• alexasu

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 19:39

ett vanligt, men ofta bra svar på många frågor, brukar vara: läs lite på guycribb.com.
    http://www.guycribb.com/page0076v01.htm

• Oregistrerad

Gäst
    2 augusti, 2006 vid 20:49

http://www.totalvid.com hyr filmen “dashers abc of waterstarting” för ca 30kr… hur bra som helst.. det går nog inte att tillföra mer efter man sätt den. Lätt att försöka vattenstarta på det mest naturliga sättet med båda fötterna om man inte får tips från nån annan men då är det mycket svårare att komma upp eftersom tyngdpunkten är så långt från brädan.

• Oregistrerad

Gäst
    2 augusti, 2006 vid 21:44

well tack för svaren. känns som man får ta nån dag till att nöta helt enkelt… det är ju bara det (som vi all säkert vet) att nä man är ute för att köra jävla anamma ur sin bräda vill man ju inte ligga och plaska i vattnet. det är därför jag aldrig lärt mig ordentligt.

är det förresten nån som bryr sig om att dra rigg på en 102liters? ska jag hänga på min upphalningstamp igen tro?

• rasmus_w

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 23:10

Ett litet tillägg: I princip är det viktigare att få upp seglet i luften än att få allt i rätt läge. Okej, det finns ett och annat puckat läge där man har seglet uppe men inte kan kliva på, men i princip har få upp seglet prio 1.

Och är läget riktigt jävla hopplöst är det ofta ett tecken på att man har hamnat i en situation där det är smidigare att dra rigg än att vattenstarta. Är då brädan för liten så man inte klara att dra rigg, hoppar man ändå upp och drar i upphalningstampen så man river med sig riggen över på lovartsidan, sen slänger man upp seglet i luften så fort man kan.

• calle_b

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 07:02

Bara tillägga en sak: Om det blåser åt det överriggade hållet och de vertikala kastfallen är på g — gör vattenstartsproceduren men med brädans nos mer mot kryss i stället för slör. Jag börjar nästan alltid på det sättet, i alla vindar och sen styr jag snabbt ner brädan på lite slör, så fort seglet är uppe. Man behöver inte lägga allting i perfekt vattenstartsläge (bommen på brädan etc) för att få upp seglet ur vattnet. Ta en dag när det blåser 5.0 och prova er fram till hur många olika sätt man kan få upp seglet, och välj det snabbaste.

Ha d gott

• svenne

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 11:07
    Oregistrerad wrote:
    Hej!

2. jag kämpar ganska länge med att få segel på rätt håll, sen få brädan på rätt håll, sen få brädan rätt i förhållande till segel och sen allt rätt i förhållande till mig.
    3. sen börjar jag fäkta med bakfoten som ska upp på brädan. vet inte om jag är ovig eller vad det handlar om men det känns som en oändlig sträcka för foten att resa mellan vattnets mörker och upp på brädan.
    4. när jag väl lyckats börjar jag lyfta upp seglet. ofta klarar jag det inte för det blåser för lite och då får jag allt över mig och får börja om, och ibland blåser det för mycket + att jag är trött så när jag väl kommit upp blir hela manövern som ett stort kastfall och jag flyger iväg på andra sidan brädan.

Mvh Viccone

Vet inte om någon har gett dig svar än, men mina två ören:
    2. För att få upp seglet ur vattnet, om det nu har sjunkit, ta tag i masten en knapp meter ovanför bommen och ryck snett uppåt över huvudet några gånger. Ligger seglet på höger sida gör du rycket med vänster hand, dvs motsatta sidan. Varför “tömma” seglet på vatten när det kan skära genom det? På ett 5.0 rycker jag en gång sen är seglet uppe, på 7.1 två gånger (max tre).
    Som sagt tidigare, det bästa är att inte få ner seglet i vattnet alls.

3. Böj armarna och skjut in höften mot brädan, titta på mastfoten för att få in huvudets vikt. Det är väl typ enda gången det är okej att titta på seglet…
    Kan du inte hänga i seglet så blåser det för lite, eller så skotar du för lite.

4. Du kanske har händerna för brett? Det blir svårt att kontrollera trycket när du väl kommer upp. Så fort du kommer upp på brädan, sätt framfoten långt fram på brädan för att hålla mot seglet och släpp efter på skotet.
    Finliret att komma upp och i planing direkt kommer med tiden.

🙂

• alex_

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 11:11

nu på lördag verkar det vara riktigt fina vindar på g i höllviken => ut och kötta vattenstart och testa lite gippar!

