Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vart seglar man på NV ute vid kusten kring Sthlm?
-
Vart seglar man på NV ute vid kusten kring Sthlm?
Publicerad av maca på 5 augusti, 2003 vid 08:10Någon som har ett tips om vart man ska åka på tisdag-torsdag för att komma åt nordvästan. Har ledsnat på byig mälarsegling och vill ut till kusten någorlunda nära Sthlm (sitter fast på jobbet dagtid). Vart får man ren och fin NV vind någonstans?
/André
maca svarade 21 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Testa Kapellskär ute vid Norrtälje. Detta spot brukar gå av vid NW med en skön Cross/Offshore. Det brukar även bli bra swell från finlandsbåtarna.
-
Info om N-NV finns även här.
-
Ja där ser man, det var ju självaste MacA som bekräftade att Rangsta som var bra. Antar att du inte är direkt intresserad av mitt tips om Rangsta?
-
Ja Rangsta är bra….men jag jobbar norr om Sthlm och det blir lite väl långt att åka dit eftersom det allt-som-oftast mojnar till kvällen. Utåt värmdö/djurö tycker jag det borde finnas något bra ställe att lägga i vid. Ingen som vet något?
Någon som testat Trinntorpsbadet, Breviks brygga eller breviksbadet i Tyresö?
Ser ut att kunna fungera bra på NV.Tacksam för svar!
/André
-
Tja MacA! Jag polarna och bussen var ute på vindjakt vid NV en rejält blåsig dag i höstas, efter ett antal färjeturer och andra strapatser började vi närma oss värmdölandet och saxarfjärden där vi hittade ett smultronställe.. Ioma vi åkte från danderydshållet så vart d 2st färjeturer för att komma dit, men tar man landsvägen förbi Boo och Gustavsberg så ede bara att fräsa på hela vägen. Tar väl ca 40min från sthlm c. Nåväl, stället ligger vid det sydostliga hörnet av saxarfjärden, (dvs helt fri vindpassage hela saxarfjärden sånär på några kobbar i NV vind) och heter Boda Kaj/brygga eller ngt åt det hållet. Vill du att jag ska visa vägen?
ps. vinden ser inte ut att dö till kvällen..
SMHI:
1. Örskär-Söderarm:
Tisdag förmiddag: Nordväst, 7-10 m/s. God sikt..
Sannolikhet 10 m/s*: 40%
Tisdag eftermiddag: Nordväst, 7-10 m/s. God sikt..
Tisdag kväll: Nordväst, 7-10 m/s. God sikt..
Natten till Onsdag: Nordväst, 8-11 m/s. God sikt..
Sannolikhet 10 m/s*: 50%2. Söderarm-Sandhamn:
Tisdag förmiddag: Nord, 6-9 m/s. God sikt..
Sannolikhet 10 m/s*: 30%
Tisdag eftermiddag: Mellan nord och nordväst, 6-9 m/s. God sikt..
Tisdag kväll: Nordväst, 7-10 m/s. God sikt..
Natten till Onsdag: Nordväst, 8-11 m/s. God sikt..
Sannolikhet 10 m/s*: 50%3. Sandhamn-Landsort:
Tisdag förmiddag: Mellan nord och nordväst, 4-7 m/s. God sikt..
Sannolikhet 10 m/s*: 0%
Tisdag eftermiddag: Mellan nordväst och nord, 5-8 m/s. God sikt..
Sannolikhet 10 m/s*: 10%
Tisdag kväll: Nord, 6-9 m/s. God sikt..
Natten till Onsdag: Mellan nord och nordväst, 7-10 m/s. God sikt..
Sannolikhet 10 m/s*: 40% -
Hej SirJohnIRie
Jag skulle vilja ringa och fråga dig lite om stället du kollat upp, om du inte själv har lust att ringa mig och berätta. Jag har telefonnummer 070-730 28 01 men jag ringer gärna upp.
Mvh,
Niklas -
Tack för tipset Sir JohnIrie!
Boda brygga ser ut att vara bra på NV. Kanske skulle ta och packa grejjerna i bilen imorgon bitti och testa det imorgon kväll.Vad gäller vinden tror jag inte heller att den mojnar vid kusten ikväll…bara att den förflyttar sig längre och längre ut från från land, dvs det kommer mojna eller bli byigt inne i mälaren framåt kvällen.
Något bra ställe ska man väl ändå hitta!
/André
-
Kolla på http://www.gulasidorna.se och kartan där. Zooma in norra värmdö så hittar du Boda på kartan!
Logga in för att svara.