Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vart tog vinden vägen?
-
Vart tog vinden vägen?
Publicerad av dawwg på 16 september, 2009 vid 19:21Var är vinden ? Någon som har lust att kolla sin kristallkula och se om det kan komma litta vind snart?
Frv lovar ingen vind alls fram tills den 18. Sen kan man inte se längre där 🙁Dansa vinddansen nu för tusan !
stefanlindmark svarade 15 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Bara en tidsfråga innan den här tråden skulle komma upp:P
-
Kan kanske bli nåt till “lönehelgen”…Jag hoppas iaf att det blir en “blåsig vecka” innan det blir för kallt… Är det nån här som planerar en liten trip “söderut” typ till Danmark (Krik o trakterna där-i-kring, eller kanske till Strand Hors i Holland?). Jag funderar liiite på det men e inte så sugen o bila själv…
-
Nästa onsdag i Stockholm enligt windguru, lika bra att ta ledigt redan nu 😉
-
kinetic;576567 wrote:Kan kanske bli nåt till “lönehelgen”…Jag hoppas iaf att det blir en “blåsig vecka” innan det blir för kallt… Är det nån här som planerar en liten trip “söderut” typ till Danmark (Krik o trakterna där-i-kring, eller kanske till Strand Hors i Holland?). Jag funderar liiite på det men e inte så sugen o bila själv…
För kallt??
Problemet är väl bara när isen lägger sig och den har man inte sett mycket av de senaste åren. 🙂 -
PatrikS: Is e niiiice, har ju isbrädan som det skall slås nya fartrekord med i år, bara det blir is så…Det värsta ja vet är en sån där “skitvinter”, dvs för kallt för o surfa (iaf för mig då min gräns går kring 9-10 grader i vattnet) men alldeles för varmt för att isen skall lägga sig…Så jag hoppas på en repris på förra årets vinter, fast blåsigare:)!
-
Växer in ett högtryck över helgen som drar sej söderut mot mitten av nästa vecka. Från tis-ons verkar det öppna upp för västvindar igen:
https://www.fnmoc.navy.mil/efs/europe_hw25_all.html -
Lars_K;576627 wrote:Växer in ett högtryck över helgen som drar sej söderut mot mitten av nästa vecka. Från tis-ons verkar det öppna upp för västvindar igen:
https://www.fnmoc.navy.mil/efs/europe_hw25_all.htmlHur läser man egentligen av dem där? Kan man få en kort sammanfattning?
-
Det viktigaste är ju isobarerna så man kan se hög/lågtrycken. Färgerna anger sannolikheten för vind över 25 knop, dvs ca 12m/s. Är det lite färg kan man nog räkna med minst segelstorlek 5.0 med riktning ungefär längs med isobarerna, moturs runt lågtryckcentrum, medurs runt högtryckcentrum.
-
Det är surfbutikernas fel…
De rea’ar ut flr mycket prylar –> Fler köper nya grejor –> När man köpt nya grejor blåser det aldrig –> Där vi är nu –> ?
-
Tim.Eriksson;576677 wrote:Det är surfbutikernas fel…
De rea’ar ut flr mycket prylar –> Fler köper nya grejor –> När man köpt nya grejor blåser det aldrig –> Där vi är nu –> ?
Hahaha. En högst otrolig men sann orsaksanalys! 😀
-
Vi lade upp en liten tävling här på surfzone som heter “Swedish Legends”.
Fler frågor?
-
Tim.Eriksson;576677 wrote:Det är surfbutikernas fel…
Dom rear ut skidor oxå. Ja, jo, det var ju billigt…
Så sant, det snöar inte heller 😮 -
Jag har kvar svampboken från förra året.
Då dröjde det ända tills den 5e oktober. -
Gå ut med ett riktigt stort segel, då kommer vinden!
Skulle vara hyfsat här idag , så bilen var packad för morronsurf och ledig f.m. Men heldött när vi kom ut. Åkte hem och kastade i 9.8 och 145-litaren bara för att få komma ut en stund iaf.
Hinner lagom ut med 9.8:an då vinden kommer! Rigga ned till 6.1 och mindre bräda, redan överriggad när jag kommer ut. Tillbaks och lägga på 5.4 och får några trevliga repor innan naturen fattat att jag är ute med mindre segel och börjar droppa.
Boka möten/var förkyld är andra bra metoder att locka fram vinden.
Logga in för att svara.