• "vary top"

Publicerad av niceride på 28 augusti, 2007 vid 21:19

Tjena! Jag har en 460 mast och smal ekonomi. Man skulle faktistk nästan kunna säga att min ekonomi har anorexia. ajja skit samma, jag har i alla fall cash till ett nytt segel men defenitivt inte till en ny mast. Finns det mindre segel typ runt 5 och ner som man kan ha med en 460 mast?
    någon på klubben snacka om nått som de kallade för vary top lr liknane? tacksam för svar

hare puss

niceride svarade 17 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • kinetic

Medlem
    28 augusti, 2007 vid 21:33

Vario top…Skall du ha detta på ett segel kring 5 kvm får du nog förmodligen se dig om efter lite äldre segel, de flesta moderna segel i dessa storlekar har förlikslängd runt 430cm…

• ola-h

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 08:32

Hur mycket penga kan du få loss? Ev kan det vara bättre att hitta både mast och segel av några år äldra modell. Detta kommer nog prestera bättre än ett nyare segel med för lång mast.

Men rent tekniskt så har många segel så kallad variotopp, dvs ett slags rep som gå mellan masttoppen och seglet. Dock kommer den långa masten bli alldeles för styv till det lilla segelt och mycket av seglets prestanda försvinner.

• walle_gbg

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 09:17

Ezzy levererar alla sina segel med vaio-top, i alla fall 06.orna jag har. Däremot tror jag inte at en 5.0:a gör sig riktigt bra på en 460-mast. Jag rekomenderar att anpassa ett begagnat segel+mast inköp efter lagom budget, dvs ett par år äldre prylar men som passar ihop.

• fredrik-ygge

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 11:26

Har ett gammalt (typ sent 90-tal) NP 4WD 5.0 som går bra på 460. Seglet går under benämningen “slalom-wave” som saker kunde göra på den tiden. Har alltid tyckt det varit snabbt och lätt i händerna. Ditt för några få hundringar. (Om du passerar Gbg någon gång. För litet värde för att skicka till Malmö.)

• stinger

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 11:28

Alternativet till att köra på för lång mast är väl att skaffa en kortare mast och använda en fast carbonextender.

• niceride

Medlem
    29 augusti, 2007 vid 12:40

@fredrik.ygge 409716 wrote:

Har ett gammalt (typ sent 90-tal) NP 4WD 5.0 som går bra på 460. Seglet går under benämningen “slalom-wave” som saker kunde göra på den tiden. Har alltid tyckt det varit snabbt och lätt i händerna. Ditt för några få hundringar. (Om du passerar Gbg någon gång. För litet värde för att skicka till Malmö.)

tack det vore super, uppkökrning imorogon o går det vägen så får man väl fira med en liten surfresa upp mot varberg 🙂 hör av mig i så fall

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.