Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vart skall man bo i Stockholm med omnejd
-
Vart skall man bo i Stockholm med omnejd
Oregistrerade svarade 17 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 35 Svar
-
Va ett jä….la tjat om Gotland, ja tolka de som att killen skulle flytta till Stockholm? (stackarn)
Men okej, om ni envisas me att dra in att ni har 3tim till Gotland så får ja väl ta o få ett slut på diskussionen. Jag säger bara här har vi Danmark!!! Nu snackar vi bra spot med INTERNATIONELLA mått mätt!!!
In your face!!!, go west coast, go west coast (skakar baken som en hip-hop neger)
-
Ok surfslusken. Både du och jag vet att västkusten har bättre surf än Stockholm men det som förvånar mig är att du var nere vid Apelviken idag vid två tillfällen, men jag såg dig aldrig ute på vattnet. Då kan man ju lika gärna bo i Stockholm om man bara ska konfa, eller hur? 😉 😉 😀
/Gurra som körde 3 h 3.7 och 3 h 4.2 idag
-
@surfslusken 370771 wrote:
Va ett jä….la tjat om Gotland, ja tolka de som att killen skulle flytta till Stockholm? (stackarn)
Men okej, om ni envisas me att dra in att ni har 3tim till Gotland så får ja väl ta o få ett slut på diskussionen. Jag säger bara här har vi Danmark!!! Nu snackar vi bra spot med INTERNATIONELLA mått mätt!!!
In your face!!!, go west coast, go west coast (skakar baken som en hip-hop neger)
Du e ju rätt tjatig själv……vill gärna framstå som en hardcore surfare! Förvånande att du bor i Varberg men fortfarande dras med en stöddig Stockholms attityd.
-
@getwet 370787 wrote:
Du e ju rätt tjatig själv……vill gärna framstå som en hardcore surfare! Förvånande att du bor i Varberg men fortfarande dras med en stöddig Stockholms attityd.
Okej, sorry. Nu har man återigen begått de stora misstaget att försöka lätta upp stämninge genom lite komik o ironi. Ja kan ha viss förståelse (dock mkt liten) att sånt misstolkas i skriven form. Okej man ska ju helst inte använda sig av ironi när man pratar med barn, men jag inbillar mig att de flesta här på konfen är iaf uppe i tonåren mentalt, men ja kanske har fel? Att sen påstå att Stockholmare skulle ha en mer ”stöddig attityd” än folk från andra städer och att den defekten dessutom kan ”botas” med en flytt till Varberg avslöjar än större mentala luckor. Att jag hävdar mej själv som en ”hardcore surfare” (vad nu de är?) kan inte ens bero på ett grovt missförstånd, de bara ytterligare ett tydligt tecken på hur fördomsfulla vissa är.
-
@gurra1978 370778 wrote:
Ok surfslusken. Både du och jag vet att västkusten har bättre surf än Stockholm men det som förvånar mig är att du var nere vid Apelviken idag vid två tillfällen, men jag såg dig aldrig ute på vattnet. Då kan man ju lika gärna bo i Stockholm om man bara ska konfa, eller hur? 😉 😉 😀
/Gurra som körde 3 h 3.7 och 3 h 4.2 idag
hAHAHA… pRECIS SOM VANLIGT … Mycket snack…
Det verkar ligga i Stckhlms generna… Både Jonne och Ila är gamla stckhlmare som flyttat till V-berg med surf som skäl…. och surfare dom… NEJ..
Däremot ringer dom min telefonsvarare och har mage att håna mig som åtminstonde gjort något åt saken…
HOHOHOH…
-
Surfslusken, försöker du lätta upp stämmningen igen med hjälp av lite komik o ironi?
-
Till JPS, om vi ska kunna hjälpa dig lite mer på traven angående boende så ge oss en tänkt kostnadsbild, var kommer du att arbeta och vilken restid accepterar du, med bil eller kollektivtrafik? Andra önskemål förutom surfet som nära till skogen, krogen mm.
-
@getwet 370821 wrote:
Till JPS, om vi ska kunna hjälpa dig lite mer på traven angående boende så ge oss en tänkt kostnadsbild, var kommer du att arbeta och vilken restid accepterar du, med bil eller kollektivtrafik? Andra önskemål förutom surfet som nära till skogen, krogen mm.
