Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart skall man bo i Göteborg med omnejd

  • Vart skall man bo i Göteborg med omnejd

    Publicerad av pure på 15 mars, 2007 vid 20:42

    Jag och min tjej har bestämt oss för att försöka flytta till göteborg eller i närheten. Kommer från västkusten från början men nu börjar det bli dags o slå sig ner på lite längre sikt.

    Så till frågan:
    * Vart är bäst o bo i Göteborg (dvs: nära till vindsurfing)
    * Eller finns det andra rekomenderade områden (som e ganska nära till vindsurfing)

    Har funderat lite på kungsbacka.

    Det vi söker är bostadsrätt i medelsvensson område 😉

    Antagligen får man ju ta det som blir över men det kan ju va bra att ha koll på områdena..

    andersbq svarade 17 år, 1 månad sedan 19 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • swe227

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 21:12

    västra Gbg är det som gäller! närmast till surf både norr & södrut

  • johnjrambo

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 21:27

    Torslanda e fint..kom ut o kika.

  • Oregistrerade

    Gäst
    16 mars, 2007 vid 01:26

    Långedrag kan jag rekomendera, bra utsikt över havet från berget och nära ner till GKSS segelklubb 🙂

  • drakglenn

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 07:09

    Längs kusten är tamej f-n ett måste för varje surfare 😉

    Ska man slå sig ner permanent måste man ställa sig frågan, Våg eller Chop!
    Söker du våger gäller Åsa och söder ut och då är det ju fördel att bo söder om Göteborg, ska du kajka omkring i Göteborg choppvatten spelar det ingen större roll så länge du håller dig till kusten (frustrerande köer och rödljus knäcka den bäste surfaren)…..

    Tyvärr sätter huspriserna många käppar i hjulen för nyinflyttade, speciellt i ett stråk från långedrag(centrum) till Särö söder om stan där det kostar pengar att slå sig ner om man säger så, men några kilometer inåt land eller Kungsbacka är helrätt tänk (som förövrigt är ett trevligt ställe att bo på), likaså på onsala halvön eller ännu bättre på insidan kungsbakafjorden i krokarna runt Torkelstorp

    Lycka till och välkommen!

  • jalla

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 07:28

    Kungsbacka så klart! nära till allt och du slipper köer.

  • Knatte

    Gäst
    16 mars, 2007 vid 07:30

    Om du vill komma undan hyffsat billigt map kostnader/hyra så skall du väl undvika Göteborg och dess centrala delar.
    Nära bra surfvatten så kan ju Hisingen erbjuda en del intressanta vyer. Torslanda/Tuve/säve mm.
    På andra sidan Nodre Älv uppåt Kungälvs hållet, finns ju trevliga platser och många bra surfplatser

  • jat

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 16:19

    @pure 370385 wrote:

    Jag och min tjej har bestämt oss för att försöka flytta till göteborg eller i närheten. Kommer från västkusten från början men nu börjar det bli dags o slå sig ner på lite längre sikt.

    Så till frågan:
    * Vart är bäst o bo i Göteborg (dvs: nära till vindsurfing)
    * Eller finns det andra rekomenderade områden (som e ganska nära till vindsurfing)

    Har funderat lite på kungsbacka.

    Det vi söker är bostadsrätt i medelsvensson område 😉

    Antagligen får man ju ta det som blir över men det kan ju va bra att ha koll på områdena..

    http://www.hemnet.se

    Finns ju en knapp o trycka på där man får en kartfunktion.
    Kvittar nog var inuti Gbg du bor, köerna gör att det tar lika långt för alla till havet. Om du skall bo nära för surf så får du ut i Långedrag, fiskebäck, torslanda,.
    Eller varför inte:
    http://www.sbc.se/templates/StandardPage____11434.aspx
    klicka på ny bostad.
    Då bor du i bostadsrätt rakt i vattnet i fiskebäck.
    Men där är nog inga medelsvensson priser….
    /J

  • andersbq

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 20:55

    Jag resonerade så här: Var vill jag vindsurfa mest? (Apelviken). OK är Varberg ett alternativ, i vårt fall långt till jobb i GBG och man måste ju jobba var dag men tyvärr ej surfa varje dag.

