Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Våtdräkter 5mm
-
Våtdräkter 5mm
Publicerad av oskie på 14 mars, 2004 vid 10:04Är i behov av en 5/3 eller 5/4 våtdräkt och undrar vilka som är att rekommendera… Funderar på Gun, North, eller NP. Finns fler? Gun och North måste jag köpa på postorder (förutsatt att det finns möjlighet att byta storlek), men å andra sidan är de mycket billigare än NP.
Läser man lite på konfen får man höra att North-våtdräkter 2002-03 går sönder lätt, och Gun 2003 läcker lite i ryggen… Är NP bättre? Är det värt 1000-1600 kr mer för en NP-dräkt?
Storlek är ett annat problem. Jag är ca 183cm lång, väger 73kg, 96cm bröst och 81cm midja. Varken SmallTall, Medium eller MediumTall stämmer vidare bra enligt siffrorna. (Gun har inte ens Tall- eller Short-varianterna.) Styrketränar sedan någon månad tillbaka så lite att växa i (bröstmått?) skadar kanske inte.
Neilpryde storlekstabell
North storlekstabell
Gun storlekstabelloskie svarade 20 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Jag har en North dräkt, vad den nu heter, cross?
Köp inte en sån… min e 5/4, men trots detta kallare än pappas prolimit 4/3 dräkt… känns det bra? knappast… Det finns ingen backup/e3/ordentlig flärp bakom dragkedjan = kallt… Ärmarna är för korta, slutar 5 cm för tidigt, och sitter dessutom inte särskilt tight (och jag har inte direkt mindre armar än normalt…) så det RINNER in vatten om man höjer armarma uppåt, när man vattenstartar och dylikt. Den gick nästan med en gång sönder vid stretchmaterialet på baksidan av knäna, det är inte skönt när det är kallt… Nä, nästa gång blir det en pro-limit eller kanske en nisse pryd som ju också verkar vara ok… -
jag har en NP3000 5/3:a och är inget annat än nöjd som fan med den.
bra passform (för mej) välsydd, varm, sjyssta material. Allt man kan önska sej. -
Har du provat Rip Curl’s ? Gillar min skarpt.
-
Köpte en Prolimit ZF 5/3 i höstas. Har bara använt den en eller två gånger, men sista gången var den 27:e december och jag hade inga som helst problem att ligga i vattnet. Nu kanske en sprillans dräkt sällan är särskilt dålig, men jag gillade dom små detaljerna som jag saknat på tidigare dräkter. Halstätningen var helt suverän, likaså latextätningarna i ärmarna.
Återstår att avgöra hållbarheten..
-
Ola P: Mer negativt om North, det bådar inte bra. Jag läste här i forumet att Prolimit gör Norths dräkter dock! Om det stämmer vet jag inte. 2003 fanns det två 5/4-dräkter från North – Cross och Move. Vet du vilken som var budgetvarianten?
Skywalker: Rip Curls dräkter är väl i större utsträckning anpassade för vågsurfing (utan segel), och då behöver man inte så mycket rörelsefrihet för armarna. Fast det märks kanske inte så mycket?
Anonym: Var köper man Gul i Sverige då?
watertouch: Var köpte du Prolimit-dräkten?
Neilpryde har flera 5/3-dräkter i sitt sortiment: 5000 E3, 4000 NPX, 4000 E2, 3000. Är E3an värd 500 kr mer?
-
Sant oskie. Men tror du inte det funkar ändå. Körde inte Dunken med RC ? Han behövde kanske aldri använda en så tjock dräkt i och för sig….
-
nu har jag ju inte mycket kött på benen i fråga om e3 men jag har svårt att tro att det är någon större skollnad. jag ahr igna problem med kragläkage som verkar vara det dom poängetar ar förbättrat med den.
angående ripcurl så gör dom vindsurfdräkter med. Saxat fårn SP:s hemsida “Core Raptor: 2.599:-
Vindsurfing dräkt från Rip Curl. Dräkten är försedd med Rip Curls Elastomaxneopren i armarna, underarmarna och skulderparti. Elastomax ger dig maximal rörelsefrihet.” -
Jag har cross dräkten, move dräkten är budgetvarianten om jag inte missminner mig…
Jag vet inte om det stämmer att pro-limit gör north, men pro-limit e då fan så mkt bättre!
Ska man ha neilpryde ska man nog ha e3, är min känsla iaf om man ska ha kallvattensdräkt. E3 är ju ungefär samma system som pro-limit kör.
Gul kan man köpa i surfaffären i Ljungskile vet dock inte vem som är generalagent i sverige.
Pro-Limit sälj bl.a. av wallen, ytspänning (http://www.ytspanning.se) och surfcompaniet.
-
Svar till:
Rip Curls dräkter är väl i större utsträckning anpassade för vågsurfing (utan segel), och då behöver man inte så mycket rörelsefrihet för armarna. Fast det märks kanske inte så mycket?
[/ QUOTE ]
Jag skulle säga att det är precis tvärtom. Surfarna behöver MYCKET rörelsefrihet för armarna och axlarna för att kunna padla.
Annars har jag själv en Pro-Limit sen 4 år och är fortfarrande 100% nöjd med den.
-
jag tror faktiskt det är lite overkill att köpa E3.
det är tydligen kragsystemet dom har jobbat med på den och jag kan inte säja att jag har några problem med läkkage via kragen på min 3000 för 2000spänn. -
Oskie: precis som Leveiux säger så är det mycket bättre rörelsefrihet i vågsurfingdräkter. Testa å crawla med din vindsurfingdräkt och du blir trött efter 1 min. Otrolig skillnad.
På http://www.darkblue.dk/surfpro1.html hittar du det mesta av Rip Curls utbud.//Lars
-
Tjena!
Jag köpte min Gul av en lokal handlare, Mats, i Ronneby, han har bra priser. Köpte min, använd 1gång + skor för 2000! -
Tjena Oskar!
Jag köpte en NP 3000 5/3 häromdna hos Robban. Körde i mossbys vågor med den igår, frös bara om händerna, riktigt bra dräkt, och 2000:- är den klart värd! Slipper du åka land och rike runt!Aloha/Oscar
-
I BOARDS November/December nummer 20023 hade de en stor test med olika våtdräkter (5/x mm). Dräkter som provades var O´neil EVO 5/3, GUL F-RIDE 5×4, GUL Nitro 5×4, NP 5000 series surfing, Spartan 4.1.
Försökte scanna lite men det gick inge vidare. Kolla deras hemsida, där kanske du kan hitta nåt.
Logga in för att svara.