Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Vart tog SWT vägen
Taggad: racing
-
Vart tog SWT vägen
Publicerad av swe92 på 21 november, 2006 vid 09:34Läste protokollet från årsmötet, men kunde inte hitta något resultat från SWT
i Formula klassen. Blev det inget fullständig SWT i år ?
/Perthe_novice svarade 18 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Hur får man tag på det protokollet? Skickas det inte ut till medlemmarna (tillsammans med ett litet brev om vad förbundet gör för just mig och en inbetalningsblankett)?
Hörde även från vår/förbundets nya skattmästare Filip att det inte finns mycket energi kring Formula racing i nuvarande styrelsen. Är det ingen som känner sig manad att ta tag i det, dvs bilda en liten Formulaarbetsgrupp? Men det kanske redan är på G? Vore som sagt fint med ett protokoll.
/Jesper B
-
Vet inte om det var pga att det blåste en del den dagen eller inte (själv hade jag redan fått episk morgonsurf med masthögt sideshore i Vilshärad, så apelskvalpet lockade inte särskilt mycket på eftermiddagen…) men vi var väl 9 personer närvarande om jag minns rätt, varav en (undertecknad) kör formula. Det hela påminner ju väldigt mycket om ett helt vanligt årsmöte i en helt vanlig liten klubb inom vilken liten udda sport som helst. Dvs få går dit och dom som faktiskt tar sig dit åker då på en massa uppdrag. Förstår inte heller dom som verkar tro att förbunden är en massa herrar i slips som vill pumpa alla stackars surfer-lodisar på pengar. Förbundet är ju idéellt arbetande surfare som borde ha en elogé för att dom överhuvudtaget engagerar sig. Om det skall gå riktiga tävlingar i sverige (med internationellt godtagbar standard) så behövs det ett förbund som ansvarar för det hela och ser till att allt går rätt till. Att då tex inte betala årsavgift och sedan smyga sig in på tävlingar har jag svårt att förstå. Vem i vuxen ålder har inte råd med årsavgiften? Finns ju även reducerad avgift för amatörer och juniorer, och kostnaden motsvarar väl ca två fotstroppar, (kanske fyra för Pro)…
Det finns ingen som känner sig manad att ta tag i Formula vad jag vet. Behövs ju verkligen, behöver väl inte räkna upp alla problem som funnits på tävlingarna på brist av information (?), men som exempel kan nämnas att det finns en regel att juniorer och amatörer bara kör ett varv på tävling för att lättare kunna komma in sporten (hinner då runt på racen och kan även pusta ut inför nästa race). I år så var det väl en junior som körde och vid dom tillfällen han körde ett varv så blev det ju närmast kaos i resultat listan…
Protokollet kommer väl så småningom. Personligen så upplevde jag att det pratades/diskuterades väldigt mycket om problem med återväxten inom surfing och mycket mindre om tex tävlingsregler och klasser för formula, vilket jag hade hoppats på men prata med mig själv kan jag ju göra lika bra hemma…
Resultatet inom svenska cuppen är väl det som ligger ute på hemsidan, vet inte om det borde ha klubbats igenom eller liknande med en efterföljande protest tid?
/Krister (SWE320)
-
Vet ingen som tror att förbundet skulle bestå av slipsklädda lurendrejare. Har också svårt att tro att det finns någon som medvetet skulle smyga in på tävlingar och medvetet strunta i att betala medlemmsavgift. Att det skulle uppstå en massa konstiga rykten är i och för sig inte så konstigt med tanke på informationsintensiteten i denna frivilligorganisation. Att folk missar betala medlemmsavgifter är väl inte heller konstigt i och med att det inte kommer någon slags inbetalningtalong, uppmaning eller liknande. Det beror knappast på ekonomi eller ovilja, snarare på slarv i kombination med mager information.
Nej, jag vill inte vara en gnällspik, och klagomål på för lite information är oftast dåliga ursäkter snarare än legitim kritik. Däremot tycker jag det är bättre att skälla lite offentligt än att gå och klaga bakom ryggen på folk. En konstruktiv debatt är väl mycket bättre än att missnöje och konstiga rykten sprids som ingen tar tag i.