Nu kommer tråden tillbaka till sitt ursprung! Tack för det 🙂
Jag bor redan i Stockholm på ett hyfsat bra ställe. (Hägersten). Jobbar Kista dvs inte riktigt optimalt ur pendlingssynpunkt… Om eller när en ev flytt går någonstans så vill jag att den nya platsen ska vara bättre för vsurf utan att jobbpendlingen blir avsevärt sämre
Ytterligare parametrar:
1. Skogen är viktigare än krogen
2. Bil eller kollektivt går lika bra
3. Har inte tid med hus och trädgård
4. Söker ett boende där man i princip kan kasta brädan i sjön utanför knuten på ett hyfsat bra surfställe (tex Bolinder Strand, Gåshaga? Saltsjöbaden? Täby någonstans?)
5. Gärna relativt kort avstånd med bil till ett eller flera högklassiga spotsJag är medveten om att speciellt punkt 4 ovan innebär att vi troligen pratar rejält med pengar. Men… Först hitta det optimala stället sedan se om det går att realisera eller ej 😉
-
@JPS 370824 wrote:
Jag bor redan i Stockholm på ett hyfsat bra ställe. (Hägersten). Jobbar Kista dvs inte riktigt optimalt ur pendlingssynpunkt… Om eller när en ev flytt går någonstans så vill jag att den nya platsen ska vara bättre för vsurf utan att jobbpendlingen blir avsevärt sämre
Ytterligare parametrar:
4. Söker ett boende där man i princip kan kasta brädan i sjön utanför knuten på ett hyfsat bra surfställe (tex Bolinder Strand, Gåshaga? Saltsjöbaden? Täby någonstans?)
5. Gärna relativt kort avstånd med bil till ett eller flera högklassiga spotsJag är medveten om att speciellt punkt 4 ovan innebär att vi troligen pratar rejält med pengar. Men… Först hitta det optimala stället sedan se om det går att realisera eller ej 😉
Nu tycker jag att din iver att hitta någon sort optimalt boende tar lite orimliga proportioner om jag får säga så ?
Alltså… Hur många surfdagar blir det i stockholm egentligen ????
Säg att du väljer ett dyrare boende för att ”uppnå dina mål”. säg 1000:- / månad… eller 12000:-/år….
Det kanske ger dig 6-7 dagar med 6.0 à 1 timme EXTRA mot om du bott kvar i högersten……
Lägger du dessa 12000 på en resa till ex. Fuerteventura klarar du nog 3 veckor på plats. Du får GARANTERAT 15 seglingsdagar à 6timmar. Sol, Shorts utvecklande miljö eller plattvatten och lättseglat…
Och du uppnår samtidigt det viktigaste målet… Du kommer att ha superkul och lära dig vindsurfa!!
Kom inte å säg att detta inte är det bästa tipset !!?
Good luck!
Kanske borde din fundering gå mer i … Billigare mobil abbonemang, boende bil… Mindre krogbesök… = minst 6000:- bara där. INTE en lägenhet i gåshaga????
-
Point taken.
Dock skadar det inte att drömma lite. Man kanske BÅDE kan bo optimalt OCH resa 😉
-
@getwet 370819 wrote:
Surfslusken, försöker du lätta upp stämmningen igen med hjälp av lite komik o ironi?
Nja, eftersom jag inte skrivit nåt sen inlägget där jag gjorde ett försök att få vissa tomtar (läs DEJ!) att förstå att min inlägg i den här tråden var menade som komiska/ironiska så har jag inte gjort nåra fler ansträngningar att lätta upp stämningen. O de är nog lika bra det eftersom vissa tomtar (läs DU) tydligen inte ens kan skilja på vem de är som skriver inläggen.
-
@JPS 370824 wrote:
Ytterligare parametrar:
Hmm….blir svårt att ge några konkreta tips när du inte begränsar urvalet med hjälp av en max prislapp eller restid till arbetet.
