Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Våtdräktstips :)
-
Våtdräktstips :)
Publicerad av burre på 27 oktober, 2008 vid 20:51….ok coaches. Våtdräkt – shorty. Vad gäller? 🙂
yann svarade 16 år, 4 månader sedan 16 Medlemmar · 45 Svar -
45 Svar
-
I vilka temperaturer ska den användas? Hur var vill du att den ska vara? Vinterdärkt / sommardräkt?
Vad vill du ha?
-
@skejtar_henke 512317 wrote:
I vilka temperaturer ska den användas? Hur var vill du att den ska vara? Vinterdärkt / sommardräkt?
Vad vill du ha?
Henke, en shorty som vinterdräkt!? Du måste ha seriöst vikingablod i kroppen eller ett lager späck utöver det vanliga. 😉
-
ahh jag fatta fel. Sorry… Trodde han undra vad som gällde i våträktsväg.
-
En shorty har väldigt litet spann. Själv kör jag en 3/2 och efter det blir det våtdräktshorts och långärmad våtdräktströja. Smidigare att komma i och ur i sanden och kan kombineras på lite olika sätt. Kan ju vara värt att överväga iaf.
-
lönt att köra shorty.. om det är så varmt så man kan köra shorty så behöver man ingen… köp en vanlig rashguard. billigare.. och om du nu måste ha en så kan du lika bra köpa en på netto eller liknande.. för shorty spelar märke eller kvalité ingen roll..
-
SANT
köpte en RipCurl Ebomb shorty för nåt år sedan. den var det ingen större kvalite på.
-
för sommarbruk duger det mesta
för vinterbruk blir det dyrare…
är riktigt impad av min Xcel Infiniti 6/5/4. har ALDRIG frusit i den, snarare tvärt om. nu har vi 6-7C i vattnet och man måste då och då släppa in vatten i dräkten för att inte svettas för mycket!har inte någon erfarenhet om andra märkens lite dyrare finare vinterdräkter, de är säkert bra de med
-
Om man nu ska ha en shorty så spelar det absolut ingen roll vad det är för dräkt men som hengo säger så blir det viktigare ju tjockare de är. Vågsurfdräkterna är bäst så kolla XCEL, Quicksilver Billabong, West å andra etablerade surfmärken. Kitedräkter är billigare men sämre.
-
Yann;512587 wrote:Om man nu ska ha en shorty så spelar det absolut ingen roll vad det är för dräkt men som hengo säger så blir det viktigare ju tjockare de är. Vågsurfdräkterna är bäst så kolla XCEL, Quicksilver Billabong, West å andra etablerade surfmärken. Kitedräkter är billigare men sämre.
menar du alla kategorier?
eller bara sämre på att hålla värme? mindre stryktåliga?, sämre kvalite? -
Ta det med en nya salt men generellt så är det så ja. Kitedräkter har enkelneopren (gummi på utsidan) som lättare går sönder och är inte lika flexig i materialet. Man får vad man betalar för. Det som en del kitedräkter har däremot är kardborre i benen fö att undvika elephantiasis. Det finns inte på vågsurfdräkter men det funkar fint att tejpa. Det bekymmret slipper du ju på en shorty iofs.
-
@Yann 512587 wrote:
Kitedräkter är billigare men sämre.
Yann, sorry mate, but you are miles off man.. how can a kite suit be worse for kiting than a waveriding suit`? they are not designed with anything in common.. the materials used in the mystic winter wetsuits for example are not only simple ”single layer neoprene” (I will come back to single vs double layer in a sec) they have all sorts of funky heat reflective components in them for example – and water moves through a kite wetsuit in a completely different way than it does in a normal waveriding suit..
Waterflow is managed so that if goes in the back of your neck when you put the board on and is either flushed out a discharge hole in the bottom of the zip or from the flush holes at the bottom of the legs above the velcro -that stops cold water getting forced up while riding – anyone that has ridden without a strap at the bottom of the leg has experienced this.
Using Double neoprene in the winter is stupid, STUPID… it holds water on the outside of the suit and when you are standing up in the wind, you get cold.. if you want one for the summer when you are doing all your tricks and dont want to scratch the outside fair enough. Thicker neoprene is also not always warmer especially double layer.. shit I saw a pretty beefy wetsuit in netto with heavy duty zips around the ballsack but I can bet for sure that my 3mm suit is warmer and more functional.
I dont feel like it was worth going on and on, but I would be happy to pull up pages of facts if needed.
-
Får hålla med Skotten.
Mystic våtdräkterna verkar vara välgjorda och genomtänkta och du kan välja mellan dubbelneopren och enkelneopren. Men det betyder inte att Billabong med flera är sämre- -
Jag håller också med Skotten.. Men tycker att Pro-Limits Assault lätt är ett alternativ till Mystic. Dubbla lager neopren (tutti 7mm) på bröst/rygg, 5mm ner på bena, 3mm i alla viktiga leder. Och toktät, funkar asbra för vintersurf. jag brukar förstärka med en väst med luva för att hindra alla möjligheter för inspolning i kragen vid krach, är det riktigt kallt (typ 0gradit i luften och snart is på vattnet) åkern en rashguard på under – men då surfar jag inte längre. En stor fördel med Pro-Limit är att dom inte fattar hur man marknadsför sig, med resultat att de får köpa in sin plats på marknaden med låga priser istället. Nästan halva priset från större konkurrenterna på vissa saker.
-
Jag har inte kört Mystic själv så kan inte uttala mig om dom. Kan ju bara konstatera att många kajtare kör med enkelneopren och jag har sett en jäkla massa trasiga sönderrivna dräkter. Aldrig sett det på en dubbelneopren. Värmen försvinner lätt ut genom bålen och därför har många vågsurfdräkter hålfiber här och enkelneopren just över bröstet. En del har hålfiber ner på benen också som Ripcurl F-bomb.
Gjorde misstaget att köra 4h i min F-bomb 6/4 häromveckan och jag åkte på en vätskebrist som hette duga. Huvudvärk i flera dagar efteråt (inget skämt) så det blir till att köra i 4/3an ett tag till 🙂
Förstår inte varför man skulle vara ”Stupid” för att köra dubbelneopren. Jag har surfat året runt i Sverige många år nu och jag har ALDRIG gått upp för att jag blivit kall i en 6/4 och då har jag även kört gamla dräkter utan hålfiber inuti.
Har för mig att jag sett dig i en torrdräkt Skotten? Är inte våtdräkterna varma tillräckligt? 😉 Skämt åsido. Kitedräkterna har säkert utvecklats med åren och jag kanske ska omvärdera, men finns det ens en 6/4-kitedräkt med integrerad huva, i dubbelneopren? För så länge det inte gör det lär jag köra vidare på vågsurfdräkter. De är till för att röra på sig i och och har maximalt med flex och det gillar jag.
-
I rode a 5mm all last winter and will again this year : )
I erased my whole post.. I didnt think it was worth competing in the retard olimpics… but yann you just admitted to saying something that you have no idea about.
”Kitedräkterna har säkert utvecklats med åren.”
implying you are not clued up on the gear…. so how can you ever say this….
”Kitedräkter är billigare men sämre.”
Logga in för att svara.