-
Västkusten, Torö och vågbrädan
I och med stubbiesnacket funderade jag över vad som skiljer Torö och västkusten åt.
Västkusten är ju mer likt Maui med stora platta ytor mellan vågorna, förutom att det mer sällan är side-shore. Om jag
gissar rätt är det som talar för stubbies här att västkustens vågor är mindre och saktare med mindre tryck i.
När man kör front-side vill man ha en bräda som håller farten uppe ute på platten och tillbaka upp mot läppen.
Dessutom vill man ha en bräda som svänger snävare på vågens mindre yta. Då vågen inte är snabb behöver nog inte brädan
heller vara gjord för hög fart. Däremot vill man att den är väldigt bra på att behålla den farten den har utan att
påverkas av tröghet i närheten av planingströskeln – den vill alltså ha en lägre planingströskel antar jag.Torö i side-shore är nog en helt annan grej än on / side-on på västkusten. För övrigt skulle jag säga att Torö inte går
att göra någonting alls av i on-shore, men insidan är nog ganska likt västkusten! Begränsningen, eller den högre
svårigheten, ligger på Torö Stenstrand i att
* bryt i princip bara existerar nära stranden,
* det är mycket korta vågdalar, och
* vinden är lägre och byig nära stranden jämfört med tanför.Man vill ha låg planingströskel för att komma upp i planing före man möter vågen på vägen ut. Jag ser själv inget behov
av en bräda som kan komma upp i hög fart med. Däremot skulle jag vilja ha en bräda med bra bett i – bra kontroll
i chop, vilket förekommer mellan ramperna så fort man kommer förbi de första vågtopparna.En specialare jag skulle vilja ha på Stenstranden är kortare fena för att inte stöta på stenar lika ofta som jag
gör nu. (21:an klarade sig länge före den helt gick av. Nu har jag en 24:a som jag går på och dingar toppen av varje
gång.) Antingen skulle jag vilja ha
* två korta fenor bredvid varandra (som Bic Saxo hade och någon kör med i gamla filmen RIP),
* en kortare fena med twinsers vid sidan (som RRD Swallow) alternativt
* en bräda med mer v-botten som behöver mindre fena (Evo?).En positiv grej jag tror jag ser i stubbies är kortare bredare häck där man står närmare stropparna från början –
med det tror jag man håller brädan plan mer kontra att sjuka ner häcken i plöj vilket jag brukar göra när jag går
i stropparna för tidigt för att inte tappa brädan när första vågen passerar, som i bilden nedan.
Det känns bra att ha koll på ungefär vad man vill ha av en bräda just för vågor på västkusten eller Torö. Vi har alla
mycket att träna på för att bli bättre, men det ska bli speciellt kul att höra vad ni kommer fram till när ni fått
använda årets vågbrädor i “europeiska förhållanden”!
Logga in för att svara.