Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Västkusten, Torö och vågbrädan
-
Tack för tipset om Boards test. Jag har läst det och läser
ungefär samma saker som ni gör av det.Det är svårt att veta vad som är en bra shape som folk inte
är vana vid och vad som är en dålig shape. Just nu tror jag
inte vi kan säga någonting om det.Om man inte gillar en shape just nu så gör man inte det,
och behöver inte veta varför. Gör man det däremot, så är
det bara att tuta och köra. Om sen shaperna med åren bli
bättre eller bara hittar till en mainstream-shape är svårt
att säga. Till och med fortfarande efteråt kan det vara en
subjektiv fråga om brädor blivigt bättre eller bara hittat
sig en nisch. -
Ola; härligt att se hur du glöder för Evosarna och kul att du gillar dom. Det är alltid kul att berätta om det man gillar.
Och framförallt intressant med argumenten och funderingar.
Nu längtar man efter lite segling på riktigt istället för “synergisurfing” på forum och i tidningar
Nu när du flyttat till Örebro så har du lika nära till både öst-västkusten vilket är kanon; sen har du ju Hjälmaren
som bjuder på fina ramper och långgrunda ställen, vilket gör att vattnet blir riktigt varmt och skönt på sommaren.
Själv kappseglade jag jolle där i början av 80-talet, och det kändes lite tropiskt med 25 grader i vattnet och strålande solsken!
Måste vara ett paradis för freestyle/ freeride.
Var kommer du att jobba?Aloha
Calle N
-
Jag jobbar lite överallt, känns det som. Mitt “fasta jobb” är i Karlstad, men jag är tjänstledig 75% från det. Jag jobbar tills vidare 50% i Göteborg och för närvarade också 25% med ett projekt för Högskoleverket i Stockholm. I praktiken jobbar jag dock rätt mycket av tiden hemifrån. Man får ju försöka att inte låsa upp sig för mycket med olika inbokade grejor, så det går att sticka iväg när det behövs. Jag fick ihop det rätt bra i höstas med riktigt mycket bra Åsasegling, några vändor till Varberg, Hamlstad och Väddo. Det var bara Torö som inte blev av. Men det är klart, en hel del bilåkande blir det ju och att sticka ut en eftermiddag är det ju inte tal om, förutom på Hjälmaren då (jag har en liten sjö 5 minuter från bostaden också).
När det gäller Örebroseglingen så får jag nog se till att lära mig lite freestyle i alla fall. Sedan är det väl snart dags för barnprylar till Sigge, då kan man “koncentrera sig” på den biten lite lagom vindfattiga sommardagar Det har t ex blivit rätt mycket roligare att åka till Sälen när man kan åka och titta på hur Sigge lär sig åka.
Det är klart att även jag längtar efter lite riktig segling. Idag är det blåsigt här i Göteborg, men lite kallt, kanske. Du drar väl till Maui snart, din lyckost. Jag får hålla mig till i höst i år.
En intressant tanke när det gäller korta brädor är att om man skalar ned längden och upp bredden 5% på en 238*51-bräda så får man en 227*53,5-bräda av ungefär samma volym. 5% låter ju rätt lite. 244*53 skulle bli 230*56 (dvs i stil med EVO 74-dimensioner)
Det finns mycket frågor runt vad som händer när man skalar olika aspekter på en bräda (jag har frågat många shapers om detta, men ingen har experimenterat med skalning på ett ordentligt sätt, så ingen kan ge några svar, egentligen). Dock vore det intressant att ta en väl fungerande 238*51 (eller annnan storlek) och genomföra en sådan skalning.
I t ex Sebastians programvara och med hans shapemaskin skulle det vara enkelt att göra detta. Dock har det tidigare, med shapning mer eller mindre för hand, varit mycket svårt att skala saker, så kanske är det en av anledningarna till varför inte denna möjlighet exploaterats (ens när det gäller att rakt av skala upp eller ned en bräda). Jag tror (hoppas) att hur skalning påverkar en brädas egenskaper är nästa stora grej som shapers kommer testa, förstå och sedan utnyttja i jakten på den perfekta brädan.
Ha det skoj på Maui. När drar du förresten?
-
Det blir lite mer Starboardtjat nu, men en bräda när vi diksuterar att framtiden kanske är en kompromiss av de två olika brädtyperna så är det definitivt värt att nämna Starboard Acid 70. Detta är volymmäsigt den minsta brädan i Acidlinjen, men den är samtidigt bredare än “storebror” Acid 74. I själva verket är Acid 70 inte utvecklad från tidigare Acids, utan är en “spin off” av EVO 70. Bottenformen är densamma, och rockern rätt också rätt lik. Dock är tailen utdragen en aning och man har lagt till 9cm i nosen. Slutligen är kansterna en aning tunnare bak.
