Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenskoter

  • vinta_kestrel

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 08:44

    Jag har inte missat det, kanske det är så att de skotrar du mött varit av äldre modell eller annat märke eller nåt annat som gör att de låter mer. Här utanför cirkulerar 3-4 vattenskotrar (bara de modellerna där man sitter på en limpa a’la motorcykel) varje kväll och de är supertysta. i alla fall jämfört med en gammal tvåtaktars utombordare. Två av de är Seadoo’s värsting och gör nästan 70 knop :-O Det kan bli ett problem dock mitt bland alla fritidsbåtar

  • stang

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 12:38

    Nej jag tror inte att det var äldre varianter av skotrar, de hade precis som du sa en rejäl limpa att sitta på. Jag fick mig en ordentlig titt på dom när dom flög förbi mig på väg in. AHA!! nu vet jag varför jag ogillar dom, dom är ju för f_n snabbare än mig! sånt uppskattas inte mad.gif

  • clabbe_h

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 16:29

    Svar till:


    Vattenskotrar får köras i allmänna farleder och på områden som godkänts av länsstyrelserna. (knappast badstränder.)

    [/ QUOTE ]

    Det där är iofs inte hela sanningen. I två fall där folk stoppats utanför allmänna farleder, och där fallen tagits upp i tingsrätten, har båda hittills friats. Artikel från VästerviksTidningen 2005-04-07:

    “Den 26-åriga kvinnan som stoppades på en vattenskoter på Katsholmsflagen i Västerviks skärgård i somras begick inte något lagbrott.
    Det kom Kalmar tingsrätt fram till i går när målet mot kvinnan avgjordes. Åtalet ogillades.
    Hon var åtalad för förseelse mot vattenskoterförordningen. Hon hade kört skoter utanför allmän farled. Det erkändes.

    Lagstiftningen på området är inte alldeles klar, eller rättare sagt direkt oklar. Enligt svensk lag får en vattenskoter endast framföras i allmän farled.
    Vad är allmän farled? En fråga som tingsrätten inte kunde ge svar på och inte någon av parterna i rätten heller. Tingsrätten tyckte dessutom i sin dom att det var direkt olämpligt att framföra en liten vattenskoter i en allmän farled bland betydligt större båtar. Det ansågs i stället utgöra en fara. I en allmän farled är sjöfarten inte intresserad av att ha några nöjesbåtar.

    Länsstyrelsen har heller inte fattat beslut om några föreskrifter för skoterkörning, inte vid tillfället för körning och inte ännu i dag. Ingen länsstyrelse i Sverige har tagit något beslut. Tingsrätten kom fram till att det svenska förbudet mot vattenskotrar strider mot EG-rätten – och då är det EG-rätten som gäller. Därför ogillades åtalet. Den svenska lagen anses vara ett handelshinder. Att skotrar bara skulle få framföras i allmänna farleder är ungefär detsamma som en lag som enbart tillåter motorcyklar på riksvägar, som en jurist uttryckte sig.

    Det finns ett liknande fall som har avgjorts i Nacka tingsrätt. Även där friades skoterföraren. Kalmar tingsrätt anslöt sig till domen i Nacka, som nu är överklagad till Svea hovrätt. Utöver dessa två fall finns det två fall i Luleå som är vilande.
    För branschen är domarna i Nacka och Västervik en framgång. Efter Nackadomen sköt försäljningen fart ordentligt. Nu kommer ytterligare en dom i samma riktning.

    Den 26-åriga Boråskvinnan hade hyrt en skoter i somras vid Lysingsbadet och givit sig ut på en tur när hon stoppades på Katsholmsflagen vid Päronholmen. Hon hade inte fått några instruktioner av uthyraren om var trafik var tillåten, det fanns inte några svar på en sådan fråga. Nu kan det tyckas vara fritt fram för vattenskotrarna. En dyr leksak enligt flera, ett nyttofordon på andra håll i världen.

    Lennart Jennekvist”

    Ju mer man hör folk gnälla, desto mer sugen blir man på att skaffa en grin.gif. Det är dessutom sjukt roligt att köra wink.gif.

