• Vattenstart

Publicerad av Borttagen användare på 10 juli, 2011 vid 12:39

Var ute idag och tänkte att jag skulle försöka lära mig å vattenstarta då allt upphalande gör mig redigt trött.

Så jag hoppade i och placerade grejorna i rätt position till vinden. Men hur f*n får man upp seglet ur vattnet? Jag började med att simma till masttoppen lyfta upp där så att vinden kunde hjälpa till medan jag travade med händerna längs masten och seglet mot bommen. Men trots att jag trampar vatten för glatta livet och nästan drunknar för att håll seglet ur vattnet så faller alltid nån ände ner igen.

Så, hur får jag upp det? Värt att tillägga är kanske att det är ett hyfsat stort segel, 7.0, för mina 60kilon, då vinden kan vara lite svagare vissa dagar där jag seglar. (Men dock inte idag)

maglu svarade 13 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • aronh

Medlem
    10 juli, 2011 vid 13:37

Träna på att beachstarta på djupt vatten så får du in känslan för hur man gör och hur mycke vind som krävs för att komma upp.

• petalz

Medlem
    10 juli, 2011 vid 14:58
    Aronh;661671 wrote:
    Träna på att beachstarta på djupt vatten så får du in känslan för hur man gör och hur mycke vind som krävs för att komma upp.

Precis, låter som de blåste för lite och då är det lönlöst. Blåser det bara tillräckligt så går det fort att lära sig!

Ett annat tips är våtdräkt + flytväst, då sjunker du inte lika lätt :tongue:

• mr-jibe

Medlem
    10 juli, 2011 vid 15:34

Funderade precis som dig kring vattenstart! strandstarten går som smort men håller med om att någon del av seglet åker ner hela tiden… Borde det inte gå att träna på vattenstart på mycket grunt vatten, typ 30cm (om fenan tillåter) och öva in att bli uppdragen ur vattnet av seglet. bara en tanke… 😀

• platon

Medlem
    10 juli, 2011 vid 16:20

Det är självklart lättare att få upp seglet om det blåser mycket. Tänk dock på på att om du greppar masten och simmar mot vinden så får du inte lyfta masten för högt, för då åker “clewen” ner i vattnet och seglet ställer sig verikalt ner i djupet, skit jobbigt.
    Öva som sagt på djupa beachstart och träna hellre i hård vind än svag.
    Ett annat tips är att lägga brädan i färdrikting och lägga bommen eller seglet på aktern för att därifrån lyfta mast och får vind under seglet.

Ett sista tips; Håll inte händera för brett isär. Vill du får lyftkraft och vinden är svag, sätt en näve om vardera sidan hängseletampen så blir det mer kraft i seglet.

Lycka till

• Borttagen användare

Borttagen användare
    10 juli, 2011 vid 16:36

Tack så mycket för alla tips 🙂 . Ska öva nästa gång när vinden tillåter och återkommer med resultatet 😛

• Knatte

Gäst
    10 juli, 2011 vid 17:29

Precis som i tidigare inlägg, så framhåller jag tipset att det underlättar om du drar upp seglet/bommen över aktern på brädan och låter bommen vila på aktern och låta vinden fylla upp seglet i lugn och ro..:laugh:
    Lite youtube inspiration nedan.

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=XwHRTJ4BwF8″]YouTube – ‪windsurfing how to waterstart‬‏[/ame]
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=sB7dwQcaC_o”]YouTube – ‪Basic Windsurfing, waterstart – beach start‬‏[/ame]

• maglu

Medlem
    10 juli, 2011 vid 20:38

Båda händerna på masten, strax ovanför bommen. Jag bryr mig inte om hur brädan är i detta läge, brukar ordna sig sen av sig själv. Simma på rygg mot vinden, tills hela seglet ligger helt på ytan. Lyft en dm eller två för att få in vind, och dra mot dig samtidigt som du “flaxar”…rycker masten upp och ned lite, för att få clew:en att släppa vattenytan. När jag tar tag i bommen låter jag seglet göra en båge framåt för att få mer vind och komma upp ur vattnet. Sen handlar det om att kontrollera brädan, få upp bakfoten, framfoten som ankare å så få seglet så högt som möjligt, gärna med en rörelse framåt tycker jag ger mer kraft om det är marginellt.

• notbad

Medlem
    11 juli, 2011 vid 21:00

Tag dig till ett hajrikt vatten, då jävlar sitter vattenstarten direkt:cool2:, annars är det bara att följa dom fina tipsen. Om du har problem i början med att akterdelen dyker, knyt fast en liten flyt-grej, t.ex. en liten badboll i en tight plastpåse i bommens akterclew tills vattenstarten sitter.