Många som flyttar in till Sthlm har en bild att man ska bo innanför tullarna, annars får det vara. Eftersom man kunde göra det därifrån man kom……
Har många bekanta runt om i Sverige och kan ta Kalmar som ett exempel, bor man mer än 10minuter från stan så är det LÅNGT bort anser man där.
Som Sthlmare får man helt andra referenser, att ha en restid till Sthlm på 40-45 minuter tolkas fortfarande som acceptabelt och ett ganska bra avstånd.Kravet vad som räknas till en någorlunda bekväm restid/sträcka varierar med andra ord väldigt mycket.
Själv bodde jag i Nacka tidigare, arbetade på Kungsholmen och trots att Nacka ligger nära Sthlm så var restiden till Kungsholmsstorg ca 35-40minuter kollektivt. Idag bor jag på ”landet” mitt emellan surfspoten på Södertörn och har betydligt längre in till Sthlm, men har trots det bara en restid kollektivt till stan på ca 55minuter, med bil ca 40min. Min erfarenhet är att inte stirra sig blind på sträckan, det är restiden som är intressant i en stad i Sthlms storlek.Om man är beredd att ta en något längre restid till sitt arbete (jag har alltid undrat över varför man flyttar och bor efter var arbetet finns, när arbetet egentligen borde finnas där jag bor och VILL bo) så har jag ett mycket märkligt förslag.
Nynäshamn ( åh fy fan va långt bort tycker många nu) har ute på en mindre ö vid namn Trehörningen nyligen byggt brf lgh precis vid vattnet, och nu pratar vi inte om någon slaskig innsjö, precis vid havet med Östersjön rakt utanför balkongen och altanen med horisonten som utsikt, Polen nästa:wink: Otroligt fina surfvatten för i princip de flesta vindar precis utanför husknuten, och om inte så finns Torö, Fituna och Rangsta i närområdet.
Och håll i dig nu JPS, det går direktbussar till Kista, där din arbetsplats finns, från Nynäshamn……….sköts av SL!
Inte nog med bra surfing, du får även en otroligt vacker skärgårdsmiljö och natur i din direkta närhet.Kanske känns lite långt bort men du ville ha bra segling utanför husknuten…
Lägger till några rader som jag glömde. Väg 73 ska nu byggas om (har redan påbörjats, ska vara klart 2010) och bli motorväg hela sträckan till Sthlm, vilket kommer att förkorta restiden i bil och för buss markant. Pendeltågstrafiken kommer att gå fortare eftersom utbyggnaden av järnvägen påbörjas redan i sommar, idag är det enkelspår som ställer till det en hel del.
-
Måste slå ett litet slag för ingarö. Bor själv 20-30 minuter från det att jag bestämmer mig för att surfa till att jag är på vattnet. Baksidan är att man drar sig för att åka till Torö, fituna när det är SO-SV och kanske bättre förhållanden där än i Björkvik.
Restid till stan:
Buss 25 minuter
Bil 20 minuter.Har skaffat större utrustning (125l, 8.5m2) som gör att jag får fler timmar på vattnet. Saknar också ett bra V-ställe. Spot som jag brukar åka på:
Björkvik: O – SV
Kulan (Torsbyfjärden): VNV -NVN
Saltjöbaden: N
Klacknäset: V
Surfingen är kanske inte den bästa i stockholm, men närheten gör att det går att smita tidigare från jobbet och hinna med ett par timmar innan middagen.
Har även haft en del sköna mornar i där jag gått upp vid 6.30, surfat ett par timmar för att sedan vara på jobbet vid 10-tiden, och då jobbade jag i sumpan!
Utbud:
Mesta dels hus med varierande priser, ”bra” för att vara i stockholm.
Bostadsrätter med hyfsade priser. -
Getwet / mexi_ : Tack för tipsen.
Trehörningen får jag definitivt ta och kolla upp. Det lät trevligt 🙂
mexi_ : Har du några namn på områden, gator eller dyligt där det kan finnas bra sjönära bostadsrätter?
-
Bo nära jobbet säger jag. Till jobbet åker du 5ggr i veckan och till surfet kanske 1-2ggr under säsong och annars inte. You do the math.
/Gångavstånd till jobbet i Bromma
Logga in för att svara.