-
Västkustrapport
En liten västkustrapport
Dessutom från en sk Torölocal. Jodå jag bytte ut Torödagen mot att köra ner sent onsdag mot Varberg. Har inte åkt ner på ett lågtryck på flera år, kände att det var dags. Ringde Ola H på torsdag morgonen som rekommenderade Åsa. Kul som bara den eftersom jag aldrig seglat där tidigare. A-bay kan jag ganska bra sedan tidigare. Första intrycket: Satan i gatan vad fräscht. En riktig vik med pionts och olika break här och där. Fullt av surfare vid en pir och full fräs i vinden och en hel del vatten i rörelse. Upp med 4.2an och på med gummit. Ola Hs rigg låg vid vattnet men jag såg inte till honom. Enkel igång i form av en liten rensad gång på stenstrand. KLART BEHAGLIGARE än Torös utsida. Måste vara ganska grunt inte i viken för vågorna bryter lite här och där. Drar ut en bit och gippar. Tycker mig se ett set valla upp och jag går in och plockar en våg. KALAS. Ingen vidare vinkel på vinden men det fungarar förvånandsvärt bra att smacka frontside. Nu djävlar… har dock svårt att hitta fler sektioner i röran. Känns att det är första gången här. Skulle behöva lite local knowledge för att hitta rätt. Vågorna kommer tätt men det är svårt att se vilka som kommer formera upp sig till rena sektioner och vilka som dubblar upp och lägger sig. Förbannat kul dock. Mackan, Ola H och Micke Lynnert (det var inte igår), Mats O från Linköping och 5-10 locals har förbannat kul resten av dagen. Efter lunchpaus seglar vi ut till yttre breaket. Klart bättre. Ännu svårare att bedömma vilka vågor som vallar upp men de som gör det är kalasfina. Lungt loggohöga fina skuldror. Bättre vinkel på vinden, mer eller mindre sideshore. Har dessutom riggat om till 3.5 vilket känns bra. Full fräs även med det. Ett lite större åskmoln med regn gör att vinden kommer av sig och vrider mer mot nord. Plötsligt side-off. Dock guppasegling på väg ut. Otroligt fina vågor i max en halvtimme sedan lägger sig sjön ordentligt liksom vinden nästan dör ut helt. Lång guppasegling tillbaka till igångsplatsen. Några valde att rigga ihop på udden och gå tillbaka. Jag och Mats O hänger kvar i våra bussar när resten åker hem. Surfet har lagt sig men vinde börja ta i igen, dock för nordligt för Åsa. Jag och Mats käckar var sin pizza på en av Åsa tre (!) pizzerior. Sedan ner till Varberg. Jag och Mackan bestämmer oss för att åka till Ringenäs hyfsat tidit på fredagen, vilket visar sig vara ett mycket rätt beslut. Första intryck från Åsa. Kalasspot, Västkustens Torö. Kräver betydligt mer vind och mer känsligt för rikting än Torö för att få vågor. Så fort vinden drppar eller vrider går svallet ner. Även mindre chans att spolas upp på stenarna. Vågorna bryter inte rakt upp mot land utan mer parallellt. Dock mer push i vågorna och mer hard-core än till exempel A-bay. Sannolikt mer push än Ringenäs och Tylösand också, men där kan jag ha fel.Fredag: Sol, perfekt 4.7, sidvind och knapp gubbe i Ringenäs. Otroligt lättseglat och harmoniskt jämfört med torsdagens Åsa. Dock lite sega vågor. Var säkert större och mer push här på torsdagen. Ganska skönt med sega vågor eftersom även jag var seg. En perfekt matchning mellan mig och förhållandena. Någon gång sent eftermiddag vrider vinden för mycket mot nord och avtar till 5.5 – 5.8. Man hade kunnat segla vidare både längre ner mot Tylösand eller Vildshärad men jag var för trött. Jag, Mackan och .. kommer inte ihåg ditt namn.. drog utmed kusten och kollade in några secret spots. Sedan ställde jag in kursen på Humlan (min VW-buss) mot kungliga huvudstaden. Vilka heldagar!
Inte riktigt slut än: Var nöjd och djäkligt trött. Blev tvungen att stanna och slagga vid Birgittas Värdshus utanför Mjölby. Birgittas Värdshus var även det en fantastisk upplevelse men om den tänker jag berätta någon annan gång.
Summa kardemumma: Västkusten är värt ett besök då och då. Trots att jag missade en Torödag så är jag mer än helnöjd. Västkusten har mer vind oftare än uppe kring Stockholm, däremot kräver Västkustens vågseglingsspots mer vind för att få push i vågorna jämfört med Torö. En sista grej: Glöm för fasen inta att stanna till på rastplatsen utanför Mjölby – Birgittas Värdshus är kult!
Jesper B
Logga in för att svara.