Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › vatten temp statestik
-
vatten temp statestik
Publicerad av regfellow på 27 oktober, 2010 vid 19:25Finns det någon bra site med statestik rörande luft och vatten?
Tex vad är medltemp i luft och vatten per månad och geografiskt läge?
Har funderingar vad man skall köpa för neopren för att klara sig så länge som möjligt och eventuellt förberfeda sig för ångesten av kitefria månader…
/M
regfellow svarade 14 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
viktor77
Gäst27 oktober, 2010 vid 19:47Kolla in http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/is_prod.php
Jag stod inför samma val som du nyligen. Mitt val föll på en 6 mm Mystic Cure, som jag är grymt nöjd med. Än så länge värmer den så bra att jag inte behöver handskar eller huva (bor i Skåne). En polare köpte en Mystic torrdräkt, men den ser så grymt klumpig ut.
-
du kan ju inte ha fått många träffar när du sökte på statestik.
/ordmärkaren no1
-
5 grader i vatten och luft här i Umeå, med is längs strandkanten. Körde idag (i ca 12m/s) med 2mm neoprenstrumpor i wakeboardbindningar, 5/3 NPX våtdräkt med 1mm brottarlinne från Neilpryde under, Neilpryde huva och 2mm neoprenfingervantar. Det enda jag frös om var fingrarna, resten var hur varmt som helst. Tycker det är bättre att komplettera med underställ som även kan användas separat under svensk normalsommar än att köpa riktigt tjockt.
-
jakobb;637505 wrote:du kan ju inte ha fått många träffar när du sökte på statestik.
/ordmärkaren no1
Snyggt Jakobb, det får jag fan i mig ge dig!
-
Tack för tipsen!
Särskrivning och rubbet blev det…
Enligt statistiken håller sig vattnet någorlunda varmt(5+) fram till mitten av december och +1 ifrån dess till början på april då det går upp igen…
Blir till att köpa både 3mm och 5mm hanskar.
Kör med lager på lager taktiken just nu, men får väl se framöver. Har en Psyco 2 4/3a, thermo undertröja, 7mm skor, 2-3mm huva, hjälm, flyt/skyddsväst med heatpocket.
Fryser inte, men skulle nog inte klara 30 min liggandes i vattnet om något händer…
/M
-
Hej. Har själv en Excel 6,5,4 med inbyggd huva, helt suverän! har kört två vintrar med den även i minusgrader och aldrig frusit. Har O´Neil 6mm skor och o´neil 3mm finger vantar har gått hur bra som helst. Fahlen surf har nu sänkt priset på den. Ett ngt billigare alternativ är O´Neil Heat som verkar shysst och med bra flex.ett dyrare alternativ är O´Neil Psycofreak 5,5-4,5 som verkar sjukt flexig och bekväm och sannolikt mer än tillräkligt varm, men dyr. Snacka med Matt på Red Snapper i Malmö han har testat i vinter surf. Han är supershysst och kan kanske göra ngt på åriset?
Cheers
J -
Vi får väl se om det blir en ny dräkt eller om det blir mer förstärkning… sneglar lite på surfbräda oxå.
Har köpt allt mitt neopren hos Matt och håller med om att han är en klippa!
/M
Logga in för att svara.