Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenskoter

• hstrom

Medlem
    10 juli, 2005 vid 20:05

KOlla med ellen yathing… har för mig jag sett nåt om det… Tror dom håller till vid stenungsbaden i stenungsund

• cambo

Medlem
    10 juli, 2005 vid 20:29

Tanum vet jag de finns, även Smögen fanns det förra somarn.
    I Hunnebostrand flyger de fram vattenskotrar hela jävla dagarna, tror dock dom är privata.

• the_novice

Medlem
    10 juli, 2005 vid 20:35

Dem är för ju för jäkla tröttsamma och borde förbjudas helt och hållet!
    Både igår och idag så var det ett par stycket som körde omkring bland badande i fiskebäck utan ngn större kontroll…

• alexasu

Medlem
    10 juli, 2005 vid 23:05

håller med! tycker även att man borde införa körkort för planande motorbåtar.

• clabbe_h

Medlem
    10 juli, 2005 vid 23:33

Klart det är idiotiskt av folk att köra i närheten av badande. Men rent allmänt verkar väl häxjakten på vattenskoterförarna vara lite väl överdriven? Som t ex att kustbevakningen i Karlskrona tar hjälp av en polishelikopter från Malmö för att “sätta stopp på vattenskoterbuset”;Artikel från BLT Patetiskt.

Tyvärr har man som fattig student dåligt med stålar. Men efter de gånger man hyrt vattenskoter i Spanien, Grekland osv är man ju sjukt sugen på att skaffa sig en. grin.gif

• kamaaina

Medlem
    11 juli, 2005 vid 01:19

Ni later ju som sura gammla gubbar. Fan lat dem som har rad med en skoter ha lite kul. Ni later ju precis som de sura jaevlarna som vill forbjuda Kite mm. De stor fagelivet, skotrar brotar, men inte e det en jaevel som klagar pa motorcyklar…..skaerpning killar. Jag vet att det varit en vindfattig sommar men ni far inte vara gnaelliga for det.

• po525h

Medlem
    11 juli, 2005 vid 08:08

Tråkigt att så fort man tycker illa om något så är man “gnällspik”, “sura gamla gubbar” eller “gnällkärringar”.
    Klart att det är skitkul med vattenskotrar och snabba båtar. Men det är fan ofta som man är ute och seglar båt eller bräda och håller på att bli ass-rammad av motorbåtsfolk som inte respekterar kraften i deras båtar. De kör i princip alltid alldeles för nära!
    Någon slags körkort skulle vara på sin plats. Känns ju helt självklart med tanke på att den ändå sker en hel del dödsolyckor varje år med motorbåtar

• feg

Medlem
    11 juli, 2005 vid 17:14

Orsaken till att jag är emot snabbgående motordrivna skapelser på vattnet är att det är alldeles för lätt att framföra dem. Detta medför att den som kör inte behöver ha någon som helst “sjövana” eller “sjövett”, de lyckas ju ändå åka dit de vill även om det inte sker med någon som helst finess.
    Vad händer sen när dessa “gröngölingar” hamnar i en situation som är lite oväntad? Dom kanske studsar till på en våg, får möte med en båt eller som senast här i stockholmstrakten, en bergvägg kommer farande MOT dem? Jo, det som sker är en stygg jävla olycka. Farkosterna går otroligt fort och väger mycket vilket ger en fruktansvärd rörelseenergi. Vatten skotrar marknadsförs ju främst på hästkrafter vilket medför att det finns skotrar som gör 0-70 knop på några sekunder. Vilketn gröngöling kan egentligen tygla en sån best. Vem fan förutom proffsen kan det?

Bristen på sjövett och behovet att “visa upp sig” medför även att skotrarna åker i fullgas fram och tillbaka in till stranden och sicksackar mellan de badande. Här på i min hemmavik ligger dom skötsamma (som följer bestämmelserna) och kör ca 200 meter ut från stranden i farleden. Dånet är öronbedövande inne på stranden för alla badande dessutom kommer det i en massa äckliga avgaser med vinden…

Usvh, det blev mycket galla det där… Men åldersgräns och utbildning är väl inte för mycket begärt? Blir kul och se vad som händer, om påkörningsolyckor och drunkningar kommer öka i den omfattning jag tror eller om jag helt enkelt börjar bli gammal och därmed en gnällig gubbe.

