Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing våtdräkt vs torrdräkt

• andreasg

Medlem
    1 oktober, 2006 vid 16:45

Du behöver inte köpa en 6mm dyk dräkt eller en pyro. Jag har en vanlig surf dräkt 5,4,3a och en pyro, men jag brukar använda 5,4,3an mest på vintern.

Fördelen med en pyro är att man inte fryser när man pausar en stund för att tex. äta, äftersom man har torra kläder under, men det är lite omständigare med kläderna också, det går fortare att dra på sig en vanlig våtdräkt plus att känslan är goare i en våtdräkt.

Jag brukar använda 5,4,3an året runt det är en Gul i dubbel neopren, endast enkel neopren på bröstet och armar. Sedan har jag en Rip curl 4,3a också, helt i enkel neopren som jag tror skulle funka bra med en heatseaker under för att inte känna av vatten på ryggen och extra värme.

Ps. man brukar ju inte kita lika länge på vintern som på sommaren.

• biorno

Medlem
    1 oktober, 2006 vid 17:28
    19861743 wrote:
    jag fick tips om den här våtdräkten för kalla förhållanden :

http://www.seaprodivers.se/product_info.php?cPath=21&products_id=325

vad tror ni? blir det klumpigt med en sådan?

har även funderat på torrdräkt för att kunna köra länge men med en sådan här borde man kunna köra hela hösten eller?

känns lite drygt att punga ut 4000 för en pyro….

hur länge kör ni på hösten? och hur tidigt på våren? vilken dräkt?

Nackdelen med en pyro är att det blir det duktigt kallt om en fena river loss en bit….

• ottomatic

Medlem
    11 januari, 2007 vid 18:42

@Biorno 338495 wrote:

Nackdelen med en pyro är att det blir det duktigt kallt om en fena river loss en bit….

Är detta den stora nackdelen med att köra med torrdräkt?

• johanw

Medlem
    11 januari, 2007 vid 18:53

dom e dyra..

• sidpiraya

Medlem
    11 januari, 2007 vid 18:54

@19861743 338398 wrote:

känns lite drygt att punga ut 4000 för en pyro….

Köp min Mystic fetare än pyron och mycket billigare.

Tjock våtdräkt smidigare funkar stor del av året i södra svergie dock SVIN kallt när man byter om men kan man överleva det och tänka sig att bara köra ett pass åtgången så är gött 2 minuter efter surfet måste skiten av annrars dör du.

Torris (skal pyro, mystic etc) varm o gött nästan lika smidigt du kan gå in och pausa efter ett pass drika en kopp kaffe och ut igen no problemas.
    Du är torr på kropen när du byter om efter surfet så det är inte så kallt då. Skulle det vara SVINIT kallt ute så tar du på och av den hemma.
    Nakel med de modeler som inte andas är att det blir mycket kondens på insidan. bästa medicinen mot det är skidunderställ underst och sen ett tunt flis ställ över det så hamnar kondensen på utsidan av flisen och du är torr (Nästan) tar du mystic eller liknande model som andas så är du heltorr.

• sidpiraya

Medlem
    11 januari, 2007 vid 18:56

SKIT Ursäkta förlåt vet inte vad som for i mig ska genast sluta skriva seriöst , har tagit min mediicin nu blir snart bättre

• ottomatic

Medlem
    11 januari, 2007 vid 19:00

Det verkar klockrent med en torrdräkt! Dock dyrt som attans.
    Det som känns farligt med dem är om den börjar läcka då man är ute o kör och att de vattenfylls om/när man crashar. T.ex om det går hål på den eller om dragkedjan inte håller tätt.
    Någon som upplevt ett sådant problem?

• ottomatic

Medlem
    11 januari, 2007 vid 19:07

Latexförsegling ärm – 199 kr per st

Latexförsegling ben – 199 kr per st

Latexförsegling krage – 199 kr

I priserna ingår både byte och material, d v s du kan helrenovera din dräkt för under 1000 kr. Frakt ingår ej och du måste betala för renoveringen i förskott eftersom vi måste betala firman som gör renoveringen i förskott.

Om du mot förmodan har slitet ut din torrkedja kan vi erbjuda dig utbyte av kedja plus torrkedja för 995 kr, vilket är ett mycket lågt pris för att få en ny torrkedja!

http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=30&products_id=42&osCsid=82cf4293113dd0cc9e1f40455e2aeb89

Inte helt billigt att laga dräkten heller. Mycket som talar mot torrdräkt.
    Varför vill du sälja din sidpiraya?

• mjersen

Medlem
    11 januari, 2007 vid 19:21

@ottomatic 358911 wrote:

köp min pyro med trasig dragkedga för 500 =)

• skye10

Medlem
    11 januari, 2007 vid 19:24

Du ska nog inte köpa en våtdräkt som är avsedd för dykning och använda för kitesurfing. Det är två olika sporter och dräkterna är gjorda därefter. Tänk vind – rörlighet.

En tät 5/3 steamer eller 6/4 funkar bra. Jobbigaste e fingrarna och tårna.

I år lär väl inte ens komma någon vinter….

• sidpiraya

Medlem
    11 januari, 2007 vid 19:53

@ottomatic 358911 wrote:

Jag har problem med ryggen + att jag just blivit pappa så jag struntar i vinter surf i år.

• skanepaul

Medlem
    11 januari, 2007 vid 20:23

Sen är det dock inte lika snyggt med att par fräcka boardies utan på en torrdräkt av mystic, pyro typen………….

• bboatb

Medlem
    11 januari, 2007 vid 21:03

Jag köpte en torrdräkt men bytte snabbt tillbax till våtdräkt för det blev så ojämn värme i den, typ vårvärme så pallar man inte ha ngt under en torrdräkt för då blir det för varmt…men sen om du bodydraggar i svin kallt vatten så blir det väldigt kallt helt plötsligt…plus om man kör hårt verkar de läcka in, men jag vet inte om det var min modell som va dålig?
    Så jag röstar för våtdräkt, finns billiga på e-bay du kan få ett helt vinterkit där av billabong inkl. frakt och moms för ca 2800 kr nytt.
    /B

• sidpiraya

Medlem
    12 januari, 2007 vid 07:06

för att förtydliga så ska man ha toris på vintern occh inte annars våtrdräkt är överlägset bäst på våren sommaren och hösten visst kall vår och höst funkar det så klart.

köp en beg torris till vintern och en ny 3-4 eller nått att köra resten av året med förutom de varmaste dagarna då du kan köra utan.

• fredrik-no1

Medlem
    12 januari, 2007 vid 07:35

En liten nackdel med en skaldräkt är att det är svårt att simma i den. Man ska alltså helst hålla sig där det är hyffsat grunt när man kör. Iofs inte så stort problem med nya drakar som man slipper simma ikapp vid vattenstart. Värre är ju om man sumpar draken och måste simma iland och dör av köld, men det kan man ju leva med.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing våtdräkt vs torrdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.