-
Vattenstart, gippa, slå med mera på vågbräda
Jag har precis skaffat vågbräda och var ute en första tur igår. Skulle behöva lite tips från er som kör vågis. Jag kör med stroppar på brädan.
Hur gör man vattenstart? Jag gjorde som på en TT-bräda. Det svåra var att komma i stropparna, speciellt den främre. Skulle nog behöva ha stropparna lösare. Ett annat problem är att brädan flyter iväg, speciellt på djupare vatten. Jag provade att ha lite kraft i kiten, så man kunde trycka fötterna mot brädan, vilket fungerade rätt bra. Har sett nån teknik med att hålla brädan med armbågen och sen har båda benen böjd. Jag tyckte det var enklast att
Ta höjd. Kanta eller plana ut brädan, tar som fan på vaderna! Jag körde med fyra fenor, vilka gav ett riktigt bra grepp, så man vill ju använda dem så mycket det går. Men som sagt det tar på vaderna.
Gippa och slå. Det här kommer ta en hel del träning känns det som. Att slå känns för stunden helt omöjligt, så jag kommer börja med att gippa. På TT-brädan brukar jag köra heelside genom svängen, då jag har rätt svårt för toeside.
Logga in för att svara.