  • stang

    Medlem
    12 juli, 2005 vid 18:39

    Jo att det inte skulle vara sjukt kul att köra en vattenskoter är det nog få som hävdar, fast jag tycker nog att den gammla “Jet ski” varianten som man stog upp och körde var lite mer sport! tongue.gif

    Måste “berömma” svenka lagstiftare för att de återigen lyckats med att som den verkar skriva en verkningslös lag!!!

    Öhum tryckfels nisse var igång….

  • feg

    Medlem
    13 juli, 2005 vid 19:05

    I måndags gnällde jag i denna tråd på att förarna av snabba motordrivna fordon saknar sjövett.
    I går (tisdag) höll jag på att få munnen igentäpt för alltid av en skoter. Först var det en gubbe som körde och höll på att ramma mig snett frammifrån, jag väjde.
    Senare var det en kille i 15-års åldern på samma skoter som först höll på att köra över mig medan han tittade bakåt på sin polare som han drog i en “uppblåsbarstudsleksak”, när han väl såg vad han höll på att göra girade han vilket medförde att “studsleksaken” och dess lina nästan klippte mig.

    Jag segla in till stranden och konfronterade gubben och ungen som visade sig vara far och son. Gubben började genast gorma om att jag skulle “definiera vad en vattenskoter/jetski är…”. Då frågade jag honom vad han köppt varvid han glatt erkände att det var en vattenskoter men att den “klassas som fritidsbåt och därför får köras var man vill”. Jag frågad honom om han hade en aning om sjöväjninsregler och om han visste vad sunt förnuft och vett är men det fick jag inget svar på.

    Samma idioter roade sig med att åka i fullgas in och ut till stranden med max 10 meter till badande…

    Inför förarbevis på allt som är motoriserat. Fan inför förarbevis på allt, oavsett vad det är bara folk tvingas plugga in lite förstånd i skallarna innan nåt otäckt händer.

    /feg

  • jakob_s

    Medlem
    15 juli, 2005 vid 17:32

    Huva..
    Problemet är inte lagar och bokstavstekniken bakom dessa.
    Problemet är, Kort och gott, att folk saknat vett..
    En kitare som inte har riktig koll på prylarna som inte har vett eller kunskap att stanna eller kontrollerat krasha kiten ner i vattnet på säkert avstånd, utan istället drar den över folk på bad stranden..(vad händer om han krashar där..Folk kan i värsta fall Dö!

    Eller En kastfalls benägen vindsurfare som skenar i 20+knop och försöker “Höjda” förbi badande folk.
    Samma där..Vad händer om han krashar precis innan han höjdat förbi dom badande eller dörnar rakt in i dom..

    Eller en vattenskoterförare som tjötar runt runt runt runt i evigheter och bland badande små..

    förr eller senare brister koncentrationen hos föraren ellr han faller av i 35 knop och maskinen stannar på dödmansgrepp men fortsätter ändå i 50 meter innan den ens tappat planingen… eller 3st 7åringar ska se vem som kan dyka längst under vattnet så föraren inte ser dom förens dom är en “Dunk” i skrovet..

    Inte konstigt att det blir förbud och skit när folk inte fattar att Kite, VS och Vattenskoter på allmännt vatten och framförallt, på stränder, inte är rättigheter utan privilegier som vi åtnjuter så länge vi kan sköta oss..

    Ni ser sällan en buster magnum med 200hp Bränna runt på 5dm djupt vatten bland badandes mitt i högtrycks sverige och tillråga på allt – på den folktätaste stranden i länet..

    Om vi inte kan besörja att badare och strandsittare är säkra på stranden och i vattnet så är det bara en tidsfråga innan vi alla hänvisas 500 meter ut !

    Ett dödsfall eller grovt skadad badare pga av Kite eller VS (shit det behövs inte ens grovt skadad) och vi kommer inte att hinna säga “Hang Ten” förens vi alla är där ute..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juli, 2005 vid 18:04

    tänkte bara säga att vattenskotrar inte har någon katalysator, vilket gör avgaserna är jävligt giftiga, är bland annat cancerframkallande och kan ändra vår arvsmassa..så bli inte förvånad om du ser en vilsen mutant flygande på skoter….

