Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt mars/april-november

• Våtdräkt mars/april-november

Publicerad av henkeboy på 6 januari, 2005 vid 17:49

Att DaKines cold water mittens verkar äga sönder alla andra handskar verkar de allra flesta vara övernens om. tongue.gif Men när det kommer till våtdräkter så verkar det mer oklart… Undrar vad som är det bästa alternativet om man ska köra större delen av året utom just de tre kallaste vintermånaderna (just nu är väl det ett undantag) laugh.gif Någon som känner igen denna o har några positiva alternativt sämre erfarenheter av den??Sedan ryktades det även om att CW Mittens går att köpa i norge för nästan zero pesetas?!(srfsnosk8) Våtdräkten hitta ja på surfstore.dk

vinta_kestrel svarade 20 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 januari, 2005 vid 18:26

jag kör med np 3000, känns som ända begränsningen på den är dragkedjan om man kör i någorlunda temperaturer.
    Jag var ute i november o lufttemp var c:a 4, seglade 5,0. Körde i 3h men la inte av för att jag frös utan för att vinden minskade och det blev mörkt.
    Jag har tänkt att köpa en np väst med huva, den ska tydligen täta rätt bra. nyare 3000 är ju dessutom mer lika 5000 i dragkedjan.

• nickesurf

Medlem
    6 januari, 2005 vid 18:36

Jopp, np:s väst med huva är kanon. Iom. att den är så tunn så märker man knappt att man har huva, ändå så skyddar den och värmer mycket bra.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 januari, 2005 vid 18:47

Utanpå eller innanför?
    Båda verkar funka men vilket e bäst?

• nickesurf

Medlem
    6 januari, 2005 vid 19:01

Den jag har är 0.5 mm. tjock och jag har den innanför, vilket jag tror den gjord för.

• _alexander

Medlem
    6 januari, 2005 vid 20:22

jag kör också 3000 dräkt och jag använder den där huv grejen utanför dräkten ( rinner inte in nått vatten alls), tycker man blir varmare då än när det rinner in vid nacker konstant när man badar

• nickesurf

Medlem
    6 januari, 2005 vid 20:40

hmm, det kanske man skulle testa…tackar för tipset

• henkeboy

Medlem
    6 januari, 2005 vid 22:24

ball att nån har koll på vad man fråga.. *grinig* haha grin.gif

• henkeboy

Medlem
    7 januari, 2005 vid 10:05

Någon som har koll på ovanstående våtdräkt från surfstore.dk??? confused.gif

• oscar

Medlem
    7 januari, 2005 vid 10:13

Det enda som spelar nån roll för hur varm en dräkt är, är förslutningen i ryggen/nacken. Jag har testat flertalet modeller bla Pro-limit Freezip, Rip curls batwing oc ingen fungerar tillfredställande. Så nu kör jag en dräkt med hederlig torrdragkedja igen.

Läckande förslutingar ala kardborre och ”dra över huvudetgrejer” kan ju dock tätas men en väst som man har över dräkten men detta upplever jag som krångligt och inte lika varmt då västarna är i dubbelneopren som kyls av vinden då de ju binder vatten.

• henkeboy

Medlem
    9 januari, 2005 vid 15:30

Fortfarande ingen som har koll på våtisarna, och ovan nämnda??! confused.gif

• yeeah

Medlem
    9 januari, 2005 vid 17:55

http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=275158&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

jag har en dräkt från dom kolla in vad jag skrev om affären om du är intresserad.

• vinta_kestrel

Medlem
    9 januari, 2005 vid 19:03

Det här med väst förbryllar mig lite. Pratar folk om olika typer av västar eller? De på 0.5-1mm med titaniumliner eller andra liknande material för att hålla värmen mellan väst och kropp, är ju designade att bäras mellan en bar överkropp och själva våtdräkten. Det är så de gör nån nytta. Den här ”titan”-linern gör ju mest nytta ju närmre kroppen den är, så att den kan hålla värmen kvar i kroppen.

En torris är nog varmare i alla lägen, men det är också dess nackdel. Har man inte råd med två dräkter så är en torrdräkt inget vidare på sommaren – man svettas floder.

Har inga som helst problem med min Pro Limit ZF 5/3 som ju har kort dragkedja på ryggen och tätning mellan kropp/dragkedja. Har Pro Limit’s chill vest/huva kombo intill kroppen. Har sen en våtdräktshuva över skallen. Låter den gå innanför våtdräktens hals. Läcker inte in nånting… …och jag brukar ligga i en del smirk.gif Har inte frusit om kroppen en enda gång den här vintern. Från 3-7 grader i luften och 3-5 grader i vattnet.

Det som är svårt att skydda, och som alla tenderar att frysa om, oavsett våtdräkt eller torrdräkt, är händerna. Det som vi här nere tycker funkar bäst brukar vara att låta händerna domna, köra in till land och låta de tina upp / få nageltrånget, sen sticka ut igen. Då har man blodcirkulationen igång och slipper några mer problem med frusna händer / nageltrång den dagen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt mars/april-november

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.