• mr-jibe

Medlem
    12 juli, 2011 vid 16:25

Det finns faktiskt en flytgrej av samma märke som “easy-uphaul” som fästs i bommen i akterändan 😀 Men billigare med badboll…

• Borttagen användare

Borttagen användare
    12 juli, 2011 vid 17:47

Haha, men lyckades faktiskt få upp hela seglet ur vattnet idag, men då kom jag istället inte åt brädan med fötterna :rolleyes: . Och när jag slutade trampa vatten för att sträcka bakbenet mot brädan så föll seglet tillbaks. Tips på det?

• Knatte

Gäst
    12 juli, 2011 vid 17:55
    AddeB;661876 wrote:
    Haha, men lyckades faktiskt få upp hela seglet ur vattnet idag, men då kom jag istället inte åt brädan med fötterna :rolleyes: . Och när jag slutade trampa vatten för att sträcka bakbenet mot brädan så föll seglet tillbaks. Tips på det?

Samma tips som ovan, drar du riggen mot/över aktern så har du alltid brädan i närheten. Annars är det inte fel att lägga upp den bakre foten vilande på brädan och på det sättet ha kontroll var brädan befinner sig innan du börjar försöka ta dig upp.

• Borttagen användare

Borttagen användare
    12 juli, 2011 vid 19:53
    Knatte;661879 wrote:
    Samma tips som ovan, drar du riggen mot/över aktern så har du alltid brädan i närheten. Annars är det inte fel att lägga upp den bakre foten vilande på brädan och på det sättet ha kontroll var brädan befinner sig innan du börjar försöka ta dig upp.

Menar du att jag ska lägga foten på innan jag börjar pumpa upp seglet?

• robin

Medlem
    12 juli, 2011 vid 20:16

När seglet är i luften kan du hålla masten strax ovanför bommen med ena handen och dra brädan till dig med den andra. När du har fått tag på brädan så passar du på att lägga den i riktning slör. Sedan tar du båda händerna på bommen, lägger upp bakfoten och skotar in samt för seglet framåt/ uppåt. Kroppen ska vara så nära brädan som möjligt, det underlättas om du böjer huvudet framåt ( tittar nedåt) och har armarna och överkroppen i rak lodrät linje. Detta är viktigast i lätt vind. Trampa vatten med frambenet om vinden inte räcker. När du sedan är uppe måste du skota ut lite för att inte fortsätta över på andra sidan.

Ett tips före vattenstarten, om du trillar bakåt så släpp inte bommen så slipper du slita så med att få upp riggen ur vattnet.

• Knatte

Gäst
    13 juli, 2011 vid 05:59
    AddeB;661894 wrote:
    Menar du att jag ska lägga foten på innan jag börjar pumpa upp seglet?

Japp, så fort du har fått upp seglet ur vattnet och vinden börjar fylla seglet så smått.
    Men kika på youtube videorna så ser du att han lägger upp en bakfoten rätt tidigt och framförallt pressar ner fören åt lovart med mastfoten/riggen. Detta gör ju att aktern med automatik kommer närmare dig och underlättar allt:smile:

• maglu

Medlem
    13 juli, 2011 vid 06:41

Inte foten på brädan innan man fått upp seglet ur vattnet? Men definitivt innan du försöker ta dig upp på brädan.

Om brädan inte ligger rätt när du fått upp seglet, så använd seglet + simma med fötterna i halvvindsrikning (startriktningen sedan), då gör fenan att brädan vänder sig rätt med aktern mot dig.

Sen när aktern närmar sig, gör som Robin säger, släpp bakhanden och ta tag i bakre stroppen. Främre handen längst fram på bommen om det blåser bra (eller i masten), längre bak vid mindre vind för att få seglet längre fram och inte falla ned. Dra åt dig aktern, gör att mastfoten också kommer närmare och seglet hamnar högre, seglet högt bättre kraft. Upp med foten och försök behåll nära så att seglet håller sig högt. Om brädan är längre bort, lägre vinkel på masten och mindre kraft.

När du ska upp, dra brädan mot dig med bakfoten. Inte trycka ifrån med foten, bara seglet som ska dra dig in över brädan. In med huvudet, förläng armarna (händerna rätt tätt ihop för mer kraft). Kom in lågt. Framfoten upp på brädan först när du är över brädan.

Tips:
    Styr brädan när den flyter själv genom att påverka mastfoten, i förhållande till dig, vinden och fenan. Riggen framåt roterar mastfoten bakåt, och tvärtom riggen bakåt roterar mastfoten framåt. Tryck nedåt i bommen och mastfoten rör sig från dig o tvärtom. Beroende på var fenan är så roterar brädan därefter när mastfoten rör sig.

Tips2: Lär dig flippa seglet tidigt. Sparar en massa simmande. Segelstyr genom att föra riggen framåt, fortsätt så ända tills mastfoten har svängt i en båge förbi dig och du känner kraftigt drag i bakhanden då vinden tar tag i seglets bakkant. Släpp då bakhanden och vips, seglet fippar över, och du kan vattenstarta åt andra hållet. Ofta har denna rörelse också mefört att brädan ligger helt rätt med aktern mot dig, oavsett hur den låg innan.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.