska jag ut o ha kul o läjet i alla fall, ser gött ut nu.

  • surferdude

    Medlem
    22 september, 2003 vid 14:23

    ett tips….sätt den i mitten! wink.gif mr bosse bräddocktorn cool.gif

  • brutus

    Medlem
    22 september, 2003 vid 20:35

    precis! wink.gif
    satt den allt mellan 4 mm framfor – 3,5 mm bakom mitten wink.gif tongue.gif
    kan du inte surfa da sa kan det lika garna va…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums vart fan ska mastfoten sitta!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.