Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Våtdräktstips :)

• edorf

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 20:50

kan tipsa om Billabong solution gold 6/5/4 den är med avtagbar huva.. han bara använda min 3 gånger innan jag stack i väg nu. men den var onekligen den bästa våtdräkten jag någonsin haft

• yann

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 22:35

@kiters_se 513272 wrote:

Så det du säger är att en vågsurfdräkt är att rekommendera under vintern Yann?

Men det här med fast eller avtagbar huva? Vilket är bäst?

Sitter just nu i köpartagen. Körde för några dagar sedan med min håliga sommar dräkt, de va lite kallt.

Peter

Du bor ju i krokarna så hör med Göran på Backdoor (Särö) vad han har inne. Han kör ju både XCEL och West. Ska själv dit i dagarna och prova en West. Sömmarna är bland det robustaste jag sett och det är annars den svagaste punkten på en dräkt så det är viktigt.

Bör väl nämnas att att en vinterdräkt håller normalt i två säsonger med flitigt användande innan sömmarna börjar läcka för mycket. Allt över det skall man se som bonus. West och oneill psycho ser riktigt robusta ut men kan inte svara på om de håller längre för det. Ripcurl och XCEL håller i 2-3 säsonger. Ripcurl har å andra sidan livstids garanti så det är bara att reklamera. Jag är inne på min tredje Ripcurl till priset av en som jag köpte 2003 :). Första versionen Ripcurl hade med liquid seams var kass och den höll bara en säsong. Den jag har nu, F-Bomb, kommer att hålla en tredje vinter om jag vill.

När jag säger att den inte håller så menar jag bara att den läcker genom sömmarna. Dräkten kommer inte falla i beståndsdelar för det. Den blir bara mindre varm och lämpar sig inte lika bra för riktigt kallt vatten längre. När man går i vattnet med en dräkt så skall den inte läcka en droppe genom sömmarna utan bara genom de vanliga öppningarna ärmar, ben och hals.

Aldrig haft en avtagbar huva så kan inte svara där. För kite tror jag det funkar utmärkt eftersom man inte behöver duckdiva så mycket normalt sett. Antagligen har Billabong någor smart system som inte läcker så det är säkert fina grejer. Vill man inte använda en integrerad huva så har man den bara där bak som på en hood-tröja.

• skotten

Medlem
    1 november, 2008 vid 00:04

@kiters_se 513272 wrote:

Så det du säger är att en vågsurfdräkt är att rekommendera under vintern Yann?

Men det här med fast eller avtagbar huva? Vilket är bäst?

Sitter just nu i köpartagen. Körde för några dagar sedan med min håliga sommar dräkt, de va lite kallt.

Peter

get the psycho from ROB@Robsport,

• skotten

Medlem
    1 november, 2008 vid 00:13

get the PSYCHO, speak to rob.. he will sort you out.

• skotten

Medlem
    1 november, 2008 vid 00:38

skip exel.. they have had problems getting their suits out to dealers.. you will have to wait until early next year to get a wintersuit 🙁

if you really dont want to get the mystic.. get the PSYCHO, speak to rob.. he will sort you out.

• skanepaul

Medlem
    1 november, 2008 vid 11:11

OK tillbaka till topicen, jag kan varmt rekommendera Mystic Crossfire Over knee 3/2 om du är ute efter en smidigare dräkt. Alltså en nästan full dräkt men känns som shorty, grymt praktisk!

• mania

Medlem
    1 november, 2008 vid 21:48
    SkånePaul;513360 wrote:
    OK tillbaka till topicen, jag kan varmt rekommendera Mystic Crossfire Over knee 3/2 om du är ute efter en smidigare dräkt. Alltså en nästan full dräkt men känns som shorty, grymt praktisk!

I vilken temperatur fungerar den tycker du?

• skanepaul

Medlem
    1 november, 2008 vid 22:16

@mania 513433 wrote:

I vilken temperatur fungerar den tycker du?

oops fel av mig det är ju så klart en 4/3.

Den är alltså ganska varm, jag har kört med den mest i år av mina två dräkter, har också en Prolimit assault 5/3.

Grymt smidig är den varjfall!! Plus att man kan köra med shorts utanpå utan att man ser stupid ut… 🙂

• skotten

Medlem
    2 november, 2008 vid 14:32

I think its important to remember that when buying a shorty that it covers the knees.. it helps look after them loads, especially during the winter months..

• burre

Medlem
    3 november, 2008 vid 16:37

WHoaa….detta forum är tamigfan oslagbart! Tack för alla tips! Hade tänkt mig en fräsig(!) shorty för ev kommande kanarietrip……men nu har jag ju beslutsunderlag även för skydd mot maneter såväl som isberg!

Cheers! 🙂

/Burre

• skotten

Medlem
    3 november, 2008 vid 19:51

: ) surerlove dude.

• gadget

Medlem
    4 november, 2008 vid 21:46
    Gurra_g;512994 wrote:
    Har mystic någon garanti på matrialet (neoprenet) i våtdräkterna?

Har haft min crossfire i 1,5 sessong och den är helt slut i matrialet, neoprenen spricker lite över allt, speciellt runt axlarna och i skrevet…

Fäen…
    Jag pratade med Kent igår angående min Venom som OCKSÅ är helt slut i skrevet trots att jag alltid kör med shorts.
    Jag blir så trött.
    Resonemanget verkar vara att köpa en dubbelneopren som håller men som man fryser i eller en enkelneopren som ”inte klarar det slitaget som kitesurfing innebär” men att man är varm i de 1-2 säsonger den håller.

Min dräkt har inte ett märke där ex. selen sitter och gnager förjämnan men i skrevet är det fn inte något kvar alls.
    Känns inte så motiverat att köpa mystic igen.

• skotten

Medlem
    4 november, 2008 vid 22:42

thats a bummer man, literally : )

it is true though, single layer neoprene cant take as much of a beating, although it is warmer out of the water. I am sure there isnt a wetsuit manufacturer on the planet that wishes they could bend the laws of physics for ya dude. Bottom line is that if you want to be warm, you have to be prepared to spend a little more. Being a scotsman, I know how much that sucks.. spending money.. that is…

• kiters_se

Medlem
    6 november, 2008 vid 21:31

Det blev en PSYCHO ONEILL

Peter

@skotten 513330 wrote:

skip exel.. they have had problems getting their suits out to dealers.. you will have to wait until early next year to get a wintersuit 🙁

if you really dont want to get the mystic.. get the PSYCHO, speak to rob.. he will sort you out.

• yann

Medlem
    6 november, 2008 vid 21:39

Det blir nog skitbra. Aldrig hört om någon som vart missnöjd med sin.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Våtdräktstips :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.