• Oregistrerad

Gäst
    3 augusti, 2006 vid 11:51

okej sweet. men många av er snackar om att ifall vinden inte kan dra en upp är det för dålig vind… men vad gör man då? ifall man ligger och driver utåt, är för trött för att simmma (eller iallafall för trött för att simtagen ska ha nån betydelse), man blir stressad och lack. vad gör man då? det måste ju finnas nån lättvindsvattenstartsteknik med betoning på lättvind. hade man klarat att ta sig upp på brädan med seglet före även i grym lättvind hade man nog klarat allt! sug på den gubs och leverera kloka svar!

höllviken på lördag säger du.. fint. hur ska det blåsa? jag plaskar mest i klagshamn.

//Viccone

• Oregistrerad

Gäst
    3 augusti, 2006 vid 11:56
    Oregistrerad wrote:
    okej sweet. men många av er snackar om att ifall vinden inte kan dra en upp är det för dålig vind… men vad gör man då? ifall man ligger och driver utåt, är för trött för att simmma (eller iallafall för trött för att simtagen ska ha nån betydelse), man blir stressad och lack. vad gör man då? det måste ju finnas nån lättvindsvattenstartsteknik med betoning på lättvind. hade man klarat att ta sig upp på brädan med seglet före även i grym lättvind hade man nog klarat allt! sug på den gubs och leverera kloka svar!

höllviken på lördag säger du.. fint. hur ska det blåsa? jag plaskar mest i klagshamn.

//Viccone

För det första ser man till att inte hamna i såna lägen. Sen går det rätt bra att vattenstarta i förvånadsvärt lätt vind. behöver inte alls vara planingsvind

• karnan

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 12:13

Så länge du har tillräckligt med vind för att flyga seglet går det i princip att vattenstarta (kolla en tidigare artikel av Peter Hart i Windsurf): När seglet flyger och du ligger i rätt position flyttar du ner masthanden på masten och skothanden till underliket. Upp med fötterna på brädan och försök rulla ihop dig så mycket som möjligt (typ näsan mot knäna). Den betydligt kortare hävstången innebär att det bara behövs några sekundmeter för att komma upp. En annan variant (om det blåser ännu mindre) är att stå på huk på brädans lovartsida och ta tag i masten med ena handen. Genom att pressa ned lovartsidan lyfter läsidan masten något. Därefter kan du dra upp seglet ur vattnet.

/Johan

• svenne

Medlem
    3 augusti, 2006 vid 12:26

Det går att vattenstarta i nästintill stiltje, men du lär behöva sätta den blåsiga versionen innan du fixar den oblåsiga.

Kan du pumpa? Tillämpa det på vattenstarten också, så kommer du upp nästan närsom.

• Oregistrerad

Gäst
    3 augusti, 2006 vid 22:05

för att sätta den blåsiga versionen måste det ju blåsa 😉

men jag ska öva öva och öva och sen ska ni få höra!

tack sålänge!

/Viccone

• rasmus_w

Medlem
    6 augusti, 2006 vid 12:03

Sen, som sagt: Det är inget fel på att dra rigg. Det är i många fall ett bättre sätt att komma upp på seglet än att vattenstarta, speciellt om vinden är byig kan vattenstarter vara rätt frustrerande, just som man nästan är uppe försvinner allt drag i seglet och det är bara att vänta på nästa vindby.

Speciellt gäller det här med stora segel. När jag seglar med min 9.7:a i Stockholmsområdet drar jag nästan alltid rigg, med samma segel på Öland vattenstartar jag nästan jämt.

• viccone

Medlem
    7 augusti, 2006 vid 13:11

En viktig detalj många nog glömmer i början är just att rikta masten mot nosen vid uppstigandet. När man ligger och förbereder sig har man ju masten i vindögat för att ha kontroll, därefter är det lätt att tro att man ska lyfta hela paketet rakt upp, dvs lyfta lika mycket med båda armarna.

fel. 😮 det som händer då är att seglet fortfarande ligger i vindögat = ingen kraft och du glider ner i plurret igen.

Istället: lyft med framhanden framåt mot nosen samtidigt som bakhanden är inskotad. det blir en automatisk inskotning och först här kommer det kraft i riggen. en enkel detalj som gör det möjligt att vattenstarta i alla vindar. 😉

• surfarsmurfen

Medlem
    7 augusti, 2006 vid 14:11

Finns det någon bra guide med bilder som illustrerar hur man gör?

d.v.s hur utrustningen ska ligga i förhållande till vinden och hur man själv ska placera sig

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.