Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing väst-huva eller rushguard + huva

• nordgren

Medlem
    17 januari, 2005 vid 17:24

Beror väll på vad man vill få ut av den. Värme, smidighet, flexibilitet…

Vill man ha bästa värme på vintern så är det ju väst och huva som sitter ihop.

Själv kör jag men rushguard + vanlig huva. funkar fint och jag använder bara västen och ett par shorts på sommaren. Då är ju en väst med huva rätt dålig, därför valde iaf jag som jag gjorde.

• dude

Medlem
    17 januari, 2005 vid 17:38

För värme, som behövs nu på vintern, rekommenderar jag en neoprene-t-shirt under.

Sen rekommenderar jag en huva som sitter ihop med en väst och som sitter utanpå dräkten. Att stoppa in huvan i dräkten, vare sig det är en väst-huva eller som NP:s med stor krage rekommenderar jag inte, för allt vatten som kommer in i huvan transporteras då in i dräkten.

• fjant

Medlem
    17 januari, 2005 vid 17:39

NP’s huva med krage; Varmast, men ganska osmidig.
    Väst-huva kombi; Mycket smidig och ganska varm.
    Vanlig huva; Smidig, men inte så varm, efterssom den har så kort krage.
    Jag gillar inte att ha rashgard under dräkten. Den veckar sig och skaver i tex. armhålorna. Vill du har mer värme över kroppen rekomenderar jag en väst eller short john el dyl. (utan ärmar) att ha under dräkten.

Jag kör med NPs huva med krage.
    Brorsan kör med väst-huva + vanlig huva ovanpå. Detta är nog den bästa och mest flexibla lösningen, tyvärr ocså den dyraste…

/Fjant

• jonasp

Medlem
    17 januari, 2005 vid 18:04

finns ju en väst med vanlig tjock huva på np:s sida. om den är ny för 05 eller om sp o bromma inte tar in den vet jag inte. den borde ju kunna va lite varmare. 5016.jpg

Nordgren: varför inte bara köpa en rashguard o ha på sommarn med? Verkar konstigt att låta badbyxeseglingen gå ut över vinter, vår och höstseglingen som e snäppet bättre..

• jonasp

Medlem
    17 januari, 2005 vid 18:05

den vanliga:
    5015.jpg

• the_novice

Medlem
    17 januari, 2005 vid 18:14

Jag kanske är lite frusen av mig men jag kör med både rashguard + väst med huva…. tongue.gif

• nordgren

Medlem
    17 januari, 2005 vid 18:17

Jag tycker helt enkelt att det är den smidigaste lösningen för mig. Det är varmt nog att jag är ute och surfar nu på vintern och funkar även kanon på sommaren.

Det är en North neot-skirt och en vanlig NP huva, det tillsammans med en NP 3000 5/3 dräckt är varmt nog på vintern så jag tycker inte att jag har något behov direkt att köpa en extra väst som har huva.

Så enkelt är det. smile.gif

• jonasp

Medlem
    17 januari, 2005 vid 18:34

Ok. Neoprene t-shirt e väl lite varmare än lycra som rashguards ofta e i.
    Själv ska jag nog kolla upp om dom ska sälja den med tjock huva-ser varm o fin ut. eller räcker den tunna bra? blir ju enklare med hjälm om man ska ha det. vem säger?

• niklas_s

Medlem
    17 januari, 2005 vid 18:34

denna kör jag under dräckten. funkar riktit bra. man kan göra riktiga störtdykningar utan att det släpper in en droppe vatten genom nacken = väldit varmt.

• nordgren

Medlem
    17 januari, 2005 vid 19:19

Ja, jag kör rätt ofta med hjälm, och det skulle nog bli trångt i den på vintern om jag hade en tjockare huva. Sen tycker jag att det är varmt nog med tunn huva. Men det är ju en smaksak.

En bra sak vid vintersegling annars tycker jag är att ha ett par ull strumpor eller så i skorna. Det gör rätt mycket eftersom dom hela tiden är våta. Själv kör jag men försvarets strumpor under, funkar fint. Även fast de mig veterligen är i bommull?

• feg

Medlem
    17 januari, 2005 vid 19:37

Kan tillägga att vilket man väljer kan bero på annat än just bara värmen.
    Min NP semitorr har inte dragkedja utan är lite äldre och har en annan lösning där man har kardborrband på axlarna.
    Denna dräckt läcker som ett såll vid axlarna vilket var det jag ursprungligen ville komma åt med att ha NP väst-huva utanpå dräkten. Det funkar perfekt och läckaget är nästan borta.
    Huvan på NP väst-huva är kall så jag har en gammal huva utanpå. Det enda jag fryser om idag är nog ansiketet…

/feg

• jonasp

Medlem
    17 januari, 2005 vid 20:17

Vadå har du en lös thermabase luva? finns det?
    när jag skriver tjock menar jag 2mm. thermabase är 0,5.
    Själv har jag neoprenestrumpor-funkar riktigt bra.

Feg: om du pratar om den valiga låter det som man ska få tag i den nya “hooded”. Eller är det bra att kunna variera?

• nordgren

Medlem
    17 januari, 2005 vid 20:50

Jaha okej då är jag med. Nej jag kör med 2mm huva.

• mag

Medlem
    17 januari, 2005 vid 21:48

Väst med inbyggd huva helt klart tätast och varmast. Jag har en separat huva och det är ok fast det spolas vatten antingen uppifrån eller nerifrån i tvättmaskinsspolningarna. Ska jag köpa igen blir det hel västhuva.

Jag kör även med en shorty under torrdräkten vilket ger supervärme. Och extra våtsockar i de tjocka höga 6mm ProLimit dojorna.

• styret

Medlem
    17 januari, 2005 vid 23:10

np väst med huva, den lite tjockare luddigavarianten rockar. hur bra som helst.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing väst-huva eller rushguard + huva

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.