    Finns det några riktigt bra surfstället runt i GBG? nej bara en massa vatten med skvalpiga vågor. Alltså köptre vi hus söderut och då är principen att det blir billigare ju längre från GBG man kommer (tills man kommer fram stadsgränsen i Varberg.) sen är det vara att välja, vi kollade in ca 30 hus mellan Särö och Varberg, fastnade i Onsala ca 900 från havet. Här tar det 10 min till Torkelstorp (har dock aldrig surfat där), 15 min till Åsa, 27 min till Apelviken. En standardvilla här kostar ca 2,5 Mkr. och det är fler som resorerat som mig , det bor några till här ute på halvön.

  • pure

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 23:00

    Tackar för alla svar. Har fått lite bättre insikt och det kommer säkert hjälpa en del när vi sen skall välja. Är ju ingen storstads människa men i storstaden finns jobb så det blir ju till att få bo i närheten.

    Det låter som om det finns mer möjligheter söder om göteborg.. så det lutar rätt mycket åt det hållet onsala lr kungsbacka kanske.

    Hade det inte varit för jobb situationen hade jag nog bosatt mig i varberg. Man kan ju iofs bo i varberg och pendla men då är det bättre att pendla till surfet två gånger i veckan en till jobbet fem ggr i veckan.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 12:36

    @pure 370620 wrote:

    …då är det bättre att pendla till surfet två gånger i veckan en till jobbet fem ggr i veckan.

    Huvet på spiken! Sitter man i köer hela dagarna får man aldrig tid till surf.

    Jag bor i västra Göteborg och tycker det är idealiskt. Nära till stan och nära till Göteborgs “city-spots” som Fiskebäck, Björlanda och Askim. Finns faktiskt klart några områden i denna del av stan där man inte blir ruinerad av att bo. Men man får välja med viss omsorg, alla områden är inte bra att bo i.

    Glöm inte norr om Göteborg som några sa. Det finns Sillvik, Björlanda och sedan Getskär och en massa annat. Jag tycker också att det är en tydlig trend på väderkartorna att det blåser mest lite längre norrut.

    Lycka till och välkommen till Göteborg!

  • vasa

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 14:55

    Håller med om att det är viktigare att ha nära till jobbet, Johanneberg är grymt ställe att bo på, nära till jobbet, slipper alla tradiga köer in och ut ur stan 🙂

  • hakuna

    Medlem
    17 mars, 2007 vid 15:42

    Vi bor på Korsåsgatan, ett okänt radhusområde i början på Näsetvägen i Frölunda.
    Cyklar man nerför backen och inte bromsar så kan man nog rulla ända till Askimsviken. 🙂

    Nu funderar vi på att flytta för vi vill ha lite större och inte så nära Tynneredsskolan. Då funderar vi åt Lindome. Nära till pendeln till stan, Kållered köp-spa och E6, men tyvärr inte cykelavstånd till havet.

  • mes

    Medlem
    18 mars, 2007 vid 07:41

    Som boende mitt på Onsalahalvön tycker jag att det är ganska perfekt (vi har prioriterat huset och tomten). Jag kan inte bo långt från Andersbq som tyckte gott om K-bay ovan men inser att min bil inte går lika fort som hans. Det tar ca 40 minuter till Apelviken om man kör så fort man får för pappa polisen… 6.2 mil till Apelvikens parkering….det beror lite på var man bor på Onsalahalvön. Dock har jag 5 minuter till Smarholmen för nödsurf.
    3,1 mil till Liseberg och det tar 30-50 minuter att åka till centrum i rusning.
    Villapriser strandtomt på 2,5 mkr…måste vara ett utedass…eller så blev vi blåsta…;). Vår granne ska sälja sitt på ca 120 m2 välskött med finfint garage…startar väl på drygt 2 miljoner.
    Vacker natur och ganska lugnt är det iaf.
    Lycka till!!

  • rooster

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 12:55

    Vi bor i Lindome. Pendel 15 min in till stan. Askim/Torkelstorp inte långt + att du har 2 mil till godo ner till Varberg. Och det är inte långt ut till Billdal heller. Du får en villa för mellan 2.5 – 3.5 mille

  • mangans

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 22:02

    Innanför vallgraven är slick!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart skall man bo i Göteborg med omnejd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.