Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Våtdräkt?
-
Våtdräkt?
Publicerad av andol på 4 april, 2006 vid 11:05Är det någon som har erfarenhet av NP 3000 5/3 –
Årsmodell: 2004?
Är ute efter en dräkt som funkar vår, sommar och höst. Hur är kvaliteten på sömmar osv. Finns det någon som kan rekomendera något bättre i samma prisklass?Mvh Andreas.
rasmus_w svarade 18 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Jag har hört många som är nöjda med både värme och kvalitet på 5000 långärm.
Jag har en 3/3 kortärmad 5000 och är kanonnöjd. Man får bara vara försiktig med naglar när man tar på den (gäller alla superelastiska neopren är min erfarenhet) eller att haka fast i något för då blir det hål, vilket man iofs lätt limmar igen. 3000serien med komplettering av huvatröja är också ett kanonalternativ.
Prolimit har också en dragkedjelös som är skön.
/Magnus -
Är supernöjd med min NP 4000. Kan köra året runt. Växlar med en ripcurl classic på sommaren, ganska billig har jag för mig och väldigt smidig.
-
Körde med en NP 3000 5/3 (2003), och den funkade bra, men läckte en del i dragkedjan. Köpte en NP 4000 i fjol, och den är grymt skön o varm.
-
Kör den dräkten fast -05 och har inget att klaga på. Mycket skönare och varmare än min gammla. Med skor, handskar o huva funkar den länge.
-
Jag och brorsan har haft varsin 5000 drakt och vi har fatt hal strax under penis. Det ar javligt drygt! Vet inte om det ar riggstressen eller va fan det kan va! Men tog inte langre an en sasong! Det tyckte vi va daligt!!!
-
Hej!
Har kört NP 4000 (5/4/3 mm) och tycker att den funkar myckte bra. NP gör riktigt bra våtdräkter har en NP 3000 med kort ärm (3 mm) som komplement.
Mitt tips är att satsa på följande line up:
1 st NP 3000 Lång ärm 1995 kr
1 st NP Short John (0,5 mm)/(NP 2000 Short John (2/1 mm) 599 kr (699)
1 st NP Neil Pryde Rashguard Heatseeker NPX (0,5 mm) 500 kr
Totalt 3100 kr (3200)Det blir samma pengar som om du skulle köpa NP 5000, men mycket mer flexibelt.
Från de riktigt kalla dagarna då man använder alla tre till de varmare dagarna då man skalar av efter tycke och smak.Jag har använt både NP 3000 och NP 5000 och upplever inte att skillnaden skulle vara lika stor som skillnad på prislappen.
En del upplever torrisdragkedjan på en torris som störande. Jag tycker att det är mer störande med en iskall rännil smältvatten nerför ryggen.
/ Patrik
-
Jag började surfa i somras och hade då ingen våtdräkt, och frös inte (tror jag?). Behöver man egentligen det på sommaren?
-
Vänta tills det blåser 15m/s och du kör 4timmar!!! 🙂
(Fast om du bor vid en supervarm sjö kanske det går)
/Magnus -
har alltid haft 3000. både sommar och vinter. jag är nöjd med värme, passform och funktion men mindre med kvalliten. fått byta ut alla efter 2 sässonger. men det är ett bra pris och funktionen är ju ändå viktigast. tills den går sönder är den skitbra.
kör med np ”väst med huva” (den tjocka modellen med ludd på insidan inte den andra halvdanna) och monoshorty under. funkar klockrent. brukar segla från det att isen släpper tills den lägger sej. -
Woppe wrote:Jag började surfa i somras och hade då ingen våtdräkt, och frös inte (tror jag?). Behöver man egentligen det på sommaren?
Det går. Jag körde i Varberg i tvåmetersvågor och 17 m/s i badbyxor sommaren 2000 och fram till slutet av sommaren 2004 körde jag i badbyxor, om än inte på några vågställen, under hela den del av året som jag tyckte att min NP 4000-torris var för varm. Sen köpte jag en shorty och undrade varför jag inte gjort det tidigare: framförallt orkar man segla bra mycket längre när kroppen inte längre behöver bränna kopiösa mängder kalorier på att hålla sig någorlunda varm. I Varberg var jag visserligen extremt otränad efter att inte ha stått på brädan på fyra år, men efter två timmar och många spolningar var jag så slut att det tog flera dagar innan jag orkade segla mer fast vinden var bra.
Tillägas bör att jag är rätt köldtålig, går ibland i kortärmat fast det är 10-15 grader kallt och tar för det mesta inte på mig nån jacka förrän vid ca -25. Brukar du tycka att jacka är skönt när löven börjar gulna i september så ska du nog skippa shortyn och satsa på en dräkt med långa ben även under vensk sommar.
-
Det finns en annan aspekt av det där. Även om det är helnajs att surfa i enbart shorts, så bör man nog undvika det om det är kallt i vattnet (under 17-18 grader, typ). Är det en riktigt varm och fin dag så kan faktiskt en rejäl temperaturomställning, som det blir om skillnaden i vattentemp och lufttemp är stor och man är varm å go, chocka kroppen rejält.
Andy Funell, mycket duktig brittisk vindsurfare, dödsorsak angavs till att just detta, när han föll i från sin vattenskoter i kallt vatten en ovanligt varm sommardag i England.
Så – shorty eller ett underställ är nog en bra idé de allra flesta dagar i Sverige.
Men jag glömmer aldrig förra sommaren då jag och några till körde Dalarö i shorts och underställ, fy fasen vad najs det var!
-
Brukar köra shorts och rashguard när det är varmt. Är det kallare än det är det 5/3an som gäller…man kan ju hoppa i och svalka sig om det blir för varmt.
-
Jag tror inte det där med temperaturchocker är så aktuellt för oss vindsurfare eftersom vi tillbringar så mycket tid i vattnet. Det är inte direkt så att vi hinner köra i tre timmar innan vi upptäcker att vattnet är kallt, vi kyler ner oss ganska kontinuerligt och kroppen är beredd.
Däremot kostar det som sagt stora mängder energi att hålla kroppen varm. De som överlevde Estonia gick i snitt ner sex kilo eftersom kroppen brände fett för att hålla sig varm. Med en lagom varm dräkt kan man ägna den energin åt att surfa i stället.
Sen ska man väl lägga till att man har ett grymt adrenalinpåslag när man surfar och kan vara enormt utmattad utan att ens märka det. Normalt är inte det ett problem men händer nåt som får kroppen att sluta producera adrenalin kan man känna sig totalt orkeslös, för att man egentligen kanske gick ”i väggen” för länge sen. Då kan man vara illa ute.
Logga in för att svara.