  • jester

    Medlem
    16 juli, 2005 vid 18:11

    Aktuellt hade ett inslag om vattenskotrar idag. Det var inget positivt inslag, tyvärr. Nu är jag inte så kunnig i motorer o så (surfar ju, ffs!), men en modern fyrtaktare låter ju inte hysteriskt mycket, men angående avgaser har jag ingen aning. Men det är ju fullt lagligt aztt tuffa omkring i motorbåtar med extremt stora motorer, som kanske inte spyr ut lika mycket skit per liter, men en Sea Doo RXP (215 hk) gör av med 10 liter på en timme, en stor motorbåt gör ju slut på det mångdubbla!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juli, 2005 vid 18:17

    likadant för vissa bilar.

  • feg

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 06:31

    Att gamla bilar sörplar i sig en massa soppa och spyr ur sig oförbrända avgaser och allsjöns gifter är ju välkännt. Det är ju därför alla nya bilar (sen 1989) måste ha katalysatorer.

    Det sjuka är att kravet på katalysatorer bara gäller bilar. Motorcycklar, mopeder, gräsklippare, båtmotorer, vattenskotrar, vanliga skotrar (vinter) och annat med förbränningsmotorer klarar sig utan. Att nya grejer får säljas utan krav på rening är sjukt när kraven på bilar bara ökar.
    Att det dessutom säljs så mycket tvåtaktare är ju fruktansvärt eftersom de är så mycket törstigare och skitigare än fyrtaktarna. Titta bara på vattnet bakom en tvåtakts utombordare så ser du en oljefilm på vattnet av oförbränd bensin och olja. Tänk sedan på alla sotparticklar som finns i luften som du inte ser. Moderna snåla dieselbilar anses ju vara farliga pga för mycket och för stora sotparticklar men vafan har man inte från alla tvåtaktare, feta V8:or och liknande som finns på sjön osv…

    Hur fan ska vi nå målen för koldioxid och annat om det tillåts att säljas motorer som är lika skitiga som på 1930-talet?

    usch /feg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 08:38

    Du kan också själv välja att tanka din utombordare med miljövänlig bensin! Oljudet från vatten skoterna är värst!(härlig semester att sitta vid stranden och lyssna på skiten!)Det är inte heller bara avgaserna från bilarna som är ett miljöproblem, även gummit från däcket är en miljöbov.

  • feg

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 20:23

    Finns inget sådant som miljövänlig bensin… tyvärr.
    Alkylatbensinen som jag gissar att du tänker på är ju bättre än “vanlig” bensin men fortfarande inte bra.
    Den innehåller mindre av kolväten, bensen osv men är fortfarande ett fosilt bränsle och med tanke på att 2-taktare bara förbränner 70-80 procent av bränslet hamnar en massa i naturen. Dessutom är det mycket begränsad tillgång på alkylatbensin i pumpar och energiinnehållet är lägre än för alkylatbensin jämfört med 95-oktanig bensin så att få alla hästkraft mätande fjunismuchiga och finniga motorbåtsägare att gå över är väl omöjligt.

    En viktig gre när man kör 2-takt är ju att köpa biologiskt nedbrytbara 2-taktsoljor så att det som man sprutar ut i naturen i så stor omfattning som möjligt tas om hand av naturen.

    Kan inte folk har renare hobbys? /feg

  • mrfreeride

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 21:10

    Svar till:


    tänkte bara säga att vattenskotrar inte har någon katalysator, vilket gör avgaserna är jävligt giftiga, är bland annat cancerframkallande och kan ändra vår arvsmassa..så bli inte förvånad om du ser en vilsen mutant flygande på skoter….

    [/ QUOTE ]

    grin.gif grin.gif grin.gif

  • pjoter

    Medlem
    18 juli, 2005 vid 13:14

    är annars inte särskilt svårt att modda sin gamla tvåtaktare till etanoldrift. nackdelen är väl än så länge att det inte finns så många ställen att tanka på.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenskoter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.