Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Västkusten! ?

• Västkusten! ?

Publicerad av dude på 21 juni, 2006 vid 15:18

Efter lite skön freestylesegling på Öland har vi dragit vidare till västkusten för att kanske få testa omtalade spots som Vilshärad, Ringenäs, etc.

Just nu sitter vi och äter middag med utsikt över Vilshäradstranden och se ut på guppande och planande vågsegling i lite lätta vindar. Men vilket ställe är det som gäller egentligen. En annan fråga är var man skulle kunna ställa sig för att sova gott i bilen under natten.

Omm inte vinden kommer upp mer ikväll så hoppas vi prognoserna lovar mer vind imorgon.

/ Niklas

pa-drift svarade 18 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • pn_surf

Medlem
    21 juni, 2006 vid 15:24

Jag ska köra upp från Skåne imorgon torsdag, men frågan är vart jag ska åka. Vilshärad eller Varberg? Kommer vinden in i Vilshärad imorgon tro? DMI verkar dra gränsen ungefär där och visst borde vågorna bli större i Varberg, eller?

Till slut får kanske körtiden bestämma. 19 mil till Vbg och bara 12 till Halmstad.

Tips och tankar någon?

/Peter

• dude

Medlem
    21 juni, 2006 vid 16:28

Vi drar upp till Läjet för bättre vind just nu!

Det känns lite hattigt att åka runt på västkusten när vi inte riktigt känner till geografin här. Vi trodde först att Halmstad låg längre norrut och inne i stråket med vind, men nu när jag tittade efter verkade vinden så klart ligga bättre kring Varberg än Halmstad. Jag gick också in på apelviken.nu – stämmer det verkligen att vinden där ligger på runt 17 m/s som det står enligt grafen??

• hakuna

Medlem
    21 juni, 2006 vid 16:31

Det är väl km/h där har jag för mig jag har läst. Så, dela med 3,6!
    17 m/s = ca 5 m/s

Jämför med http://www.oso.chalmers.se/~weather/index.html som ligger mellan Varberg och Göteborg.

• dude

Medlem
    21 juni, 2006 vid 16:34

Nu är vi framme vid läjet 🙂 Nu ska vi se om det blir någom vind idag…

Hej så länge!

• Oregistrerad

Gäst
    21 juni, 2006 vid 18:46

Halmstad är övervärderat!

• pa-drift

Medlem
    21 juni, 2006 vid 19:31

Halmstad är bara en myt:D

• mnln76

Medlem
    22 juni, 2006 vid 13:04

Är det någon vind i Läjet? Enligt apelviken.nu ska det vara 20 m/s i medel men tittar man på kameran så ser man inte en enda vindsurfare ute. Det kan ju kanppast stämma 😉

// Martin

• dude

Medlem
    24 juni, 2006 vid 10:49

Den där vindmätarens angivelser i km/h är en riktig miss tycker jag, hålla på att konvertera är ingen hit.

Onsdag kväll, den 21 juni, blev bra i Lejet med 5.3 och liten vågis, och även torsdag i Lejet blev fint från kl två och framåt. Lite regnigt var det, haglade gjorde det till och med, och tyvärr minskar det upplevelsen lite, och vinden gick också som en jojjo när tre fronter passerade under dagen.

Torsdag kväll åkte vi ner till Vilshärad för att se om vi kunde ha tur och få lite mer side-shore än Lejet som vi var på under dagen. Visst var det lite större vågor när vi kom dit, men det var nog ännu mer on-shore där än i Lejet faktiskt, speciellt senare runt åttatiden på kvällen när den vred runt ännu lite mer mot väst. Finns det inget ställe som gav mer side-shore än dessa två ställena Lejet och Vilshärad för denna västsydvästliga vinden?

• dude

Medlem
    24 juni, 2006 vid 11:01

Var det ingen som körde Ringenäs?

På kartan borde Ringenäs ge rak side-shore vid väst-syd-väst… Inga vågor eller?

• _alexander

Medlem
    24 juni, 2006 vid 11:38
    dude wrote:

det där har du om bakfoten, vid väst är det crosson som är minimum för att man ska vilja köra där, blir total slakt onshore då med riktiga dumpvågor

• pa-drift

Medlem
    25 juni, 2006 vid 09:25

Hur känns det att hångla efter mig?

http://www.danielstenholm.se/oerjanwesterberg/

_Alexander wrote:
    dude wrote:

det där har du om bakfoten, vid väst är det crosson som är minimum för att man ska vilja köra där, blir total slakt onshore då med riktiga dumpvågor

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Västkusten! ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.