Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart ska man börja?

• Vart ska man börja?

Publicerad av anonym-anvandare på 28 juni, 2004 vid 23:34

Hej!
    Har surfat några sommrar på pappas gamla bräda (rundbottnad sak från 70/80-talet). Har inte surfat så intensivt men nu börjar intresset ta fart ordentligt. Börjar kännas som om det skulle vara roligt att testa sig på en något nyare bräda då utvecklingen gått framåt osv.

Har dock stora problem att förstå mig på vad som vore lämplig utrsutning för mig frown.gif.
    Jag väger väl kanske 65-70 kg och måste väl kalla mig nybörjare men har ganska god balans på brädan.
    Kommer att segla utan för Umeå vi har väl inte direkt några gigantiska vågor här.

Har läst runt en hel del på forumet och många nybörjare rekommenderas 130 liters brädor.
    Vad utöver detta kan ni rekommendera? Storlek på segel osv?

Borde det inte gå att samanställa någon slags nybörjar guide vad gäller utrustning med några riktlinjer osv? Har sett frågan komma upp ett par gånger på forumet men vad man kan läsa utifrån dessa trådar så är det svårt att fastslå något generellt som kan användas när man själv ska köpa bräda.
    (Ni får hojta till om det nu är så att jag missat något, har kollat igenom forumet rätt noga men kan nog ha missat en hel del bra trådar på ämnet då det kan vara luriga rubriker.)

anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • surferboy

Medlem
    29 juni, 2004 vid 21:52

Du bör ha en bräda som är på minst 130 liter samt en bredd på mellan 70-90 cm. Riggen bör inte vara större än 7,0 utan snarare runt 5,5 – 6,0 kvm. Dels för att du snabbt skall komma underfund med de nya prylarna. En större rigg passar brädtypen bättre men är svårare att hantera för en nybörjare/ovan seglare medans mindre segel är för små för brädtypen när du väl kommit igång och börjar plana.
    Vi säljer AHD Inspiro 79 som är på 136 liter till killar i din storlek och den är rekommenderad med segel mellan 5,5 och 10 kvm. Detta beror delvis på att du får för lite tryck på brädan från en rigg som är mindre än 5,5 OM du planar. Mao går det alldeles utmärkt att lära sig på brädan med en mindre rigg men du behöver som sagt minst 5,5 om du skall plana och ha fullt tryck i grejorna. Vi säljer mest av North Drive 5,8, 6,4, 7,0 eller Natural 7,0, 7,5 och 8,1. De mindre storlekarna till nybörjare och större segel till medel/avancerade.
    Vi säljer även en bräda som heter Inspiro 87 till tyngre seglare eller seglare som prioriterar tidig planing samt Type F 64 till lättare seglare eller seglare som vill ha en lämplig medel till hårdvindsbräda på runt 100 liter.

Vi har lagt ner stor tankemöda på våra paket och utgått ifrån att prylarna INTE skall upplevas som billigt skräp eller rena nybörjarprylar som är tråkiga efter en säsong. Vi har satsat på prylar som är avsedda för duktiga seglare men som samtidigt är idealiska för nybörjare. Sedan har vi pressat priset på dessa från våra leverantörer för att kunna sätta ihop våra prispressade paket. Se mer om dessa på http://www.activesports.se

Detta är i mångas ögon reklam och jag håller med men vill samtidigt påpeka att dessa paket vänder sig direkt till den målgrupp som du utgör och jag vill göra dig uppmärksam på att vi har lagt ner en massa tid på att bemöta just den fråga du ställer i ditt inlägg ovan. Ring gärna om du vill snacka och få råd. Ni andra kan ju skriva ner mig under tiden… 😉

Mvh,
    Gustav Enocksson
    Wallén Active Sports
    031-704 39 00, 0705-58 30 90

• anonym-anvandare

Medlem
    29 juni, 2004 vid 22:03

Kolla även här http://come.to/locs.fritid rin gJanne och kolla upp priser, brukar vara mycket bra.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 juni, 2004 vid 23:17

Tack för det, nu har jag lite mer klarhet i vad som gäller!
    Om man bara hade ekonomi som pallade att köpa årets modeller eller ens förra årets.
    Eventuellt att man skjuter på köpet tills höst/vinter då man förhoppningsvis börjat jobba lite smått…

Fortsätt gärna tipsa om det är något som man bör tänka på när man köper sin första bräda.

Hur fungerar det förresten då man beställer en bräda, måste ju bli en jädra frakt kostnad? eller bjuder de flesta affärer på det?
    Vad kostar det annars att skicka en bräda inom sverige?

Bäst skulle ju vara om någon visste någon affär som sålde brädor i Umeå men jag antar att det inte är något man ska hoppas på.

Ingen som är intresserad av att starta en intro-sida för sånna som jag.
    Har själv en del kunnskaper när det gäller att koda adminsystem och liknande till hemsidor så om folk är villiga att bidra kanske vi skulle snickra ihop något?

• roy

Medlem
    30 juni, 2004 vid 06:41

Du kan ju åke ner till ”Hangloose” i Sundsvall å snacka med Olle, han kan säkert fixa fram prylar till dig.

• swe-496

Medlem
    30 juni, 2004 vid 14:56

Ett bra inlägg även fast det är lite reklam för er… Men det spelar ingen roll när man gör det för nybörjare. Ett bra sätt att få in folk i sporten att ha bra nybörjar/återfallspaket..

• surferboy

Medlem
    30 juni, 2004 vid 19:10

Fraktkostnaden vid köp av ett komplett paket inom Sverige är från oss 250:-. Givetvis är frakten dyrare men vi subventionerar kostnaden vid köp från oss. Du beställer direkt från hemsidan och sedan skickar vi med Schenker/BTL med leverans till din dörr. Betalning sker i förskott om ordern är över 10000:- annars är det valfritt.

Mvh,
    Gustav
    Wallén Active Sports
    http://www.activesports.se

• anonym-anvandare

Medlem
    30 juni, 2004 vid 21:55

Sitter och försöker hitta lite lämpliga begagnade prylar men det verkar om om det är ont om just dessa dimensioner.
    Kanske kommer det mer till hösten då säsongen är över?
    Någon som vet hur det brukar vara med utbudet?

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2004 vid 08:05

Som alla säger, börja på en bräda runt 130 liter.. Då begagnadmarknaden på dessa verkar vara ganska intensiv så kan du ju helt enkelt(?) hålla dig uppdaterad här på sälj-forumet och ringa direkt på intressanta annonser..

Kan bara tala för mig själv men jag köpte till en början en Mistral Xplosion (130 l 60 bred), den var aningen svår att få balans på från början men det ordnade upp sig ganska snabbt och nu funkar den alldeles utmärkt, kämpa på bara.. Har även provat en lite bredare bräda (360 Evo) och tyckte inte alls att den var lika skön att köra på men det är ju så klart en smaksak, iaf tycker jag att när man blivit lite varm i kläderna är det roligare med en lite smalare bräda.

Segelstorlek för dig iaf 6.0 för att kunna köra på i början och sedan köpa större för de svenska vindarna.

Hoppas det hjälper dig lite i sökandet..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart ska man börja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.