Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Våtdräkt eller semidry?

• yann

Medlem
    25 juli, 2008 vid 10:17

Värmen på dräkten reglerar du med tjockleken, inte hur mycket vatten den tar in. Jag skulle tro att båda de där dräkterna är likvärdiga. Semidry är mer ett uttryck inom windsurfing och därför använder inte alla sig av det. Alla dräkter av kvalité är semidry nuförtiden och ska inte läcka in en droppe genom sömmarna när de är hela. Du ska kolla på sömmarna så att de är ”blindstiched” och ”glued” annars är det absolut inget att ha. Gärna tejpade på utsatta ställen. Det skiljer mycket i kvalité på dräkter så hör dig för lite grann. Sen hade jag nog inte köpt en så tjock dräkt att använda på sommaren. Du kommer att svettas ihjäl! 4/3 är lagom sommardräkt som ändå funkar kanske minst 8 månader om året. Sen kompletterar du med en fodrad 6/4 med integrerad huva för de andra 4 månaderna.

• bloke

Medlem
    25 juli, 2008 vid 11:51

jag har en neil pryde 3000 5/3 och kör med den året runt. Har till och med varit ute i minusgrader och is i strandvattnet. Brukar endast få kallt om fingraran vintertid. men undvik alltför mycket bodydragging i 4 gradigt vatten:) På sommaren är den nästan för varm men om du är frusen så skall det nog gå bra;)

• skye10

Medlem
    25 juli, 2008 vid 12:02

Värmen kan också, har en del sagt, regleras med din skinntrumpet. Blir ofta, har jag också hört, bara varmt i nedre delen av dräkten. Om man inte samtidigt gör ett inverterat trick.

• nundy

Medlem
    25 juli, 2008 vid 15:09

Det tricket brukar bara värma ena benet också. Det rekomenderas då att ligga flat så kan man få en del värme upp över magen ned längs korsryggen och har man tur så kan det räcka ändå upp mellan skulderbladen/nacken.

• patrikol

Medlem
    25 juli, 2008 vid 22:04

Japp ett gammalt beprövat trick som alltid använts.

Vilket gör att man oftast köper ny och inte beg. våtdräkt! 🙂

• rasmusm

Medlem
    26 juli, 2008 vid 09:26

Tack för svar!

Och ja jag är frusen som en liten kycklig så tjockt e alltid bra, även på sommaren. (Kanske kommer ångra de orden).

Låta bli att köpa begagnad och komma ihåg att lära mig underliga trick som kan värma delar av kroppen som har kylts ner… ok… detta ska nog funka.

Tack igen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Våtdräkt eller semidry?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.