Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vatten i masten

• robin

Medlem
    3 april, 2000 vid 07:52

Framför allt är det inte bra för seglets prestanda. Anledningen till att man använder kolfiber i master är ju att de ska vara lätta…
    Master brukar ha pluggar för att stänga ute vattnet, men det verkar ju inte funka i din… Masttoppsspetsen har väl pluggen kvar? Annars får du skaffa en ny plugg eller försöka tejpa, fast det blir nog inte helt vattentätt då.

/Robin

• anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2000 vid 08:59

Det brukar vara svårt att fixa sånt……blir ofta inte helt bra hur man än gör har du råd köp en ny…!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2000 vid 09:02

Någon som vet hur man får en mastförlängare ur masten. Det har kommit sand i masten och kilat fast förlängaren.
    Kan man smörja med något eller ska man chansa och dra tills något händer?

• wisco

Medlem
    3 april, 2000 vid 10:41

förlängaren borde inte vara så svår att spänna fast nånstans, sen sätter du en bom på masten och juckar fram å tillbaka med små små juck så lossnar det, om bommen glider på masten så tar du en bom till, om båda glider så tar du en till, osv..
    Detta trixet funkar iallafall garanterat bäst när en två-delad mast har satt sej. Det funkar inte att dra loss dom, har prövat med lyktstolpe å bil, drog av 3 TJOCKA rep utan att det hände nåt, så satte jag bara 2 bommar på varje del och vips var det loss.

lycka till!

ps. glöm inte att skölja av ordentligt när du fått loss den så den inte sätter sej igen!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2000 vid 11:35

Du kan också ta och orra ett litet hål på mitten av överdelen på masten.
    Ta ett ca 10 mm-borr. sen är det bara att sätte dit lite silvertejp över hålet så är det fixat!
    Är det mycket vatten så kan du också såga av masten precisbakom maststoppet i toppen. Sen kan du tömma ut vattnet. ta ur ploppen som sitter i toppen och sätt fast den igen. Passsar det inte så dra några varv med silvertejp så är det fixat….

/MacGyver

• robin

Medlem
    3 april, 2000 vid 13:12

Borra inte hål!!! Kan försämra hållfastheten mycket!

/Robin

• wisco

Medlem
    3 april, 2000 vid 13:54

hade det inte varit bättre att borra hål i pluggen isåfall? så slipper man paja masten

• anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2000 vid 15:10

Så ni tror inte att det kan vara själva masten som tar in vatten. Jag menar genom själva materialet.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2000 vid 15:14

Köpte du den ny??? Reklamera isåfall skiten. Sist vill jag säga att Robbans i Malmö är fan ta mig den sämsta surfdealern i hela landet. Sådeså…

• robin

Medlem
    3 april, 2000 vid 15:48

Nej det är det knappast (om det inte är en spricka i masten, och då ska du absolut byta ut den).
    Ligger vattnet och skvalpar i toppen och du kan inte få ut det?

/Robin

• anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2000 vid 16:52

Tror du jag menade allvar med det inlägget?
    Så svårt är det väl inte att tänka till lite.
    Har man fått vatten i masten så är det väl bara att ta ur pluggen och tömma ut det.
    Jag tror ju inte det läckr vatten genom kolfibern.
    Se till att täta pluggen sen bara!

/Macgyver

• anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2000 vid 18:01

Prova att andvända 2st oljefilter tänger, den modellen med band(inte kedja).
    Vrid växelvis fram och tillbaka och blaska lite vatten så brukar det funka.

MVH///J.S.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 april, 2000 vid 19:35

Vatten och sand är tydligen vad ni diskuterar här. För det första – Låt inte era riggar ligga i strandkanten och skvalpa runt där på grunt vatten, det är största anledningen till såna problem. Annars verkar ni redan ha fått svar på era problem, överlåter åt er att själva lista ut vilka som var dom rätta svaren…

• anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2000 vid 11:39

Jag hade samma problem.
    Du kan centrifugera ut vattnet.
    Det kan se jävlig dumt ut men det fungerar (funkade för mej i alla fall)
    Det är fömodligen toppluggen som läcker.
    Så ta tag i andra änden av toppdelen, håll den utåt och svinga den runt, runt.
    Vattnet åker ut.

Men så klart skall du byta den om du just köpt den….

/Pelle Ösund

• anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2000 vid 12:19

funderade själv på det där när jag var på Maui förra året – men upptäckte att där tar alla väck tätningspluggarna det första de gör när de köper en ny mast. Det är ändå _bara_ vid vattenstarterna som masten blir tyngre – när du väl är uppe och seglar så rinner ju allt vatten ur.

/johan_g

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vatten i masten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.