Taggad: 

• Publicerad av anonym-anvandare på 22 maj, 2002 vid 22:36

Har en fråga angående vattenstarten. Jag har väldiga problem med att få upp seglet ur vattnet. Jag brukar simma till toppen på masten och försöka trycka där men ofta blir det väldigt jobbigt. Finns det någon som har lite tips just med att få seglet rätt innan man påbörjar själva vattenstarten? Hur är det med formula är det kanske så att de flesta drar rigg på en formulabräda? Tycker mig ha sett en liten upphalningslina på en del bilder på formula.

anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • swe-1

Medlem
    23 maj, 2002 vid 08:11

På vanliga freeridebrädor som inte har aktern avhuggen och inte har superhög bom som man ofta har på formulabrädor kan man trycka ner akter under vattnet och lägga upp bommen på aktern. Brädan kommer då att lyfta upp riggen ur vattnet. Viktigt att tänka på är att masten är 90 grader mot vinden och att man simmar lite mot vinden så att akterliket inte skär ner/suger fast i vattnet.

På Formulabrädor går bommen oftast utanför aktern. Då måste man förlänga akten med sin egen arm genom att hålla i aktern och lägga upp bommen på underarmen. Som i alla vattenstartmanövrar underlättar det om man har flytväst på sig.

På stora fomulariggar är det oftast betydligt enklare och snabbare att dra rigg än att vattenstarta. De långa masterna och bommarna gör att hävarmen blir större än brädans flytkraft i aktern, speciellt då formulasegel har många cambers och bred mastficka som rymmer många liter vatten…tungt!

Många som tävlar har ingen upphalstamp då de anser att denna förstör aerodynamiken under bommen på seglet. De drar upp seglet genom att ta tag i masten, även på 12.5 kvm! Andra som inte har den styrkan stoppar ofta in upphalstampen i mastfickan så att den finns där om olyckan skulle vara framme.

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    23 maj, 2002 vid 15:06

Jag seglar inte formula men jag vattenstartar med mitt 8.2
    segel vilket jag tycker är ganska stort.
    När jag ska få upp seglet ur vattnet får jag gå ner med
    hela kroppen under seglet under vattenytan. Ha ena handen
    på masten och andra på bommen och simma uppåt och trycka
    upp seglet för allt man är värd. Innan man gör detta är
    det noggrant att sakerna ligger i rätt vinkel mot vinden.
    Man känner när vinden kommer under seglet och är då
    beredd på att hålla i med handen vid masten så att
    seglet inte kommer för högt upp.

/Herman

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.