• Vart resa?

Publicerad av linsurfer på 25 februari, 2000 vid 16:35

Tänkte ge mig iväg ca 3 veckor i juni/juli för att få lite hårdvindssegling (4.4-5.0). Är det Pozo som gäller eller vad finns det för alternativ (vindsäkra)? Var bo isåfall?

anonym-anvandare svarade 25 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • voodoo

Medlem
    25 februari, 2000 vid 16:46

Tänk bara på att det är PWA tävlingar i POZO ngn gång 1:a veckan i JULI !!

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2000 vid 19:25

Karpathos verkar schysst, se tidigare inlägg. Kolla in vindstatistiken på: http://www.club-mistral.com/club_mistral_web/wind_kar.html! Statistik ljuger inte, eller hur var det nu?

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2000 vid 20:33

Karpathos om du vill segla 3.0

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2000 vid 19:07

Det ”rätta” är att åka någonstans dit ”alla andra brukar åka till” Cabarete, Fuerte, Dahab, Karpathos, Naxos osv. grymma förhållanden, test olika prylar, diskutera w-surfing dygnet runt, …………… Men det finns en annan typ av w-surfing som man aldrig läser om här på konferensen, ….med risk för att upprepa sig.

Fixa VingsVärld vår sommar höst 2000 sid 141 -> Mallis bästa w-surfingstrand (notera hur litet det blåser), se sen kartan sid 124. Från udden uppe i norr Formentor och hela vägen runt medurs har jag rekat och delvis seglat i stort sett varenda strand till fram till Palma i söder.
    Spana in skalan för avstånd.
    Slutsatser:
    1) Ett w-surfingparadis tex osannolika speedområden utanför CalaBona/Cala Mirror.
    2) Men grymt, grymt få seglar. Helt osannolikt få faktiskt t.o.m. på Es Trenc-stranden i söder som rankas bland de bästa.

Hela nordöstra delen Pollensa, Alcudia, Cala Mesquida är ett enda helt otroligt sammanhängande w-surfingområde ca 7 mil strand. Men igen undantaget Pollensa så är det verkligt få som surfar, med tanke på de många miljoner turister som besöker denna ö är det märkligt.
    Där finns allt, grova, nåja medelhavs-vågor, många mil av speed-strips, ”jag ska nog visa dom segling” nedanför stränder med lodräta och osannolikt höga klippväggar + diverse andra nöjen också om man så vill.
    Men man måste hyra bil och man måste ha med egna grejor annars är det i stort sett kört (tex 9.3 – 4.7, två brädor min.)
    Det går fort att köra över ön och det gör att man alltid kan välja vindar. Och vill man pumpa adrenalin kan man alltid segla långt utmed den klart tuffare västkusten, där vågar inte jag segla.

Karpathos är mitt nästa mål men drömmen alla kategorier är ”två månader” med egna grejor och bil på denna otroliga w-surfing-ö dit de allra flesta åker för att bada, röja, spela golf, cykla, och glo på kändisar, etc. men inte för att w-surfa. Mallis ligger inte högt på din egen lista eller hur?

Tro mig har man en gång testat att åka runt på Mallis och segla ÖVERALLT DÄR MAN HAR LUST utmed hela kusten så får man en ny referens för w-surfing som aldrig nånsin släpper.
    Man kan segla helt ensam om man vill speciellt på västkusten, men vill man att andra ska se på, å de e ju kul ibland, så finns det INGET som slår Mallis.
    Tex att segla helt ensam inför 10000-tals personer på stränder som är bad-avstängda pga grova vågor timtals.
    Tex att segla sen eftermiddag i >10m/s utmed en totalt fullsmockad Alcudia-strand för att sen åka rakt ut nord-ost och efter ett tag bli totalt ensam långt därute är en klart annorlunda upplevelse (inte helt ensam faktiskt om du då och då ser ned under brädan)
    Och det bästa av allt, man behöver inte hela tiden försöka vara ”duktigast” av den enkla anledningen man är duktigast t.o.m en klant som jag, därför man i stort sett är den enda som w-surfar aktivt med få undantag.
    Tro mig du missar nåt om du inte åtminstone nån gång i livet testar Mallis på detta sätt. Ensam eller med kompisar sen är du fast.
    Fast sen ett tag verkar det som om nåt håller på att hända.

Visst, visst det här finns på många andra håll också tex Sotavento/(Rene Egli) till Jandia i syd 3.5 mil utmed osannolika sandstränder men variationen på Mallis är klart svårslagen, eller?
    Mvh//B

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.