Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Våtdräkt i kyla
-
Våtdräkt i kyla
Publicerad av anonym-anvandare på 10 mars, 2001 vid 16:09Jag lurar på att köpa nåt som håller mig varm i kylan. Lika bra att maxa på en gång och inte snåla så man blir besviken är min filosofi denna gång. Men vad är egentligen bäst? Vad står begreppen torrdräkt och semidry för på rent teknisk nivå? Har även fattat att det nu finns dräkter i strechneopren som är ”zipperless.” Hur tusan kommer man i en sån? Tacksam för en utläggning i ämnet!
/Judo – Freddan
gegga svarade 24 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Vid vilka temperaturer ska du hålla dej varm?
Precisera!
Snackar vi vinter segling eller! -
Har själv en ”zipless” dräkt (semidry), och kan VARMT rekommendera den. Du kliver i den genom halsöppningen, och stänger den sedan med hjälp av en låsning runt kragen med kardborreband. Lite bökigare att komma i, men sen är man smidigare än fantomen när man väl kommit i. Jag har provat Solas torrdräkt med dragkedjan på ryggen, den är mycket osmidigare, plus att dragkedjan kyler ner ryggen.
Den dräkt jag har (Neil Pryde Eclips) är 5mm kropp och 3 på armar och ben, och min gamla dräkt känns som en järnrustning i jämförelse. Om man dessutom har en huva med väst och drar utanpå dräkten, så kan man surfa i vinterväglag utan större problem, blir dock kallt om händerna om man inte har bra handskar. Men kommer knappast in nåt vatten alls förutom vid handlederna och fötterna.
-
hejsan, jag lurade på samma fråga i sommras, jag kände det att inte en enda vinter till med en fet, osmidig och klumpig torrdräkt, så jag införskaffade en Neil pryde Apex 5/3 mm., och det är nog det bästa jag gjort!, väldigt varm och gudomligt smidig, har kört hela vintern här på västkusten och det enda som jag fryser om är händerna, där jag har Neil pryde sluten tumvanter. Iaf vill du ha en dräkt för i stort sett hela året och har lite pengar under madrassen så köp en bra dräkt, Neil pryde har bra dräkter för vinter utan dragkedja tex eclipse och apex…men det finns en hel djungel med dräkter så det e bara att leta.
Mvh
//fredrik -
Tja, jag tänker mig de där dagarna i Mars när lufttemperaturen stiger till kanske 5-6 grader men vattnet fortfarande är svinkallt. Tror inte jag kommer segla i temperaturer ner mot nollan.
Judo-Freddan
-
det bör funka, hade den själv när tempen i vattnet låg på typ 17 grader, visst det e varmt, men behagligt…men en shorty till dom dagar när det är över 20 grader e juh självklart optimalt, men en klassiskt svenska sommar med bra vind så bör apexen funka fint.
//Fredrik B -
Någon som har provat North Sails dräkter? Åsikter please.
Bojen -
5-6 grader det är precis min gräns. Och då är det alltid händerna som stoppar.
Jag hade en Sola 6+5+3 med Titanium. Har nu bytt till en Np 5+3MPS Med torrkedja. Solan var mycket varm och räckte till gott och väl men var lite klumpig och stel. MPS-dräkten är jätte smidig och nästan lika varm, med mycket fint gummi. Jag har inte provat dräkterna utan kedja men kan tänka mig att de inte är lika täta om du ska ligga i och simma om något händer.jag slulle rekomendera torrkedja sedan vilken tjocklek du tar tror jag inte är helt avgörande det är så mycket annat som kommer att vara avgörande. T.ex huva, hand skydd och framför allt helt täta och varma (isolerande skor). Tätheten på skorna kan du kolla genom att blåsa upp dem som en papperspåse och sedan vrida om skaftet. skon skall då hålla luften och bara släppa ut den långsamt.
Åter till dräkten. Det är viktigt att du hittar en dräkt som sitter bra. Och att den även sitter bra i armar, ben och hals, för så länge det kommer in vatten där så är allt annat ointressant.Ett tips som jag själv provat är att köpa en långärmad underställs tröja men minst 60% ylle i. Denna funkar skit bra under dräkten kalla dagar.
Och att dräkten ska bli för varm tycker jag inte du skall oroa dig för.
De dagar Som en 5+3 är för varm i sverige är lätt räknade, och så fort det börjar suga i så blir det kallt. Och är de skit varmt kan man ju köra i vilken gamal avklippt dräkt som helst.Om det här med att inte frysa kan man skriva hur mycket som helst, men nu orkar jag inte mer.
Lycka till!
-
Förstår inte en sak, varför skulle inte en dräkt utan kedja kunna vara lika tät som en med en torrkedja?? Kan man inte göra den elastiska neoprenen lika tjock som vanlig neopren( hmm kanske måste vara tunnare för att bli så elastisk?), annars vore det väl idealiskt i en torrdräkt?
Har själv ingen erfarenhet av ovanstående typer av dräkter. Kör själv med en 4/3 mm + 2 västar och huva. Har kört med detta när det fortfarande ligger is i strandbrynet och luft temperaturer på 3-4 grader. Kan tänka mig att den utrustningen blir för kall om man kör länge. Men i dem temperaturerna blir mina händer obrukbara långt innan dräktkombinationen blir för klen, Jag har letat/provat men inte hittat några handskar som ger värme utan kramp.
m v h
Joce -
Solas tunna fingerhandske funkar bra för mej, men då
använder jag också bom med smalare rör för höst och vinter
segling. Teknik tips: Låt hängselen sköta det mesta jobbet.
Torrdräkt är härligt vid nollgradigt man blir så het
att man längtar efter en kall öl där ute.
Logga in för att svara.