• jpeter

Medlem
    2 november, 2002 vid 11:48
  • mr-pink

Medlem
    2 november, 2002 vid 12:20

Glöm inte att simma med brädan lite när du fått drag i seglet, det var det felet jag gjorde när jag började med vattenstarten. Man fick upp seglet men sen låg man och väntade på att saker skulle hända.

Så simma med lite med främre benet och sen när du drar dig upp så försök att komma så nära seglet/masten som möjligt.

Ha det!

• anonym-anvandare

Medlem
    2 november, 2002 vid 14:20

Lättvindsvattenstart
    Simma upp mot vinden, upp med foten på aktern (”vriden”)
    Styr brädans läge med att styra med mastfotstrycket
    Upp med bommen på fingerspetsarna för att få så vertikal mast som möjligt. Pumpa med foten som skall upp sist.
    Rulla upp dig själv med vertikalt drag ned i masten
    Tänk dig att du skall ner med huvudet mot mastfoten,
    Omöjligt förståss men man kryper ihop och belastar bommen
    minst vilket är bra vid lättvindsstarter.
    Arne

• mr-pink

Medlem
    2 november, 2002 vid 16:24

Du kan ta och kolla in sökfunktionen också. Det finns nog en hel del utförliga beskrivningar att hitta där.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 november, 2002 vid 18:06

Det svåraste är inte att ta sig upp på brädan, det är ungefär som beachstart på lite djupare vatten. Det luriga (tycker jag) är att få grejerna i rätt position och seglet ovanför vattenytan utan att nudda botten. Men det går rätt smidigt när man väl kan tricket. Se till att seglet ligger med vinden och att brädans nos pekar mot vinden, greppa sedan masten och den bakre stroppen med armarna korsade, svep sedan (inte lyfta) riggen mot vinden, när seglet är ovanför vattnet greppar du bommen och hoppar upp.

kolla även in vattenstart

• anders_hoffman

Medlem
    2 november, 2002 vid 19:18

Om du har en bräda med nogurlunda bra volym kan du ju alltid sätta dig på den och försöka fixa grejorna i rätt position på det viset!! Det ser iofs lite oproffsigt ut.
    Men det ser ju bra myckte proffsigare ut när du bränner förbi alla som ligger och försöker vattenstarta på ett mer graciöst sett!! wink.gif

• feg

Medlem
    2 november, 2002 vid 19:31

Tja
    Jag in en länk till mitt tidigare svar i ämnet.
    Mycket svamlel från min sida i svaret. smile.gif
    Jag tror det beror på att jag själv gillar att få svar och tycker att många ”svarar utan att svara” dvs bara hasplar ur sig nåt kort och ”självklart” så försökte jag att beskriva lite.

Tack för mig.

/feg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA