Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vatten i brädan
-
Vatten i brädan
Publicerad av macguyver på 20 mars, 2004 vid 17:11Vilket är det bästa sättet att få ut vatten ur brädan?
Jag har kört med en fläkt nu i några dagar, men det tar ju sån tid!
Alla tips är välkomna!ola-h svarade 21 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Det blir nog till att skaffa en turbofläckt!!
Eller så får Ernst spruta lite eld på den -
McGuyver? Inte Michael Viscovich, va?
Jo, vatten i brädan.
Bästa sättet är nog slunga ut vattnet med ett hål i varje ända av brädan.
Problemet är att man behöver en slunga typ gjord av tvättmaskinsmotor eller liknande.
Låter för meckigt va?
Annars tror jag att bastun kan funka, också där hål i varje ände av brädan.
Brädan bör nog stå upp så gott det går, så att vattnet rinna ut. Risken med det sistnämda är att brädan kan delaminera om värmen blir för hög.
Tidskrävande men det funkar.
Lycka till/ Pär -
Har funderat på bastun jag med.
Är detta något som du har testat? -
Har du en luftskruv på brädan ?
Jag kan vara rent ute och cyklar men finns det inte en risk för svullnad av brädan i en sån värme ?!? -
Man får absolut inte ha för varmt i bastun! Då kan det gå illa.
-
Det var väl en tråd om just hur det hade gått åt skogen för ett tag sen… Verkade inge bra ide…
Testa dammsugaren över luftskruven, när det slutat droppa ur hålet.. vattenfyllde en gång en bräda genom luftskruvshålet, det var många deciliter som kom ut trots att det inte var lång segling…
När du inte får ut nått med dammsugaren så lägg den soligt med öppen luftskruv så det kan dunsta.. -
prova infravärme,typ 500w halogenlampa. Du får passa så det inte blir för varmt.Fungerar bra på båtar bättre än fläkt.
-
Ta det bara försiktigt om du ska använda dammsugaren. Nu rör det sig inte om några stora mängder vatten, men vatten + el = farligt, bra att ha i åtanke.
-
Är det vissa som har svårt för sig?
Pär skrev ju att man bör akta sig för att ha för marmt i bastun, men trots det skriver all det just nämda.??
Mekaniskslunga är överlägset, problemet är just hur man byggart en sådan, många custombyggare har någon form av slunga.
Kanske ska ringa Uffe eller Micke Delfs? -
Sök på bastu här i konfen. En fick brädans innehåll o koka när han satte in brädan i bastun. Nog inte det bästa att ha den i bastun.
-
Svar till:
Mekaniskslunga är överlägset, problemet är just hur man byggart en sådan, många custombyggare har någon form av slunga.
Kanske ska ringa Uffe eller Micke Delfs?[/ QUOTE ]
Mekanisk slunga? Ja, varför inte, då är det väl bara att börja bygga!
Fast jag skall nog prova damsugartaktiken först, det kanske kan spara mig en hel massa tid.
Förresten, hur många andra är det som skulle vara intresserade av en slunga om det nu var så att jag kännde fö att bygga en? -
Vilken mängd vatten rör det sig om när man fått vatten i brädan? Den är ju trots allt inte ihålig och materialet i sig drar väl inte åt sig något vatten…eller?
-
Jag såg ett par tyskar som läste detta med hjälp av en folkabuss. De lyckades ställa bussen vid en en 1.5m hög kant, uppallad, med ena bakhjulet utanför kanten. Sedan spände de fast brädan på hjulet (gärna med masscentrum över rotationscentrum) lade i lämplig växel och lät motorn stå och gå på tomgång.
För övrigt blir en bräda som tagit in vatten (så att det spridits inuti brädan) riktigt aldrig vad den varit. Det blir alltidlite fukt kvar och det gör att det förr eller senare blir delamineringsproblem. Var alltid extremt noga med att skydda brädor med fukt i från extrema temperaturer och temperaturväxlingar. Skruva alltid ut luftskruven när brädan inte används (t ex när den ligger på biltaket). Om det är varmt och vattnet är kallt, lufta gärna brädan igen efter några minuters segling.
Logga in för att svara.