Så, detta är ett av svaren på vad som händer om man kompromissar de två kategorierna. Jag har tyvärr inte testat brädan själv, och faktiskt inte ens pratat med någon som kört den förutom designern själv, Per Andersson. I dessa marknadsföringsdagar verkar det som Acid 70 kommit bort bland alla Starboards brädor och den har inte sålt så bra. Kanske är den före sin tid, eller så är det bara det faktum att brädan dels är rätt liten i volym och att den dessutom inte beskrivits för vad den är, vare sig på webben eller i katalogen, som gjort att intresset inte vaknat.
Enligt Per så är A70 lite stabilare down the line och i hög fart än E70, men samtidigt inte lika “slashig”. När jag beställde mina 2005:or var jag sugen att testa denna, men det blev lite mycket med 3 brädor mellan 54 och 55cm, så jag tog den 53cm breda Acid 74 istället. Kanske får jag möjlighet att testa Acid 70 under våren, dock.
-
Hej Ola!
Det ska bli kul att höra vad du har att säga om Acid 70 om du får tillfälle att testa den! Det är en synnerligen intressant hybridshape.
Undrar om den har one foot off i samma proportion som Evo?
-
2005 Acid 70 (b: 54,6, ofo 34,9) har lite smalare tail än EVO 70 (55, 36.1), även om men ser det relativt. Däremot skulle man kunna säga att den har, relevtivt sett, ungefär lika bred tail som EVO 62 (54, 34.4).
Jag skulle också gärna vilja prova Acid 70, men för mig personligen är inte den typen av bräda så lockande eftersom jag gillar EVO-karakteristiken. De som kollade (väldigt) noga på min “svängscen” i filmen “Surf på Burk” som postades på konfen i helgen noterade kanske att jag körde på en Acid sekvensen, en 2005 Acid 74, närmare bestämt. Den funkar fint i småvågor och cross-on den med, tycker jag. Som jag skrivit förut är det otroligt stor skillad i känslan mellan denna brädan och mina vanliga EVOsar (speciellt reletivt den EVO 62 som jag kör på den film som MC postat som är filmad samma dag) men ändå så kan man få dem att göra ungefär samma saker på vågen.
Även tyska SURF gav Acid 74 väldigt höga poäng för “framfot, halvstoravågor” och “bakfot, småvågor” (samma poäng som EVO 74 fick i dessa kategorier) och samtidigt var den en av bara två brädor i testet som fick full pott på “framfor stora vågor” (AHD Kauli pro var den andra). Tyvärr testade de inte EVO 70, som i mitt tycke är en mer allroundmässig vågbräda än EVO 74, speciellt märkbart vassare i lite större vågor.
Dock tycker jag att SURFs test understryker att det är en smaksak vilken typ av bräda som passar bäst, speceillt för duktiga vågseglare. De breda/korta vågbrädorna är dock generellt enklare att segla radikalt i våra förhållanden och därigenom kanske ofta ett mer naturligt val för de som inte utvecklat sin teknik så mycket.
-
Apropå brädan med twinsers så är det förmodligen en Witchcraft-bräda han har, han var ju en Fuerte-local och dom brädorna görs där i Corralejo. Skulle nog kunna vara en bra Torö-bräda, dels för de korta fenorna och dels för att dom görs i ett material (Dyneema) som kanske är bland det stryktåligaste i världen + väldigt lätt! Vet inte hur dom är att segla på dock.
Irie Man
-
Ola,
Häng gärna med ut på Vänerns böljande dyning om du har en lucka efter jobbet lite längre frampå. Vi har mer eller mindre potenta vågställen på S, SO och O. När det är SO och O krävs det dock mycket vind. Syd har vi mycket höga tankar om sedan vi bara testat detta ställe i 8-10m/s. Vi har ridit en och annan sväng på alla dessa riktningar kring Hammarö.Vi ska nog kunna rota fram lite spännande demo prylar om dina eminenta Starboard brädor inte är K-d.
//Acid-Jonas
-
Svar till:
Apropå brädan med twinsers så är det förmodligen en Witchcraft-bräda han har, han var ju en Fuerte-local och dom brädorna görs där i Corralejo. Skulle nog kunna vara en bra Torö-bräda, dels för de korta fenorna och dels för att dom görs i ett material (Dyneema) som kanske är bland det stryktåligaste i världen + väldigt lätt! Vet inte hur dom är att segla på dock.
