Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Västkusten på fredag & lördag…

  • Västkusten på fredag & lördag…

    Publicerad av anonym-anvandare på 9 oktober, 2003 vid 06:28

    Vart ska man åka på fredag & lördag om man vill få REN SIDVIND?

    Fredag eftermiddag verkar bli SV vridande till Väst. En kort period för att bygga vågor så vad är rekommendationen?

    Lördag verkar bli riktigt bra med väst vridande till nordväst.
    Apelviken/ Läjet?
    Ringenäs?
    Båstad?

    basse svarade 20 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 06:33

    Åsa?!

  • endy

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 06:43

    Fredag: Blir nog svårt att hitta ren sidvind, det beror på vilket bog man föredrar vart man hittar bäst riktning

    Lördag: Ringenäs om du föredrar styrbord, Båstad om du föredrar babord

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 06:54

    OK, vilken av ställen har:
    +brantast våg?
    +bästa chans på vinkeln; side/ sideoff?

  • endy

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 07:00

    Ställena är ganska likvärdiga vad det gäller riktning, kanske lite större vågor i Ringenäs

    Båda ställena är kanon, jag har inte seglat båstad mer än 2 ggr iofs, men när jag var där var det klockren riktning (se film http://surf.to/wavezone)

    Valet faller på vilket bog du föredrar, det är min uppfattning

  • olllle

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 08:07

    Om det på lördag börjar med väst och sedan vrider mot nordväst, så rekommenderar jag Lejet. Vid sådana förhållanden brukar det bli långa cleana vågor med dansgolv imellan..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 08:16

    Men vart ska man om man vill få den bästa “down the line” seglingen?
    Alltså vågrida frontside.

  • poppo

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 08:17

    väst = onshore både i ringenäs och apelviken. cross-on i bästa fall. känner inte till nåt ställe på västkusten som får sideshore på väst. (men vill gärna veta var det finns!)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 08:22

    Finns det inga ställen på västkusten som blir sidvind i V-NV och erbjuder frontside vågridning?

  • hakuna

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 08:53

    Funkar verkligen Läjet på väst och NW? Blir det inte lä då? Jag hade för mig att det bara funkar på SW?
    Jag skall testa Bua på lördag om prognosen står sig.

    /Niclas

  • endy

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 09:00

    Båstad och Ringenäs som sagt, de är bra ställen, min erfarenhet säger att Ringenäs har lite bättre vågridning

    Väst ger ju knappast onshore i Ringenäs rak västlig vind ger crosson men riktigt bra vågor.

    Klart jag talar väl om hemma spotsen, man får helt enkelt prova och bilda sig en egen uppfattning laugh.gif

  • lars_k

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 09:12

    Väst ger cross-on i Apel och Ringenäs. Väst ger sideshore på Åsas yttre rev.
    Men det är fan inget fel på cross-on heller, vågorna blir grymt feta. Sist körde jag cross-on med 4.5 i Apel, vågor uppåt 3m, uppåt 5 bottensvängar på samma våg. Lite svårare att rida cross-on, men riktigt kul ändå. Lika bra att lära sej det, för bra vågridning i sverige.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 09:25

    Inget fel på Läjet på väst/nordväst! Som redan nämts ovan blir det väldigt rent mellan vågerna (dansgolv)det blir det ju inte i Apelviken på väst/nw

    Ses i Läjet

  • lars_k

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 09:45

    Men det lägger sej ganska snabbt på NV i Lejet, eller hur?
    Var i Lejet en gång med bra vind från SV-V, med sedvanligt bra vågor inne i viken. Sen vred vinden till NV, vågorna dog rätt snabbt ut inne i viken, men ute vid hamnpiren blev det bra vågor. Cleana ramper att ladda på, men alltför onshore för bra vågridning…Men är det riktigt stort från SV-V kanske vågorna ligger kvar längre inne i viken vid vridning till NV…?

  • basse

    Medlem
    9 oktober, 2003 vid 11:48

    måste hålla med om Lejjet och V-NV.. har kört det ett par gånger iår och det fungerar bra. Men precis som Lars skriver så är det inte så stort lika långt in i viken som på SV. Men ute vid piren och “badstegen” så blir det fina ramper att ladda på, främst ett hoppställe på NV alltså.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Västkusten på fredag & lördag…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.