Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Våtdräktsallergi!????
-
Våtdräktsallergi!????
Publicerad av anonym-anvandare på 7 maj, 2003 vid 07:40Helt sjukt! Jag tror jag har blivit allergisk mot neoprenet i min våtdräkt. Jag har en Nisse Pryd 5/3 semidry. Har funkat bra tidigare, men sent i höstas och nu på våren har jag fått en jävla massa utslag över hela kroppen varje gång jag varit ute. Någon som har kännt av detta också? Vilket öde! Det är väl bara och bita ihop….
Såvida det inte finns våtdräkter som har något annan material är det som NP anväder? Det vore ju värt att prova…/M
haegga svarade 21 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
tror du inte att det kan vara så att du har massa skit i den?…min våtdräkt luktar apa trots att jag sköljt den ett par gånger…
Jag har för mig att jag fick lite utslag o skit med min gamla dräkt när jag haft på mig den varje dag i en vecka.
Testa att skölja den i vanligt vatten o låt den torka ordentligt….kanske kan man tvätta den? *vet inte om det går men*
-
Låter som om du fått en släng av svamp i din dräkt. Röda utslag som kliar och flagar och lämnar ljusa fläckar på huden = kan vara svamp. Mitt tips i så fall är att tvätta dräkten ordentligt med därtill hörande ”våtdräktsschampo”.
Fanns iallfall förr hos de flesta butiker för dykning.Det kan iofs vara av andra själ du får utslag:
-Kissar du i dräkten?Har hört talas om folk som fått problem efter sådant förfarande.
/André
-
Finns det våtdräktsschampo? Måste jag kolla annars funkar ett badkar med ljummet vatten och vanligt YES diskmedel bra. Bara att låta dräkten ligga där ett tag och sedan skölja ordentligt och låta torka så luktar det iaf ”mindre apa”.
-
Jag brukar tvätta mina dräkter i en vanlig tvättmaskin med vanligt tvättmedel 30 grader men jag undviker centifugen som kan ha sönder sömmar, och låter den sen dropptorka som vanligt. Har aldrig några problem med dräkt eller mig själv.
PS. Insidan utåt vid tvätt dragkedjan stängd… -
Svamp kanske inte är helt otänkbart. Man undrar ju i så fall hur svampen överlever en vinterförvaring av dräkten. Jag får test och tätta den väl…
/M -
Har du fått externa föroreningar typ tjock olja på utrustningen?
Har fått det ett par gånger på bräda segl och sele och då fått utslag på främst anklar och händer.
Oavsett vad -skölj dräkt och dojjor efter varje surf, annars vet du inte vilken subkultur som kan få grepp om dig -
Håller med, se till att skölja kitet efter varje använding, både för din och utrustningens hälsa! Har dock stött på att jag fått finnar av min huva som sitter slickad mot ansiktet, finns nog inte så mkt att göra åt detta
/Mats
-
Finns ju en massa alger, microorganismer och annat skräp i vattnet på hösten som kanske sitter kvar i dräkten över vintervilan. Vem vet vad dessa kan ge för åkommor när de blöts upp och tränger in i huden. Kanske dags att börja tvätta dräkten oftare!!
/André
-
Jag kissar alltid i dräkten när det är kallt, alla ni som gör det kan ju erkänna det här under!! Skäms inte jag tror vi är fler dräktkissare än ni tror!!
-
Lätt för dig att inte skämmas när du inte är inloggad…
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst8 maj, 2003 vid 09:42 -
Jag brukar bajsa i dräkten ibland när jag är riktigt nödig och inte vill offra min surfdag till en massa skitid.
Logga in för att svara.