Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vart skall man åka & när
-
vart skall man åka & när
Publicerad av anonym-anvandare på 24 september, 2001 vid 11:51jag har svårt att hitta info. om resmål och när man skall åka med hänsyn till vind såklart . . . vill man åka till sydamerika eller europa, vinter eller sommar, höst eller vår . . . kanske har island bra surf (he he he dom har bra rip-jakt). jag har hört talas om nått ställe, en bergssjö, i italien som har vind nästan alltid. man hör mycket men får sällan reda på fakta.
tacksam för svar eller hjälpgod jul
n.
no
teabag svarade 23 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Sjön du frågar om heter Garda-sjön eller Lake Garda.
-
Hmmm, nu är ju inte jag någon global surfresenär, direkt, men skulle väl kunna sammanfatta mina erfarenheter och polares såhär ungefär:
– Oavsett årstid, åk dit där det är varmast. Få fenomen såsom varmt väder verkar kunna skapa vind. Vinter i Svea, åk dit där det är sommar (typ Sydafrika, Nya Zeeland och Australien, Brasilien. Varför inte Argentina där det lär finnas GRYMMA vindar på deras sommar)
– Vår och höst är det tillräckligt varmt på ställen lite närmare/billigare (charter) för att det skall bli vind (Typ Kanarieholmar, Västindien, Egypten, Medelhavet)
– Sommaren är ju kul hemma, för det mesta. En tripp till Danmark kan lätt löna sig och vill man smaka vind så lär ju Tarifa, Marocko, Guincho, Greklan och Kanarieholmarna låta dig använda småsegel så det räcker
– Det är alltid rätt att åka till Hawaii
– Barbados är trevligt nästan jämt, även när det inte blåser 😉Lycka till å Surfa På!
-
om du funderar på att åka till hawaii så skall du åka dit när de har vinter (ungefär samtidigt som oss) samma sak gäller brazilien (har dock vinter när vi har sommar som är rätt surt), i brazilien räcker det med att åka till rio för du har tillräckligt med områden på nära avstånd som blåser fett.
hawaii har ju som sagt maui, vilket jag tyckte var lite väl överdrivet. inte när det gäller surf men att det var förjävla mycket mskor där. jag skulle föreslå big island (det egentliga hawaii) som inte är lika exploaterat, där kan du hitta spots där du är för dig själv, (föreslår norra delen)
(image) (/image)
-
kallt även på sommaren???
beror detta på att den ligger så långt uåå över havet??no
-
…eller Lago Garda om man är italienare/spanjor..eller Lac Garda om man är fransman…eller See Garda om man är tysk…eller…
😉
/Christian
-
I WA är det otroligt bra vindsurfing. Säsongen är när det är vinter i Sverige, dvs ca oktober-februari. Då blåser det svetten i stort sett varje dag.
Längs västkusten finns massor av bra spots för vindsurfing, från Esperance i söden till Gnaraloo i norr. Läs mer på t ex http://www.windsurfwa.com. Där står det mesta du kan behöva veta./Silversurfarn
-
Tja, http://www.windsurfer.com har en hyfsaf “rewiew” där Engelsmännen berättar hur det har varit…http://www.boards.co.uk har en konf där en viss konversation pågår.Själv glömmer jag aldrig när vi i tvåmetersvågor blev omseglade av vindsurfare vid fuerteventura (vi satt i en turistbåt).
“ever training….always learning”
Uffe
Logga in för att svara.