Stoppa pressarna – kollade just förbundets hemsida. Igår lades ett protokoll ut – fantastiskt bra! Missade sista sidan i min första läsning, pga en sidbrytning i dokumentet. Gör inte samma misstag som jag.
– Ser att ambitionen är två lite större tävlingar nästa säsong med flera klasser, samt att slalom eventuellt kan återkomma – kalasbra!
– Ser att Peter D fortfarande är formulaansvarig. Toppen då har vi ju en kunnig meriterad projektledare! Skrik till om du vill ha lite entusiasm och annan hjälp. Tror denna konf är rätt forum att samla ihop folk på.
– Ser att Gustav E är med i båten. Skönt med lite nytt blod och förhoppningsvis fortsätter hans engagerade arbete även nu när han är suppleang i styrelsen.
– Ser även att det är ett vikande antal medlemmar. Trots ökat intresse för den typ av vindsurfing som funkar ihop bra med förensingsverksamhet (speed, slalom, kona, formula mfl racediscipliner). Vad gör vi åt det? Kanske kolla med steffo om man kunde ordna en ny sektion på denna konf: ”Förbundet informerar/medlemarna diskuterar”. Eller ska vi försöka blåsa liv i ett aktivt forum på förbundssidan?
/Jesper B
PS: Enligt protokollet var det ingen svensk med i RSX (os-klassen) på NM. Trodde Rickard Almqvist var med och kom rätt bra – eller har jag bara drömt det?
PS: Filip, kan du kolla om jag har betalt medlemsavgiften för 06?
-
Jesper_B wrote:– Ser att Peter D fortfarande är formulaansvarig. Toppen då har vi ju en kunnig meriterad projektledare! Skrik till om du vill ha lite entusiasm och annan hjälp. Tror denna konf är rätt forum att samla ihop folk på.
Om jag fattat rätt så är det Peter D och Robban som håller i Formula biten även under 2007, men mest pga att det inte finns/hittats någon ersättare (själva skulle dom nog helst avstå). Så här bör ju självklart ett par stycken kunniga och engagerade personer gå in och hjälpa till.
Jag kan själv tänka mig att hjälpa till en del, men vet inte riktigt hur mycket Formula det blir för min del nästa år (jag kommer bla att veckopendla till Karlstad, som ju iof har bra formula förhållande, men jag vill ogärna boka upp mig på något som jag inte kan fullfölja).Hemsidan är väl tänkt att utvecklas och bli ännu bättre, bla är tanken att tävlingsarrangörer själva skall kunna lägga in info inför sin tävling på förbundets hemsida. Vidare så kommer det förhoppningsvis att stå på hemsidan om man betalat sin årsavgift eller inte, all info finns ju så det är ju ”bara” ett programmeringsproblem…
-
Vad som händer på Formulafronten inom SVF kommer att gå att följa på http://www.vindsurfingforbundet.com.
Vi har som målsättning att hålla 6 deltävlingar i SWT under 2007, med SM i Karlstad. Än så länge är inte hela kalendern i hamn. Någon tävling återstår att få till. Observera för er som inte känner till det, så arrangerar inte SVF -styrelse i sig inte några tävlingar. Alla tävlingar som ingår i SWT genomgörs av enskilda klubbar, eller fristående arrangörer typ Surfbutik/agent. SVF ställer samman ett gemensamt koncept/regelverk som arrangörerna skall hålla sig inom. Kvalitet på cupen är alltså samspelet mellan SVF och tävling arrangörer.
Tips: För att utveckla formulakonceptet i Sverige, så behöver man inte bara vända sig till SVF med förslag på aktiviteter. Allra bästa effekten nås när aktiviteterna görs tillsammans med lokal arrangörer.
Jag samlar gärna upp och sammanställer förslag på aktivteter, men det är inte SVF som genomför aktiviterna (med undantag för några få), det gör ni. Bra va?
En första sådan aktivitet är att arrangera/koordinera ett träningsläger för Formula 2007. Ingen sådan aktivitet är planerad från SVFs håll under 2007. Så här finns ett utmärkt tillfälle för alla er som vill bidra till att utveckla Formula klassen. Börja NU! Jag kan ta på mig att samla ihop intresserade via mail:peter.davidson@home.se
//peter davison swe-119
-
Var kommer lägret att vara, körde ni i frankrike förra året förutom Karlstad?
Logga in för att svara.