Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Våtdräkt vs. Torrdräkt
-
@WakeNils 491636 wrote:
Dragkedjan pajjade på våtdräkten när det bara var några plusgrader i vattnet och jag fortsatte ändå köra tills dräkten var full med vatten men tillslut blev det lite för jobbigt men det funkade ganska länge…
Då körde du inte när det var jättejättekallt vatten, kanske jättekallt men fan inte fryskallt! När det är jättejättekallt finns det fan ingen hejd på det, ett hål nånstans och man måste upp direkt, domnar och gör ont direkt
-
Tycker det är lite tyskvarning på torrdräkt. Det hör till att bli blöt i vattnet men jag blir å andra sidan avis på att se folk kliva ur och köra hem i pyjamas. Går inte att vågsurfa i torrdräkt så för mig är valet enkelt.
-
Yann: går att göra det med Ocean Rodeos Vågsurfing torrdräkt..
-
Japp, men jag misstänker att då blir den ungefär lika jobbig att få av som en våtdräkt så då kan det kvitta.
-
De estetiska aspekterna kommer fan i tredje hand så det får se ut lite hur som helst bara det är varmt och håller. Ang tjocklek så har 43 med sånt microfleecefoder funkat två vintrar utan större problem. Men som Hengo säger blir det snabbt kritiskt när det är riktigt kallt. Jag blev duktigt spolad ett par gånger då det var 4.5-väder och 4 grader i vattnet och trodde fan jag skulle dö när vattnet trycktes in i huvan och ned i dräkten och jag fick instant kramp i hela ryggen.
-
Det är ritkigt jävla obehagligt när det är kallt ja!! Bra psyke å hålla sig lugn e de som gäller, väldigt lätt att få panik bara av kylan i ansiktet om man blir rehjält spolad! ta de lugnt
npx torrdräkten e fan nytänkade, kanske man kan ha när man snökitear också?
-
@patrikol 491406 wrote:
Har torrdräkt använder den på vintern när det är riktigt kallt snö och is (kanske 10% av surftiden)annars funkar våtdräkten bättre, fyller du i alla skador som uppstår med Extremerepair eller liknande?
Alltid skölja av våtdräkten med söt vatten alltid kolla efter småskador som kan lagas direkt.
Då håller våtdräkten minst dubbelt så länge om inte ännu mer.
Har surfbuss så att stå ute och byta om har aldig varit aktuellt.
Din lär hålla sjukt länge ändå 🙂
-
Det är just efter surfet som jag sitter och funderar på. Oavsett vilken dräkt man väljer att köpa tror jag inte att man kommer frysa när man väl kör. Men att kunna stå på stranden och ljuga utan att frysa låter gött samt att bara hoppa in i bilen och köra hem när man är klar. Men det är rädslan för att torrisen ska paja som gör mig tveksam, och då menar jag i riktigt kallt vatten.
När det gäller utseendet så gör jag både mig själv och andra en tjänst att dölja min lönnfeta kropp i en torris!
-
@hengo 491648 wrote:
Dom här e coola!! http://thecornershopparis.fr/?p=54
Men frågan är om det är nåt man vill bli spolad i av en iskall overhead-våg? Den ser inte så jäkla tät ut men den var rätt ball.
-
Dessa [url] http://www.kokatat.com/product_detail.asp?code=gfe [/url] är nog ett praktiskt alternativ efter mystic och OR dräkterna. Dock lite gammalmodig och lågteknologisk jämfört med kitedräkterna.
-
köpte Gul astro förra året och det är fan ett av de bästa köpen i mitt liv. De e få saker som slår en varm o skön torrdräkt en iskall vinterdag med snöregn.
visst vid feta vurpor så kan det läcka in vid armarna med med ett fleeceunderställ så märks det knapp.
Angående rörelseförmågan så är den i nivå med en 5-6 mm neopren. Fördelen är att man kan välja kläder under till temperaturen och slipper näcka i iskall vind…
-
Hur är torrisar i allmänhet när man hamnar i en stor kall tvättmaskin?
-
körde med OR pyro-surf dräkten i vintras o den e grymt varm. o helt tät. den har tunt lager neopren över så skulle den paja sitterden ändå tajt som en våtis. inte snyggast men sjukt smidig. sitter typ som en våtis.
största skillnaden märker man på land, med våtis e man körd om man står still en stund, med torris kan du köra flera sessions med paus emellan.
Logga in för att svara.