Irie Man
[/ QUOTE ]
Tja!
Det är inte en Witchcraft han kör på. Bauka (fel stavat men hans namn utalas så iaf) som shejpar Witchcraft är inte mycket för twinsers, får han bestämma så ska det vara 3 lika stora fenor typ vågsurfbräda. Brädan på filmen är en “North Shore” som shejpas av gamla tyska 80-tals legendeen Jurgen typ Huncchhscisuild heter han. Han har sin shop och verkstad i Lajares mitt i mellan Corralejo o Cotillo. Han kör hårt på twinsers. Men även han bygger brädorna i Dyneema, vilket även Magma, som är ännu en custom verkstad i Lajares gör. Är faktiskt så att även Wicthcraft flyttat till Lajares. Dvs i denna lilla by i norra Fuerte finns 3! mycket potenta custom shoppar som alla bygger brädor i Dyneema som inte är så vanligt konstigt nog. För Dyneema ska visst, som sagts, vara det starkaste materialet som går att bygga brädor i idag.
-
Svar till:
Dvs i denna lilla by i norra Fuerte finns 3! mycket potenta custom shoppar som alla bygger brädor i Dyneema som
inte är så vanligt konstigt nog. För Dyneema ska visst, som sagts, vara det starkaste materialet som går att bygga
brädor i idag.[/ QUOTE ]
Det här låter som något vi skulle behöva på Torö. Du/ni som har lite kapital, köp udden och lägg en custom-shop i huset. Dynema låter inte helt fel…
Sen har vi det nya spotet på Sydöstra Askö, “Skjutområdet” – ännu ett spot att thrasha brädor på. Aah! Eller är
det bara sandstrand där. Vore mycket olyckligt.Jag kan bara inte riktigt säga vad verksamheten ska gå runt på.
-
Ok, det var en North Shore alltså? Anledningen till at jag trodde att det var en Witchcraft är att jag såg när Gibson (grym seglare på Fuerte) hade en så’n och han hade twinsers på den, 3 st tror jag.
Jo, det är häftigt, 3 custom shoppar i den lilla byn! Den är inte stor som sagt, man kör igenom på nå’ra minuter. Fast den ligger ju strategiskt i o f s, nära till både Cotillo, Corralejo och Fuertes North Shore.
Irie Man
-
Det vore jävligt kul att klämma och hamra lite på en dynemabräda.
I “båtsegelvärlden” används dynema till tampar och förstärkningar i segel. Däremot används det (vad jag vet) inte som enskild fiber i segeldukarna eftersom dyneman är för “hal” så det limmar dåligt.
Undrar hur bräd tillverkarna har löst detta problem med “halhet” i fibern. Om dom inte lyckats med det fullt ut är ju risken att brädan delaminerar och har sig. Kanske är lättare att fixa det på en bräda där fibern kan vara en väv indränkt i epoxy, vad vet jag.
Mycket intressant material dock.
/feg -
Fasen, dyneema låter intressant. Tror inte att “halheten” ska va någe problem när det är väv och epoxi det är fråga om.
“D:et” i Starboards DRAM står väl för Dyneema? Kanske används det redan av Cobra-fabriken, således?
Fast mer hållbara brädor (med skum som INTE tar upp vatten) är något jag länge velat se!
Surfa På!
-
Witchcraft har byggt brädor i mer eller mindre Dyneema i 7-8år nu, och tydligen så är väven mycket svår att arbeta med. Omöjlig att slipa och utstickande trådar av väven måste brännas bort med blåslampa innan sista sliplagert läggs på. Dyneeman har tydligen en mer elastisk egenskap än kolfiber viket gör att vassa slag resulterar i en buckla istället för en spricka som det brukar bli på “vanliga” brädor.
Enligt Witchcraft själva är dom den enda brädtillverkaren i världen som får ha Dyneema loggan på sina brädor. Dvs dom är “auktoriserade” av, vem det nu är som äger varumärket Dyneema. Tydligen är Spectra ett annat varumärke på liknade material.
Formen på Witchcraft brädorna är även den ganska annorlunda. Otroligt tunna och smala bak, bredaste punkten långtfram och mycket böj längs hela brädan. Dom gillas iaf av localsen på norra Fuerte.
-
Dom brukar även dema hållbarheten genom att slå på dom riktigt hårt med hammare (ej gummihammare), ska knappt ha synts enligt en som hade sett det.
Irie Man
Logga in för att svara.