/Fegisen

• anonym-anvandare

Medlem
    11 juli, 2005 vid 18:08

Fasen gubbar detta var visst ett het ämne, ville bara veta vart man hyr…inte reta upp er…he

• anonym-anvandare

Medlem
    11 juli, 2005 vid 18:58

körkort är väl inte överdrivet? det har man ju på just mc, eller? (man borde ha någon kurs för att få köra moped klass B åsså)
    jobbar som seglingsintruktör i lomma, å varje dag ser jag småkillar i 12-årsåldern som är ute å bränner med sina småbåtar utan att ha någonsomhelst sjövett.
    men, men, inget av detta hör hemma här ändå.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 juli, 2005 vid 19:14

Vattenskoter har inget med surf att göra och bör förbjudas pga. mycket störande ljud, låter förjävligt. dessutom helt meningslöst.Dem som kör sånt är motoriserade bönner!

• vinta_kestrel

Medlem
    11 juli, 2005 vid 21:44

Förstår faktiskt inte gnället om ljud. Där jag bor finns ingen tystare vattenfarkost än vattenskotrarna. Annat är det med de förbaskade gamla tvåtaktsmotorerna från 70-80-90-tal, inkl min egna 30-hästare…
    Mmiljöaspekterna förstår jag inte heller om skotrarna har direktinsprutning eller separatsmörjning. Återigen, värre är det med ovan nämnda båtmotorer, där dessutom Svensson inte kan blanda rätt (inkl mig själv) samt skvimper ut en massa bränsle varje gång de ska tanka (inkl mig själv).
    Att de flesta kör som vettvillingar är en annan femma, men att hänvisa de till farleder är ju bara löjligt. Inte kul för kapten på Silja att ha dessa ettriga 60-knopsfakroster runt sig som getingar en högsommardag.

Chill out och ha sinnena öppna för adrenalinhöjande sporter säger jag. smile.gif

• stang

Medlem
    11 juli, 2005 vid 22:34

Måste faktiskt (om än motvilligt) rätta mig i ledet med gnällspikar smirk.gif

Man ser alldeles för mycket galningar med feta fartvindunder. iden med körkort var inte så dum, vad sägs om körkort för alla motoriserade farkoster som mäcktar med mer än 20 knop…

Försår inte hur Vinta_Kestrel kan ha missat att en vattenskoter låter för djävligt, var ute och brände med formulan i förra veckan och då var det två skotrar som var ute och lekte i dyningen kanske 1 distans från där jag seglade. Efter 1 timme av WROOOM-DUNS-WROOOM-DUNS-WROOOM-DUNS så börjar man tröttna på dom!!

• jakob_s

Medlem
    12 juli, 2005 vid 01:30

Vattenskotrar får köras i allmänna farleder och på områden som godkänts av länsstyrelserna. (knappast badstränder.)
    Hastighetsbegränsningen är i trafikerad farled 9 knop. I övrigt finns hastighetsbegränsningar utmärkta på sjökorten.

“Både igår och idag så var det ett par stycket som körde omkring bland badande i fiskebäck utan ngn större kontroll…”

1, ring ordningsmakt. Sen kilar du ner till förarna och ber dom förflytta sig och sina maskiner, samtidigt som du upplyser om att det är olagligt att köra vattenskoter där… det sista du säger kan vara nått i stil med “Jo, jag glömde nästan, Jag har redan ringt polisen.. så ni bör nog snabba er”

Detta borde funka..

Om dom inte sticker och polisen dröjer eller uteblir så gör du såhär..

Ring åter till Polisen. Säg nu att ett dussintal småbarnsföräldrar håller på att slåihäl några vattenskoterförare som uppmandes att förflytta sig men vägrade. Och sen, tillråga på, höll på att på att köra ihjäl nån badande liten flicka..
    säg att det är “tumultartat”.

• kamaaina

Medlem
    12 juli, 2005 vid 02:48

Jag orkar inte ens med en haer diskussionen….

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenskoter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.