Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vart finns det perfekta plattvattensstället?

• Vart finns det perfekta plattvattensstället?

Publicerad av ola_p på 7 september, 2004 vid 08:10

Har sista året på gymnasiet nu… Så nästa år skall det resas! Jobba fram till jul/nyår eller så, sen får det bli 3-4 kanske 5 månader till lämpliga blåshålor.

Så nu undrar jag, vart finns:
    1. bra vågsegling
    2. bra freestyle

Framförallt är jag nyfiken på vart man kan få bra freestyle, med riktigt platt vatten, gruna sandiga bottnar och shortsvarmt i vattnet. Till hyffsade priser när man väl är där. Finns det?

Vad gäller vågor så får det väl bli sydafrika, eller om man börjar med freestyle så kanske marocko. Eller vågorna som man ser från cap verde ser ju grymma ut, dyrt att ta sig dit?

bergelin svarade 20 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • styret

Medlem
    7 september, 2004 vid 09:07

jag lurar på grekiska övärlden nästa år. kharpatos verkar ju störtgött för freestyle.

el yaque kan väl vara ett alternativ med?

• adde

Medlem
    7 september, 2004 vid 10:18

Svar till:

Har sista året på gymnasiet nu… Så nästa år skall det resas! Jobba fram till jul/nyår eller så, sen får det bli 3-4 kanske 5 månader till lämpliga blåshålor.

[/ QUOTE ]

Näst-nästa år blir det väl då?

/adde

• mag

Medlem
    7 september, 2004 vid 10:20

Flygbiljetter till alla kul ställen kostar från 7000kr till 10.000kr. Sydafrika ska ju ha en sjö med plattvatten. Capverde är schysst men inget att göra förutom surf så där står man nog inte ut nån längre tid. I sydafrika kan du väl glömma shorts pga kallt vatten.

Maui är aldrig fel! Är ni ett gäng så kostar det inte så mycket. Västindien har många bra ställen som det skrivit om på konfen.

Lancelin eller Geraldton i WA har bra kombination våg och freestyle och är inte så dyrt när du väl är där.

Jag har tyvärr inte tid att skriva om alla fina ställen just nu men det kommer nog fler tips.
    /Magnus

• ola_p

Medlem
    7 september, 2004 vid 12:47

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Näst-nästa år blir det väl då?

/adde

[/ QUOTE ]
    Jaja… Logik är inte min starka sida idag…
    Så nästa år skall det jobbas! och nästnästa resas..

• ola_p

Medlem
    7 september, 2004 vid 12:50

Att vattnet är kallt i sydafrika visste jag… Men hur e sjön? ordentligt platt och varmt?
    Australien tänkte jag faktiskt aldrig på, fast det finns ju lite mkt elaka giftdjur där tycker jag nog, föredrar att inte behöva bekymra mig allt för mkt om sånt..

• endy

Medlem
    7 september, 2004 vid 13:04

Sjön är relativt platt, det är ju en sjö, men när det blåser under 5,3 får man hålla till i kansterna för i mitten choppar det till sig, det är varmt nog för shorts/rash i sjön men inte alltid uppskattad av Herodes, ja han heter så den trevliga intedenten wink.gif

• mag

Medlem
    7 september, 2004 vid 13:35

Inne i Lancelins stad kryper inte så många giftiga tingestar tror jag. Inte i Geraldton heller även om det ör mer på landet. Skaka bara dojorna och ev våtdräkt/shorts/rashguard innan eller använd flipflops! Klart Go stämning i WA.
    /Magnus

• bergelin

Medlem
    7 september, 2004 vid 17:39

Tjena!

Vill du ha plattvatten så åk till Dahab i Egypten. Fattar inte varför fler inte åker dit? Ligger på östra sidan av sinai-halvön och det är alltid nordliga vindar. Nåt knepigt vindfenomen gör att det fanimej alltid blåser. Och om det inte gör det så dyker man.

