Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vatten i masten är det normalt?
-
Vatten i masten är det normalt?
Publicerad av spray på 6 juni, 2007 vid 22:14Har en fibersparmast som verkar ha något slags hålrum i sig. Den nedre delen på masten blir alltid vattenfylld och det är svårt att få ur vattnet, man måste skaka masthalvan ett bra tag innan allt vatten försvunnit.
Vad är det här för hålrum och hur blir jag av med problemet?
Jag har även en annan fråga, det medföljde en mängd klistermärken till min bräda när jag köpte den, kan jag klistra på dessa på undersidan om jag så önskar? Förstör klistermärken vattenflödet under brädan när man lärt sig segla riktigt snabbt?
Oregistrerad svarade 17 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Det kan vara tätningarna som är lite dåliga. Master är ofta tätade så vatten inte ska komma in i dem och om det då ändå kommer in vatten så kommer det inte ut.
Å andra sidan är bottendelen ofta inte alls tätad, fördelen med att inte ha tätningspluggar är att man kan stoppa toppdelen inuti bottendelen och på så vis spara plats.
-
Klistermärken under brädan förstör flödet ja….
Varför skulle du ha dem där?? -
I seglet…
Ta ur tätningarna eller dunka in dom lite extra med ett kvastskaft så kanske de tätar bättre.
-
Jaha 😀 Vadå går det att klistra fast dom i seglet? Trodde dom skulle lossna av vattnet/rörelserna då.
Jag testar med kvastskaftet =)
-
Det är nog lättare att få dem att sitta kvar i seglet än på brädans botten. Min erfarenhet är att klibbor på botten gärna lossnar. I alla fall gjorde Bic-Pricken det på gamla bicbrädor det.
Ett tips är att genomskinliga klistermärken är bra att spara tills man fått hål i seglet. De är nämligen prima reparationsmaterial. 🙂
-
Oregistrerad
Gäst7 juni, 2007 vid 11:12Kan Nicke som vann SM ha klistermärke under brädan borde väll du kunn ha de oxå!!
-
Jag skulle inte brytt mig med att reklamera en mast för den sakens skull. Kommer det in lite vatten så täta lite i toppen, det är förmodligen där det kommer in.
-
Frågan är ju om man skall klistra fast dom överhuvudtaget ur 2:a hands värde synpunkt. Köper jag begagnat undviker jag helst saker med en massa klistermärken.
-
Jag förstår inte varför du skulle vilja ha gratis reklam på din bräda? Vad får du ut av det?
-
Klistra märkena på surflådan, eller kanske bara jag som har en stor plastlåda med allt småplock som behövs (fenor förlängare mastfot skor huva skruvmejsel skruv kniv krokblock osv)
-
bästa masttätningen är utan tvekan en gummibelagd 70mm skummgummiboll som man fäster ett snöre i så man kan dra ut den. tätar kanon sen är det bara att dra ut den så kan man ändå lägga halvorna i varandra!
-
Jag brukar slita ut de däringa tätningarna så får man iaf dränage…..
Men det är ju jag det…
JohanC
-
Oregistrerad
Gäst10 juni, 2007 vid 17:45@Spray 388866 wrote:
Var ska jag annars ha dom? Ovansidan på brädan är lite svårt.
Tätningarna dåliga på masten? Ska jag isåfall reklamera masten, den är ju helt ny.
Till att torka dej i arslet med!
Sen kan du ju täta den samma med masten!
Logga in för att svara.