Där man surfar är det som en bukt in med “buken” åt norr vilket gör att det alltid är offshore och aldrig några vågor. Platt, varmt och billigt!

In i dimman // Erik

• bergelin

Medlem
    7 september, 2004 vid 17:44

Igen!

Läste ditt meddelande lite noggrannare..

Dahab är det perfekta stället!!!

Ingen våtdräkt behövs, grymt vindsäkert och om man vill ha lite bågor så åk “utanför bukten” så får du ett par meter.

Vindsurfinglandslag åker dit för att träna. När vi var där var det ryska och det ungerska där. Plus att folket är trevligt och allt är billigt. “Auski Camp” rekommenderas!

// Erik

• ola_p

Medlem
    7 september, 2004 vid 19:39

Hur är vågorna? Storlek, sideshore, bra tryck etc.?
    Annars tyckte jag tobago och mauritius såg lovande ut, men det är kanske dyrt?

• mag

Medlem
    7 september, 2004 vid 21:03

Jodå,
    Tobago är grymt fint december till april. Freestyle med 6,0 i shorts, dock inte helt platt vatten men nästan, mest små vindchopp av frånlandsvinden. Vågor på revet 300-1km ut(obs! grunt och levande koraller) som kan bli superfina när atlantswellen orkar ända ner till Tobago. Du kan bo ganska billigt där och behöver ingen bil.

Mauritius kan jag ge rapport från om en månad då jag kommit hem. Kan nog också vara ett hett tips fast då mer fram mot april – november när vind- och vågstatistiken är bättre. Fast där är det dyrare och man behöver bil eller cykel+kärra.

/Magnus

• ola_p

Medlem
    8 september, 2004 vid 07:29

Tobago:
    Hur mkt freestylesegling får man med 6.3/5.6?
    Hur ofta kan man räkna med vågsegling?
    Det där med levande koraller, långärmad rashguard så klarar man en spolning hyffsat ändå eller?

Egyptien:
    Hur mkt får man räkna med om man ska vara där en typ 2-3 månader?
    Är det brytande vågor eller bara dyningar?

• jerker

Medlem
    8 september, 2004 vid 08:25

Kolla en sväng på Club Mistral , de har vädertjänster och väderstatestik för alla sina “spots”.
    Under våra sommarmånader är Karpathos grymt. Det blåser frånlandsvind starkt och ofta.
    Rhodos, Karpathos och något mer ställe påverkas av ett vindfenomen som kallas Meltemi.
    Karpathos ligger “längst bort” i vindriktningen och är därför mycket vindsäkert på sommrarna.

Om du har egna grejjor med på resan kan Club mistral eller Chris Schill ordna med transfer från flyget.
    Dessutom ligger deras tre vikar/surfcentra bara 10 minuters promenad från flygplatsen.

Jerk

• mag

Medlem
    8 september, 2004 vid 08:29

Du får normalt segla minst 60-70% av dagarna med åtminstone 6,4 under dec-april.

Vågsannolikheten beror dels på vindriktining, det finns ett par olika rev beroende på vindriktn, och dels på swellriktning. Förutom detta så beror det som sagt på Nordatlantstormarnas förmåga att pumpa ner dyning. Vill man segla vågor ofta så ska man helt längre norrut i Västindien, Barbados eller Puerto Rico. Men enligt localsen så kan man får vågsegling många dagar i rad periodvis. Men lite mer osäkert för våg.

Levande koraller hjälper inte ens 7mm dykardräkt mot och infektionsrisken finns allt där. Man få ta det lugnt och köra safe.
    /Magnus

• moscapoint

Medlem
    8 september, 2004 vid 13:12

Mag, Mauritius ser ju helt grymmt ut – men hur kommer det sig ni drar? Är det inte odräligt dyrt? Går det att hitta billiga resor dit eller är honeymoonsjäl .. eller har du problem göra slut på pengarna?

/johan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vart finns det perfekta plattvattensstället?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.